چهار انجمن مرتبط با روانپزشکی در واکنش به احکام قوه قضائیه ایران: تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی

Submitted on پ., 07/20/2023 - 10:21

چهار انجمن عملی،‌ انجمن علمی روانپزشکان ایران، انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران،‌ انجمن علمی روان‌درمانی ایران و انجمن روانشناسی ایران،‌ با انتشار نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به احکام صادر شده درباره دو بازیگر سینما و تلویزیون ایران واکنش نشان داده و نوشتند: برای یکی از هنرمندان، حکمی با اتهام بی‌حجابی در انظار عمومی،‌ در رسانه‌های فراگیر منتشر شده است که این فرد باید «با مراجعه به مراکز رسمی روان‌شناسی و مشاوره نسبت به درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی» اقدام و «گواهی سلامت پایان دوره» ارائه نماید.

در این نامه با بیان اینکه «حکم منتشر شده در رسانه‌های فراگیر بطور رسمی مورد تکذیب قرار نگرفته است»، به مورد دیگری از این احکام اشاره شده و نوشتند: محکومیت هنرمند دیگر در رسانه‌های رسمی منتشر شده است و فرد بازیگر ملزم به مراجعه به مراکز رسمی مشاوره و روان‌شناسی شده تا نسبت به درمان (بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده) اقدام و در پایان دوره درمان گواهی سلامت خود را ارائه نماید.

امضاکنندگان این نامه، با تاکید بر ارتباط موضوع با رشته‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی، تصریح کردند: آنچه در متن حکم به عنوان استدلال تشخیص یک بیماری به نام شخصیت ضداجتماعی بیان شده،‌ مناسب،‌ منطقی و قانع‌کننده نیست.

روسای چهار انجمن فعال در حوزه روان‌پزشکی و روانشناسی، تاکید کردند: عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» درباره این افراد عنوانی «غیرعلمی و غریب» است و تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روان‌پزشک است.

امضاکنندگان با تاکید بر لزوم پرهیز از «برچسب زدن به رفتارهای افراد با عناوین تشخیصی روان‌پزشکی»،‌ یادآور شدند: «چنین برخوردی از جهت گسترش و برجسته‌سازی "انگ بیماری‌های روانی" در ذهنیت افراد جامعه نتیجه‌ای ناخوشایند خواهد داشت و به تشدید خودداری مردم نیازمندِ درمان از پیگیری خدمات سلامت و روان خواهد افزود».

در روزهای  اخیر، دو بازیگر سینما و تلویزیون ایران، افسانه بایگان و آزاده صمدی، در احکامی در ارتباط با رعایت نکردن حجاب اجباری در انظار عمومی، علاوه بر حبس تعزیری یا تعلیقی،‌ ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت استفاده از فضای مجازی، به مراجعه الزامی به مراکز روان‌درمانی و ارائه گواهی سلامت پس از پایان دوره محکوم شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز