بشار اسد پس از ١٣ سال، در نشست سران اتحادیه عرب حضور یافت

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 11:21

به گزارش خبرگزاری رویترز، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، شامگاه گذشته برای حضور در اجلاس سران اتحادیه عرب وارد جده شد و مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان معاون فرماندار منطقه مکه، قرار گرفت.

رئیس جمهوری سوریه همچنین روز جمعه ۱۹ مِه (٢۹ اردیبهشت)، پیش از آغاز نشست سران اتحادیه عرب، با استقبال گرم شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روبرو شد.

حضور بشار اسد در این دوره از اجلاس سران اتحادیۀ عرب، به این دلیل در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه و سرکوب خشونت‌بار مخالفان دولت، عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمده بود و بشار اسد از دوازده  سال پیش تا کنون برای حضور در هیچ نشست بین‌المللی دعوت نشده بود.

سالم المسلط یکی از چهره‌های برجستۀ مخالف رژیم بشار اسد، در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که حضور رئیس جمهوری سوریه در نشست سران اتحادیۀ عرب، به مثابۀ «پاداشی برای یک جنایتکار جنگی» است.

بشار اسد آخرین بار در سال ۲۰۱۰ در نشست سران اتحادیه عرب حضور یافته بود و با آغاز جنگ داخلی در این کشور که تا کنون به کشته شدن بیش از ۳۵۰ هزار نفر منجر شده است، از سوی کشورهای عربی طرد شده بود.

امیر قطر در سال ۲٠١۸ گفته بود بود که «منطقه نمی تواند یک جنایتکار جنگی مانند بشار اسد را تاب بیاورد». قطر یک دهه پیش میزبان نشست سران اتحادیه عرب بود که اپوزیسیون سوریه در آن حضور یافته بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بخشی از یک روند گسترده‌تر در خاورمیانه است که در آن کشورهای رقیب در حال برداشتن گام‌هایی جهت اصلاح روابط متشنج خود پس از سال‌ها درگیری و رقابت هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه که نام او فاش نشده، گزارش داده است که در پی توافق مهمی که با میانجیگری چین برای برقراری روابط بین عربستان سعودی و ایران متحد کلیدی بشار اسد صورت گرفت، تماس‌ها میان مقامات دمشق و ریاض نیز افزایش یافت.

این در حالی است که پیش از اجلاس سران اتحادیۀ عرب، ایالات متحدۀ آمریکا که از متحدان عربستان سعودی محسوب می‌شود، بار دیگر با اقدامات کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد به دلیل سرکوب اعتراضات در سوریه، مخالفت کرده و گفته است که تحریم‌ها علیه دولت دمشق نباید لغو شوند.

عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۲  با حمایت از گروه‌های شورشی مخالف اسد در جنگ داخلی سوریه، روابط دیپلماتیک خود را با دولت دمشق قطع کرده بود، دو روز پس از پذیرفته شدن مجدد سوریه در اتحادیۀ عرب، اعلام کرد که پس از یازده سال فعالیت نمایندگی دیپلماتیک این کشور در دمشق از سرگرفته می‌شود.

بر اساس ارزیابی نهادهای بین‌المللی، صدها هزار نفر در جریان جنگ داخلی سوریه  طی یک دهه کشته شده‌اند؛ بیش از ۱۴ میلیون‌ نفر نیز آواره ‌و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور هم تخریب و نابود شده‌اند. همچنین بیش از پنج میلیون نفر آوارۀ سوری در پنج کشور همسایه، ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر زندگی می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز