دبیرکل ناتو: چشم انداز گسترده امنیت جهانی نگران کننده است

Submitted on چ., 04/19/2023 - 06:38

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، در هجدهمین کنفرانس سالانه ناتو پیرامون کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، با اشاره به اینکه "چین بدون هیچ گونه شفاف سازی در مورد توانایی های خود به سرعت در حال رشد زرادخانه هسته ای است"، تصریح کرد که "ایران و کره شمالی نیز آشکارا در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای و سیستم های تحویل هستند".

دبیر کل ناتو در این کنفرانس، روسیه را به نادیده گرفتن، نقض یا کنار گذاشتن بسیاری از معاهده‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات که جهان را ایمن نگه داشته اند متهم کرده و ضمن اشاره به اینکه "روسیه قصد دارد کنترل تسلیحات و ثبات استراتژیک را تضعیف کند"، مسکو را "مستقیم ترین تهدید" برای امنیت کشورهای عضو پیمان آتلانیتک شمالی دانست. وی تاکید کرد که در عین حال، "چشم انداز گسترده تر امنیت جهانی نیز نگران کننده است".

ینس استولتنبرگ خروج از معاهده "استارت نو"، عدم پایبندی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، تشدید لفاظی‌های تحریک آمیز هسته‌ای و تهدید به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را از جمله اقدامات مسکو در تضعیف ثبات استراتژیک برشمرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اسفندماه گذشته به بهانه دخالت غرب در تلاش برای حمله به پایگاه‌های هوایی کشورش اعلام کرد مشارکت در معاهده استارت نو را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی در این نشست همچنین تاکید کرد:

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس با اشاره به شکل‌گیری رقابت تسلیحاتی گسترده در جهان، از عدم شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای برخی کشورها از جمله چین، روسیه، کره شمالی و ایران انتقاد کرده و با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جهش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز