برقراری آتش‌بس سه روزه در سودان همزمان با عید فطر

Submitted on جمعه, 04/21/2023 - 09:10

این آتش‌بس انسان دوستانه به درخواست رهبران سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان بین‌دولتی ایگاد برقرار شده و همزمان با عید فطر در این کشور است.

قرار است در این مدت راه‌های خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری گشوده و همچنین امکانات دسترسی آنها به داروها و امكانات پزشکی، مواد غذایی و دیگر لوازم ضروری فراهم شود. 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پس از یک نشست مجازی با مقامات اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که «این باید نخستین گام برای توقف جنگ و هموار کردن راه برای آتش‌بس دائمی باشد.»

وی همچنین درباره همزمانی این آتش‌بس با عید فطر گفت: «همه طرف‌های درگیر مسلمان هستند» و این «زمانی مهم در تقویم مسلمانان» است. 

گوترش تاکید کرد: «من فکر می‌کنم که زمان مناسبی برای برقراری آتش‌بس است.»

وی افزود: «همه باید متحد شوند تا این آتش‌بس برقرار شود.»

به گفته دبیر کل سازمان ملل «توقف خصومت‌ها باید با گفت‌وگوی جدی دنبال شود تا امکان به نتیجه رسیدن انتقال دولت و تعیین یک دولت غیرنظامی فراهم شود.»

درگیری‌ها در سودان میان نیروهای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان، رئیس نیروهای مسلح این کشور و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع (آر اِس اِف) از شش روز پیش آغاز شده است. 

این تنش‌ها با مطرح شدن موضوع انتقال قدرت از دولت موقت نظامی به تشکیل یک دولت غیرنظامی ایجاد شد. رفته رفته جنگ قدرت در درون رهبری نظامی این کشور به تنش میان گروه‌های رقيب رسید.

وزيران خارجه آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه ۲۸ فروردین در حاشیه نشست سران گروه هفت در ژاپن خواستار توقف فوری این خشونت‌ها شدند. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای بریتانیایی خود بر ضرورت محافظت از غیرنظامیان و مردم کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: «همه شرکای ما قاطعانه بر ضرورت آتش‌بس فوری و از سرگیری مذاکرات متقاعد شده‌اند.»

به گفته وی خواست سودانی‌ها بازگشت ارتش به پادگان‌هاست. آنها «دموکراسی» و «یک دولت غیرنظامی»‌ می‌خواهند.

همچنین جيمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا خطاب به ژنرال‌های ارتش سودان گفت: «ما از آنان می‌خواهیم که صلح را در اولویت قرار داده و به جنگ پایان دهند و مذاكرات را از سر بگیرند.»

درگیری‌ها در سودان تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشته  و بیشتر این درگیری‌ها در شهرهای خارطوم، ام درمان و دارفور رخ داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز