بیش از ۱۲۰ شهروند آلمانی در ترکیه زندانی یا ممنوع‌الخروج شده‌اند

Submitted on Mon, 10/10/2022 - 12:29

دولت ترکیه مسافرانی را که بیشتر آن‌ها تابعیت دوگانه دارند، به اتهام پشتیبانی از گروه‌های کرد یا انتقاد از دولت و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور دستگیر یا ممنوع‌الخروج کرده است.

«گوکای آکبولوت» نماینده ترک‌تبار حزب چپ آلمان خواستار توضیح شفاف وزارت خارجه در این زمینه به پارلمان این کشور شده بود. در پاسخ وزارت خارجه، که متن آن را تارنمای روزنامه تاگس اشپیگل در برلین منتشر کرده، از جمله آمده است:

به این ترتیب ظرف سه ماه گذشته ۹ تن دیگر بر تعداد زندانیان آلمانی در ترکیه افزوده شده است.

هم اکنون لایحه‌ای برای تشدید مجازات «اشاعه اخبار نادرست» در مجلس ترکیه در دست بررسی است. در این لایحه که از سوی دولت تسلیم مجلس شده، برای اشاعه اخبار نادرست سه سال زندان در نظر گرفته شده است. با تصویب این لایجه، بی‌تردید بر تعداد دستگیری‌ها افزوده خواهد شد، زیرا دولت می‌تواند به میل و تفسیر خود هر خبری را «نادرست» معرفی کند.

علاوه بر ۶۴ زندانی، وزارت خارجه آلمان گزارش داده که هم اکنون ۵۸ شهروند آلمانی یا دو تابعیتی دیگر هم از سوی دولت ترکیه ممنوع الخروج شده‌ و نمی‌توانند این کشور را به قصد محل زندگی خود، یعنی آلمان ترک کنند. بخش عمده این ممنوع‌الخروجی‌ها را دو تابعیتی‌های مقیم آلمان تشکیل می‌دهند که برای دیدار با خانواده‌های خود به ترکیه رفته و در آنجا اسیر شده‌اند.

وزارت خارجه آلمان می‌گوید که تعداد ممنوع‌الخروجی‌ها نیز در ماه ژوئن امسال ۴۹ تن، یعنی ۹ تن کمتر از امروز بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که دستگیری و ممنوع‌الخروجی‌های شهروندان آلمان در ترکیه به ویژه در سه ماه گذشته شدت گرفته است.

از آنجا که ده‌ها هزار تن از هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه و «جنبش خدمت» فتح‌الله گولن در آلمان زندگی می‌کنند، بسیاری از ناظران معتقدند که اردوغان از زندانیان و ممنوع‌الخروجی‌ها به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا برلین را به محدودساختن حضور این دو گروه وادار سازد.

هواداران و همکاران بنیاد متعلق به فتح الله گولن، واعظ ترک مقیم آمریکا و پرنفوذترین رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان، در کنار هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه در آلمان بیش از همه تحت تعقیب هستند. دولت ترکیه در ماه‌های اخیر علاوه بر ممنوع‌الخروج و زندانی کردن منتقدان خود در ترکیه ۱۷ شهروند دیگر آلمان را تهدید کرده که در صورت سفر به ترکیه بازداشت خواهند شد.

اردوغان جنبش فتح الله گولن را که «جنبش خدمت» نامیده می‌شود، عامل اصلی کودتای ناکام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ معرفی کرده و صدها هزار تن را به اتهام همکاری با این کودتا دستگیر یا بیکار کرده است.

فتح الله گولن که معتقد است اسلام را از طریق توسعه فرهنگ و خدمات اجتماعی باید جهانشمول کرد، در سراسر جهان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس و مهدکودک‌های بی‌شماری ایجاد کرده و ده‌ها هزار تن را در این مؤسسات به کار گمارده است. پس از کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ همه همکاران این مؤسسات در آلمان تهدید به تعقیب شدند و به همین دلیل دیگر به ترکیه سفر نمی‌کنند.

فتح الله گولن، مثل رجب طیب اردوغان عضو حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه است و در سال‌های نخست قدرت گرفتن اردوغان از او پشتیبانی می‌کرد، اما با افزایش قدرت‌طلبی‌های اردوغان از وی فاصله گرفت و سپس به آمریکا مهاجرت کرد.

رجب طیب اردوغان تاکنون چندین بار خواستار استرداد گولن به ترکیه شده، اما مقام‌های آمریکایی حاضر به اجابت این خواست نشده‌اند. آنها می‌گویند گولن جرمی مرتکب نشده است که بتوان به خاطر آن وی را به ترکیه بازگرداند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز