بازار مسکن به شدت رشد کرد! کارشناسان می گویند که بازار خرید و فروش به نقطه عطف رسیده است، تست استرس وام در کانادا آسان تر می شود

Submitted on Mon, 03/11/2024 - 20:12

در حالی که خرید خانه برای بسیاری از کانادایی ها دور از دسترس باقی مانده است، با کاهش نرخ وام مسکن، توان خرید مسکن در سراسر کشور در ژانویه بهبود یافت.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط Ratehub.ca. از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه سال جاری، حداقل درآمد مورد نیاز برای خرید یک خانه با قیمت متوسط ​​در تمام ۱۳ بازار مورد بررسی کاهش یافته است. این مطالعه بیان کرددر حالی که قیمت مسکن در برخی از بازارها در این دوره کاهش یافت، بهبود در توان خرید نتیجه کاهش نرخ‌های وام مسکن است که تست استرس وام مسکن را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس داده‌های Ratehub، نسبت تست‌های استرس وام مسکن از ۸/۱۶ درصد در دسامبر سال گذشته به ۷/۷۱ درصد در ژانویه امسال کاهش یافته است.

جیمز لیرد، یکی از مدیران اجرایی Ratehub و رئیس وام‌دهنده وام مسکن CanWise در بیانیه‌ای گفت: «درآمد مورد نیاز برای تهیه خانه در هر شهر مورد بررسی در حال کاهش است.

"در شهرهایی که قیمت خانه در حال افزایش است، نرخ بهره به اندازه کافی کاهش یافته است تا افزایش قیمت ها را جبران کند، بنابراین توان خرید همچنان بهبود می یابد."

Ratehub.ca درآمد مورد نیاز برای خرید یک خانه با قیمت متوسط ​​را بر اساس پیش پرداخت ۲۰ ساله، ۲۵ سال پرداخت مورتگیج، ۴۰۰۰ دلار مالیات سالانه دارایی و ۱۵۰ دلار قبض گرمایش ماهانه محاسبه کرد. نرخ وام مسکن در ماه نوامبر سال گذشته و دسامبر ماه امسال به ترتیب ۶/۶ و ۵/۷۱ درصد بوده است که میانگین نرخ ثابت پنج ساله پنج بانک بزرگ در آن زمان بوده است. داده‌های میانگین قیمت خانه از شاخص میانگین قیمت خانه انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) می‌آید.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز،‌ این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بیشترین کاهش در حداقل درآمد مورد نیاز برای خرید یک خانه با قیمت متوسط ​​در ونکوور بوده است که در آن 9620 دلارکاهش داشته است و به 227780 دلار رسیده است. متوسط ​​قیمت مسکن محلی با ۷۴۰۰ دلار کاهش به ۱/۱۶ میلیون دلار رسید؛ حداقل درآمد مورد نیاز ویکتوریا با ۷۸۹۰ دلارکاهش به 170360 دلاررسید، در حالی که میانگین قیمت خانه با 10200 دلار کاهش به 847900 دلار رسید. در تورنتو، حداقل درآمد مورد نیاز برای خرید خانه با ۷۸۰۰ دلار کاهش به 210300 دلار رسید، در حالی که میانگین قیمت خانه در تورنتو با کاهش ۱۴۰۰ دلاری به ۱/۰۷ میلیون دلار رسید.

از بین تمام بازارها، ویکتوریا بیشترین کاهش تقاضای درآمد (۴/۴- درصد) را تجربه کرد و پس از آن ونکوور (۴/۰۵ - درصد) و سنت جانز (۳/۷۹ - درصد) قرار گرفتند.

اما Ratehub.ca اشاره کرد که کاهش در قیمت مناسب خریدار "احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود" و به داده‌های CREA اشاره کرد که نشان می‌دهد شرایط خرید در سراسر کشور به سمت ترجیح فروشندگان بر خریداران متمایل شده است.

اقتصاددانان عموماً انتظار دارند که بانک مرکزی اواخر امسال کاهش نرخ بهره را آغاز کند. گزارش اخیر Desjardins نشان می‌دهد که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره پایین‌تر، خریداران بالقوه مسکن را از حاشیه خارج کند و منجر به بازگشت شدید قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ شود که تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود که قیمت مسکن در تورنتو و ونکوور به بالاترین حد خود برسد «زیرا نسبت به تغییرات نرخ‌های بهره حساس‌تر هستند».
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز