چین آمریکا را مقصر برگزار نشدن مذاکرات میان پکن و واشنگتن می‌داند

Submitted on س., 05/30/2023 - 10:17

چشم انداز از سر گرفته شدن گفتگوهای نظامی در سطح بالا میان چین و ایالات متحده همچنان مبهم است.

پنتاگون خواهان گفتگوی وزرای دفاع ایالات متحده و چین در حاشیه نشست امنیتی شانگری-لا بود اما پکن می‌گوید با وجود اینکه وزرای دفاع دو کشور، آخر هفته در یک مجمع سالانه امنیتی در سنگاپور شرکت می‌کنند، دیداری دوجانبه میان آنها صورت نخواهد گرفت. چین پیشتر اعلام کرده بود "شانس کمی" نسبت به برگزاری مذاکرات میان دو کشور در سنگاپور وجود دارد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز سه‌شنبه سی‌ام ماه مه، آمریکا را مقصر برگزار نشدن مذاکرات میان پکن و واشنگتن دانسته و گفت: "واشنگتن باید صادقانه به حاکمیت و منافع و نگرانی‌های امنیتی چین احترام بگذارد، فوراً اشتباهات را اصلاح کند، صداقت نشان دهد و فضا و شرایط لازم را برای گفت‌وگو و ارتباط بین دو ارتش ایجاد کند". وی همچنین ایالات متحده را متهم کرد که به دنبال مهار توسعه چین است.

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چین دعوت اوایل ماه مه ایالات متحده مبنی بر دیدار وزرای دفاع دو کشور را رد کرده است. در این بیانیه که در وال استریت ژورنال منتشر شد، پنتاگون تصریح کرده است که "قویا به اهمیت حفظ خطوط باز ارتباطی میان ارتش‌های دو کشور باور دارد و واشنگتن و پکن در این خصوص باید اطمینان حاصل کنند که رقابت میانشان به درگیری تبدیل نشود".

چین و آمریکا روابط پرتنشی را طی ماه‌های گذشته بویژه بر سر تایوان سپری کرده‌اند. وانگ ون‌بین، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین، هفته پیش با هشدار به آمریکا درباره فروش سلاح به جزیره تایوان و تضعیف امنیت این تنگه، گفته بود: "برخی عناصر قدرت در آمریکا به‌دنبال استفاده از تایوان برای مهار چین هستند. این اقدامات بسیار خطرناک و به مثابه بازی با آتش است".

اظهارات چین مبنی بر حق حاکمیت بر دریای مورد مناقشه چین جنوبی و پرواز بالون جاسوسی مشکوک بر فراز ایالات متحده از دیگر عواملی است که اخیرا به تنش های میان دو کشور دامن زده است.

لوید آستین، سال گذشته در حاشیه نشست شانگری-لا به طور خصوصی با وی فنگ، وزیر دفاع وقت چین، ملاقات کرده بود. دیداری که به هر حال کمک چندانی به هموار کردن روابط بین طرفین نکرد.

از سوی دیگر تماس های میان دو کشور از زمان دیدار شی جین پینگ، رهبر چین و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حاشیه نشست گروه بیست، که نوامبر گذشته در اندونزی برگزار شد نیز بسیار پراکنده بوده و تنها دیدارهایی جانبی در قلمروهایی بی طرف انجام شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز