عبدالرضا کاهانی: داستان آخرین فیلم من با وقایع اخیر ایران گره خورده است

Submitted on ش., 05/20/2023 - 19:24

در حاشیه برگزاری هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن، عبدالرضا کاهانی، سینماگر ایرانی، امروز، جمعه بیستم ماه می، مهمان استودیوی ار.اف.ای فارسی مستقر در فستیوال بود.

وی جهت انتخاب فیلم برای فستیوالی که به ابتکارخود او، یک ماه دیگر در شهر تورونتو کانادا برگزار می‌شود، به شهر کن سفر کرده است.

کاهانی، فیلمسازی رها از بند جا و مکان که عاشق سفر کردن و دیدن است، به خبرنگار ار.اف.ای فارسی مستقر در کن از فیلم آخر خود می گوید که کار ساختش این روزها به پایان می رسد. 

فیلمی به نام "نینا" که توسط پخش کننده ایتالیایی به فستیوال ها و برای نمایش جهانی معرفی خواهد شد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام به قلم دکتر مهدی مشگینی ساخته شده و با وجود این که داستان در گذشته اتفاق می افتد، شباهت بسیاری به وقایع اخیر ایران دارد: زن، زندگی، آزادی.

عبدالرضا کاهانی، سینماگری است که کار را با ساختن فیلم های کوتاه و مستند آغاز کرده و با فیلمهایی نظیر "بیست"، "هیچ" و "اسب حیوان نجیبی ست" زبان و سبک سینمایی خود را پیدا کرد. کارگردانی تجربه گرا که در فیلمسازی با مضامین اجتماعی حرفی برای گفتن دارد.

فیلم "آدم"، اولین فیلم سینمایی رسمی این کارگردان است که در روستاهای سبزه وار، در نزدیکی زادگاهش نیشابور، تصویربرداری شده است.

"آدم" و همچنین فیلم "آنجا"، دومین اثر این کارگردان، فیلمی که کاهانی برای آن جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی را از تئو آنجلوپولوس دریافت کرد، هیچگاه اجازه پخش نیافت. کاهانی پس از آن، فیلم "بیست" را در سال ۱۳۸۷  و سپس فیلم "هیچ" را در سال ۱۳۸۸ساخت که مورد استقبال گسترده منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

فیلم بعدی این سینماگر"اسب حیوان نجیبی ست" نیز جایزه ویژه هیئت داوران جشن منتقدان سینمای ایران را در سال ۱۳۸۹ از آن خود کرد.

کاهانی در سال ۱۳۹۰ فیلم "بیخود و بی جهت" را با حال و هوای تئاتر و بودجه ای محدود تولید کرد. 

پس از "هیچ"، جمهوری اسلامی از حضور فیلمهای بعدی این کارگردان در جشنواره های خارجی ممانعت به عمل آورد و فیلمهای بعدی او "وقت داریم حالا" و "ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا" نیز هیچگاه در ایران روی پرده نرفت.

ویدیوی بخش اول مصاحبه ار اف ای فارسی و عبدالرضا کاهانی پیرامون فیلم "نینا" جدیدترین اثر وی را میتوانید در پیوست این خبر مشاهده کنید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز