بمباران شبانه کیف؛ اوکراین می‌گوید موشک‌های فراصوت روسیه را سرنگون کرده است

Submitted on س., 05/16/2023 - 06:51

مقامات نظامی اوکراین گفتند این حمله «پیچیده» که در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) انجام شد، هشتمین حمله به کیف در ماه جاری میلادی بوده و طی آن نیروهای روسی پهپادها، موشک‌های کروز و احتمالا موشک‌های بالستیک خود را «از جهات مختلف به طور همزمان» به سوی این شهر پرتاب کردند.

با این حال اوکراین اعلام کرد در جریان این بمباران شبانه شش موشک پیشرفته مافوق صوت روسیه را به کمک سامانه‌های دفاعی تقویت شده خود سرنگون کرده است.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع در بیانیه‌ای به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: «یک موفقیت باورنکردنی دیگر برای نیروی هوایی اوکراین! شب گذشته، مدافعان آسمان ما ۶ موشک فراصوت کینژال روسی و ۱۲ موشک دیگر را سرنگون کردند.»

Another unbelievable success for the Ukrainian Air Forces! Last night, our sky defenders shot down SIX russian hypersonic Kinzhal missiles and 12 other missiles.80-1-6=❌russian terrorists have no chance of prevailing over Ukraine. Their weapons can and should be countered by…

این بیانیه یک هفته پس از آن صادر شد که اوکراین اعلام کرد اولین موشک مافوق صوت «کینژال» خود را با استفاده از سامانه‌های آمریکایی سرنگون کرده است.

اوکراین اوایل روز سه شنبه اعلام کرد که تمام ۱۸ موشک و ۹ پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را یک شبه منهدم کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سال ۲۰۱۸ که از موشک کینژال رونمایی کرد، آن را «یک سلاح ایده آل» توصیف کرد که رهگیری آن بسیار دشوار است.

کیف نخستین سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا را در اواسط آوریل دریافت و از آن برای سرنگونی موشک کینژال استفاده کرد.

اوکراین مشخص نکرده که در عملیات روز سه شنبه از چه سلاحی برای سرنگون کردن کینژال یک شبه استفاده کرده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در پیام‌رسان تلگرام نوشت که بر اثر برخورد بقایای موشک‌های سرنگون شده، سه نفر در یک باغ وحش در منطقه شلوغ سولومیانسکی مجروح شدند. در این مکان که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی است، در یک ساختمان غیرمسکونی نیز آتش‌سوزی رخ داد.

در سفر اخیر زلنسکی به کشورهای قدرتمند اروپایی، ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا وعده‌هایی برای تحویل تسلیحات جدید به او دادند. این موضوع باعث تعمیق توافقات نظامی بین غرب و اوکراین شده و به اوکراین در وادار کردن روسیه به عقب‌نشینی کمک کرده است.

گفته می‌شود نیروهای اوکراینی در پی دستاوردهایی که در اطراف جبهه باخموت کسب کردند، اکنون برای یک ضد حمله آماده می‌شوند که طبعا روسیه نیز از آن اطلاع دارد.

اگرچه ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در دیدار با زلنسکی اعلام کرد که دولتش آماده افتتاح یک مدرسه پرواز برای آموزش خلبانان اوکراینی است، اما رئیس جمهوری اوکراین هنوز نتوانسته است نظر مثبت قدرت‌های اروپایی را برای تحویل هواپیماهای جنگی جلب کند.

امانوئل ماکرون نیز ارسال جنگنده به کیف را رد کرده اما فرانسه نیز همچون بریتانیا پیشنهاد آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی را داده است.

چین، متحد روسیه برای ایفای نقش میانجی صلح تلاش می‌کند و این هفته نماینده‌ای را به کیف می‌فرستد. از سوی دیگر تلاش مسکو برای دستیابی به پهپادهای بیشتر از ایران، خشم واشنگتن را برانگیخته است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه درباره همکاری ایران و رزوسیه گفت: «این یک مشارکت دفاعی تمام عیار است که برای اوکراین، منطقه خاورمیانه و جامعه بین‌الملل مضر است».

کیف گفته است که منطقه خرسون در جنوب مورد «حمله گسترده دشمن» قرار گرفته و به چندین ساختمان مسکونی آسیب وارد شده است.

در همین حال، مقامات محلی گفتند که در یک انفجار در لوگانسک، منطقه تحت کنترل روسیه، هفت نفر از جمله یک مقام ارشد مسکو و یک نوجوان زخمی شدند.

نیروهای اوکراینی گفتند که بیش از ۱۰ موضع روسیه را در حومه باخموت، جایی که نزدیک به یک سال پیش نبرد شدید برای کنترل آن آغاز شد، به تصرف خود درآورده‌اند.

روسیه گفت که دو تن از فرماندهان نظامی این کشور در درگیری در نزدیکی باخموت کشته شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز