برف و سقوط بهمن در گیلان هفت کشته و ۷۸ مصدوم بر جای گذاشت

Submitted on چ., 02/12/2020 - 13:06


بارش برف در دو روز گذشته در نقاط مختلف ایران باعث مسدود شدن راه‌ها،‌ قطعی آب، برق و اینترنت شده است.

سازمان اورژانس ایران از مرگ هفت نفر و مصدومیت ۷۸ نفر دیگر در پی ریزش بهمن و حوادث ناشی از بارش برف در استان گیلان خبر داده است.

سازمان اورژانس ایران گفته است پنج نفر در رودبار بر اثر ریزش بهمن و دو نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت جان خود را از دست داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داده است تا از امکانات وزارتخانه‌های خود برای کمک به مردم استفاده کنند، اگرچه کندی عملیات کمک‌رسانی با انتقادهایی مواجه شده است.‌

اسدلله عباسی، نماینده رودسر و املش در مجلس ایران، به قطعی آب و برق و مسدود بودن راه‌های روستایی اشاره کرده و گفته است به وضعیت این مناطق "رسیدگی" نشده است.

در عکس‌ها و ویدئوهایی که ساکنان این مناطق برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده‌اند، جاده‌های پوشیده از برف قابل تشخیص نیستند.

میلاد، با ارسال ویدیویی از روستایی که در آن زندگی می‌کند، می‌گوید ارتباط این روستا با همه جا قطع است و حتی خود روستاییان از وضع هم بی‌خبرند:‌"اینجا یکی از روستاهای رشت است، راه‌های ارتباطی مردم کاملا با رشت بسته شده. از وضعیت مردم خبری ندارم چون به هیچ عنوان از خانه نمی‌توانم بیرون بیایم."

کاظم مخاطب دیگری است که به بی‌بی‌سی فارسی گفته است شب گذشته داوطلبانه برای امداد به مسافران گرفتار در برف در شهرستان شفت، جنوب غرب استان گیلان، بیرون رفته اما مجبور شده ماشینش را رها کند و "فرار کند." ‌

میلاد توضیح می‌دهد که از صبح امروز با تراکتور برای امداد خودروهای در برف مانده به محل رفته اما هنوز به آنجا نرسیده چون جاده را سراسر برف گرفته است. کاظم می‌گوید:" بالاخره امروز بعد از دو روز برف روب به کوچه آنها رسیده."

معاون راهداری ایران به خبرگزاری ایلنا گفته است که دلیل عمده بسته شدن محور #رشت "رها کردن خودروهای سنگین از سوی رانندگان بود." . حیدر مطاعی گفت: "برخی از رانندگان پس از ۲ الی ۳ ساعت معطلی در جاده، خودروی خود را که اغلب آنها خودروهای سنگین از نوع تریلر بود در میان جاده رها کرده و خودشان را برای استراحت به محلی رساندند. ما هیچ راهی برای انتقال خودروهای سنگین بدون سرنشین و راننده نداشتیم." . بنا به گفته مسافرانی که در حدود ۲۰ کیلومتری رشت حدود ۱۵ ساعت در #برف گیر افتاده بودند، "فقدان ماشین‌آلات راهداری، نبود امکانات حمایتی و تمام شدن سوخت و از کار افتادن بخاری خودرو در نهایت گروهی از مسافران را مجبور کرده تا پای پیاده به سمت رشت بروند." . معاون راهداری ایران گفت: "ساعات بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و برخی از راهداران حتی در طول ۴۸ ساعت هیچ غذایی برای خوردن نداشتند. از مردم بسیار گله‌مند هستیم چرا که پیش از شروع این موج سرما از آنها خواسته بودیم از سفرهای غیرضروری بپرهیزند." . او گفت: "متاسفانه ۹۹ درصد خودروهایی که در این مسیر گیر افتاده بودند مجهز به زنجیر چرخ نبودند برخی از خودروها هم با خود زنجیر چرخ به همراه داشتند اما با توجه به سرمای شدید حاضر نبودند از ماشین پیاده شوند و زنجیر چرخ را نصب کنند." معاون راهداری ادامه داد: "از رانندگان تقاضا می‌کردیم خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند اما حاضر به این کار نبودند و با چند متر حرکت به دلیل شرایط جاده به خودروی جلویی برخورد می‌کردند و گره ترافیکی ایجاد می‌شد." #bbcpersian

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) on Feb 12, 2020 at 5:26am PST

پایان پست اینستاگرام شماره از bbcpersian

روز گذشته شدت بارش برف باعث شد بزرگراه قزوین- رشت مسدود شود و خودروها و مسافران در راه بمانند. شماری از مسافران با ترک خودروهای خود پیاده به سمت رشت حرکت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، از قول مسافری گزارش داد که روز گذشته (۲۲ بهمن) مسافرانی که در جاده ساعت‌ها در برف سنگین گرفتار بودند، در نزدیکی امام‌زاده هاشم نرسیده به پلیس راه رشت،‌ خودروهای خود را ترک کرده و پیاده به سمت رشت حرکت کردند.

ایسنا از قول این مسافر گزارش می‌دهد که به غیر از یک خودروی امدادی که در میان مسافران نان و پتو توزیع می‌کرد، نیروی امداد دیگری حضور نداشته است و مردم پشت سر هم در برفی که ارتفاعش به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسیده حرکت می‌کردند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان، در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته است: "تلاش‌ها برای برق رسانی در استان همچنان ادامه دارد."‌

آقای زارع گفته است:‌" پارگی سیم های برق به ویژه در شرق استان عمده دلیل قطع برق است که با بالگرد شناسایی و مرمت خواهند شد." ‌

به گفته استاندار گیلان بعضی از راه‌ها هنوز مسدود است و حرکت در بعضی دیگر هنوز کند است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان هم گفته است آب آشامیدنی بسیاری از مناطق که از روز گذشته قطع شده بود، وصل شده است اما "هنوز ۴۵۰۰ مشترک آب ندارند."

از دوشنبه (۲۱ بهمن)‌ در استان مازندران هم برف سنگینی باریده است. شب گذشته (۲۲ بهمن)‌ دمای هوا در بلده نور در استان مازندان به ۲۳ درجه سانتی گراد زیر صفر رسید که سردترین منطقه این استان بود.

در استان چهارمحال بختیاری، هوشنگ مصطفوی، فرماندار کوهرنگ گزارش داده است که به دنبال بارش سنگین برف در این منطقه در گردنه شاه منصوری چند بهمن آمده و ممکن است تا روز جمعه بهمن ادامه پیدا کند.

آقای مصطفوری در گفتگو با ایسنا گفته است در ۴۸ گذشته کولاک در شهرستان کوهرنگ عبور و مرور را در گردنه‌های چری، شاه منصوری، تاراز، زراب و دشت زرین را مختل کرده است.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان گفته است همه جاده‌های اصلی این استان باز وتردد در آنها برقرار است اما در محور پلدختر به خرم‌آباد "حرکت کامیون ممنوع است و برخی گردنه‌ها یخ زده است."

در اردبیل هواشناسی استان گزارش داده است که هوای سرد و یخبندان تا پایان هفته در استان اردبیل ماندگار است.

دمای هوای شهر نطنز در شب گذشته (۲۲ بهمن) به ۱۰ درجه زیر صفر رسیده که تا این لحظه سردترین شب سال بوده است.

سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفته است سرما و یخ زدگی به مزارع کلزا، گندم و چغندر آسیب وارد کرده است.

در استان زنجان هم بارش برف راه‌های روستایی بسیاری را بسته است. ‌

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران از مرگ هفت نفر و مصدومیت ۷۸ نفر دیگر در پی ریزش بهمن و حوادث ناشی از بارش #برف در استان #گیلان خبر داد. . آقای خالدی درباره آمار جان‌باختگان ناشی از ریزش بهمن و برف در استان گیلان گفت: بر اثر برف و‌ ریزش بهمن در استان گیلان تا این لحظه هفت نفر جان باختند که از این تعداد پنج نفر بر اثر ریزش بهمن در رودبار و دو نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت جان خود را از دست داده‌اند. . به گفته سخنگوی‌سازمان‌اورژانس ایران، ۷۸ نفر نیز بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی اعزام شدند. . برفگیر شدن خودروها و اتوبوس‌ها در جاده رشت در بامداد ۲۲ بهمن موجب شده بود که گروهی از مسافران پس از اینکه با بارش برف هشتاد سانتیمتری شب را در جاده مسدود شده به صبح رساندند، با تمام شدن سوخت و از کار افتادن بخاری، مسیر دو ساعته به سمت رشت را پیاده طی ‌کنند. . سرپرست پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان از گرفتار شدن ۲ هزار مسافر در جاده‌های این استان خبر داد و گفت: تا مساعد شدن شرایط جوی از سفر به استان گیلان خودداری شود. #bbcpersian

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) on Feb 12, 2020 at 1:50am PST

پایان پست اینستاگرام شماره 2 از bbcpersian

سازمان هواشناسی استان خوزستان گزارش کرده که دمای هوا در استان خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته در برخی نقاط به منفی هفت درجه رسید.

در آذربایجان غربی هم دمای هوا به شدت افت داشته و تکاب با ۲۱ درجه زیر صفر سردترین و پلدشت با یک درجه بالای صفر گرم ترین شهر استان گزارش شده است.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز