دلایل کاهش نرخ بهره توسط سه بانک بزرگ کانادا مشخص شده است

Submitted on جمعه, 12/08/2023 - 18:35

پس از اینکه بانک کانادا یکی از تهاجمی‌ترین چرخه‌های افزایش نرخ بهره در تاریخ را راه‌اندازی کرد - ۲۰ ماه بعد، بازار اوراق قرضه شروع به ارائه سیگنال‌هایی کرد که بانک مرکزی در آستانه شروع کاهش نرخ‌های بهره است.

طبق داده‌های وب‌سایت بانک مرکزی کانادا، در ۵ دسامبر، بازده اوراق قرضه ۵ ساله خزانه‌داری کانادا به زیر ۳/۵ درصد کاهش یافت و به ۳/۴۴ درصد رسید و یک روز بعد به زیر ۳/۴ درصد رسید.

این امر باعث شده است که بازدهی پنج ساله خزانه داری بیش از ۱۰۰ واحد پایه از اوج ۴/۴۲ درصدی خود در ۳ اکتبر کاهش یابد.

کاهش بازده اوراق قرضه حتی در شرایطی که بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی خود را در روز چهارشنبه بدون تغییر در ۵ درصد نگه داشت، شتاب گرفت و اعلام کرد که افزایش مجدد نرخ را رد نمی کند.

جیمز اورلاندو، اقتصاددان ارشد در TD Economics، گفت که کاهش بازده اوراق قرضه بانک کانادا را با محیط سختی برای تعدیل سیاست نرخ بهره در واکنش به شرایط اقتصادی فعلی مواجه می‌کند.

اورلاندو در گزارشی پس از تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره در ماه دسامبر گفت: "چند ماه آینده چالش برانگیز خواهد بود زیرا ما انتظار داریم که بیکاری همچنان در حال افزایش باشد، که به مخارج مصرف کننده ضربه می زند و تورم را با آن کاهش می دهد." به همین دلیل است که کانادا دو ساله و بازده خزانه داری ۱۰ ساله در دو ماه گذشته حدود ۹۰ واحد پایه کاهش یافته است.

بازار بر این باور است که بانک مرکزی آشکارا به این موضوع توجه خواهد کرد و گام بعدی باید کاهش نرخ سود باشد و نشانه هایی وجود دارد که اولین کاهش نرخ در فروردین ماه خواهد بود.

صنعت وام مسکن انتظار کاهش نرخ بهره را دارد زیرا نرخ‌های ثابت وام مسکن معمولاً با تغییرات در بازده اوراق تنظیم می‌شوند.

رابرت مک‌لیستر، استراتژیست وام مسکن، گفت که سرمایه‌گذاران نشانه‌های تضعیف اقتصاد را تفسیر می‌کنند و آن را اجتناب ناپذیر می دانند.

مک‌لیستر گفت: «سرمایه‌گذاران سقوط اقتصاد را دیدند و می‌دانستند که چه چیزی در راه است؛ کاهش نرخ در راه است.» «بازدهی به شدت کاهش یافت و نرخ‌های ثابت وام مسکن را برای وام‌های بدون بیمه و نرخ‌های ثابت وام مسکن برای وام‌های مسکن بیمه‌شده را به زیر ۶ درصد رساند». نرخ بهره به زیر ۵ درصد خواهد رسید و اگر تورم خوب بالا نرود، تا بهار شاهد کاهش نرخ بهره به حدود ۴ درصد خواهیم بود.

با این حال، مک‌لیستر هشدار داد که نباید انتظار داشت که نرخ‌ها دقیقاً منعکس کننده کاهش بازدهی باشند.

با توجه به اینکه قیمت مسکن در حال حاضر نشانه‌هایی از کاهش قیمت را نشان می‌دهد، انتظارات برای کاهش نرخ‌ها می‌تواند به افزایش قیمت مسکن در بهار آینده کمک کند. اما متأسفانه، بهبود در بازار مسکن می‌تواند به بازگشت تورم منجر شود و میزان بهره را محدود کند. نرخ ها ممکن است کاهش یابد."

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، در حال حاضر، او به وام گیرندگان توصیه می کند که به امید کاهش نرخ بهره در بهار یا تابستان آینده محتاطانه خوشبین باشند. اما در عین حال، باید برای احتمال عدم کاهش نرخ بهره قبل از سال ۲۰۲۵ آماده باشیم.

الکس لدوک، مدیر عامل پرچ، یک شرکت مشاوره دیجیتال وام مسکن مستقر در تورنتو، گفت که تمدید وام مسکن در چند سال آینده به اوج خود خواهد رسید، که همچنین یک دوره خطرناک است، که احتمال بیشتری به حدس و گمان کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ می دهد.

لدوک گفت: "انتظار می رود تعداد زیادی وام مسکن در ۲ تا ۳ سال آینده سررسید شود، که توجه دولت فدرال را به خود جلب کرده است. در نتیجه، بازار اوراق قرضه اکنون انتظار دارد که نرخ بهره طی چند سال آینده کاهش یابد. این خبر برای همه وام گیرندگان خوب است، زیرا نرخ های بهره پایین تر از افزایش بازپرداخت های مورد انتظار آنها می کاهد.

ران باتلر از وام مسکن باتلر گفت که انتظار دارد نرخ وام به دلیل "فصلی بودن" ذاتی در نحوه عملکرد نرخ ها، با کاهش سریع بازده اوراق قرضه عقب بیفتد.

باتلر گفت: "بانک ها تمایل دارند نرخ های رقابتی را در ماه فوریه و مارچ ارائه دهند، زیرا آنها برای جذب خریداران اولیه در بازار مسکن بهار رقابت می کنند." قیمت."

اعلام بعدی نرخ بهره بانک مرکزی کانادا برای ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز