بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش نخواهد داد چرا بازار مسکن کانادا همچنان فعال است؟

Submitted on س., 03/12/2024 - 20:54

اگرچه بانک مرکزی برای پنج بار متوالی نرخ بهره معیار را روی ۵ درصد ثابت نگه داشته است، بسیاری از خریداران خانه قبلاً فرصت خرید به دست آورده اند.از سال ۲۰۲۴، بازارهای گران قیمت املاک و مستغلات از جمله ونکوور و تورنتو شاهد نشانه های بهبودی فاحش بوده اند. تحلیلگران بر این باورند که این عمدتا به این دلیل است که نرخ سود وام تحت تأثیر نرخ بهره بانک مرکزی قرار نمی گیرد و همچنان در حال کاهش است.

در بین نرخ سود وام، نرخ سود ثابت عمدتاً مربوط به بازار اوراق قرضه است و با نرخ سود معیار بانک مرکزی همبستگی پایینی دارد، همچنین نرخ سود ترجیحی پیشنهادی از سوی برخی موسسات مالی باعث شده است که اخیراً نرخ سود ثابت همچنان روند کاهشی خود را ادامه دهند.

به ویژه در دوره رونق بازار بهار، پایین ترین نرخ وام ثابت اعلام شده در سراسر کشور در این هفته مجددا کاهش یافت و خریداران بسیاری نرخ بهره ی زیر ۵ درصد را انتخاب کردند.

برای اولین بار از زمانی که بانک کانادا در جون گذشته مجدداً نرخ بهره را افزایش داد، اکنون یک نرخ ثابت پنج ساله با کمتر از ۵ درصد برای وام بدون بیمه یا فقط ۴.۶۴ درصد با بیمه در دسترس است.

با این حال، رابرت مک‌لیستر، کارشناس صنعت وام‌دهی، دریافت که برای برخی از خریداران باهوش، نرخ ثابت سه ساله در حال حاضر بهترین گزینه است. اگر چه شما نسبت به ۵ سال سود بیشتری پرداخت خواهید کرد، اما می‌توانید با سرعت بیشتری بازپرداخت مالی خود را دریافت کنید و اگر نرخ‌های بهره پس از شروع به کاهش خود شروع کنند، گزینه‌های شما در آینده بهتر خواهند بود.

در زمینه نرخ متغیر، مک‌لیستر گفت که موارد متعددی را شنیده است که در آن برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ نرخ‌های متغیری را بسیار پایین‌تر از نرخ‌های بازار برای وام‌گیرندگان واجد شرایط بیمه‌شده، به‌ویژه آن‌هایی که دارای مشاغل دیگر در بانک هستند، منظور می‌کنند.

به عنوان مثال، ۰/۷۵٪ کمتر یا حتی با تخفیف شدیدتر از نرخ Prime (٪۶/۴۵) است، در حالی که Scotiabank eHOME با ۶/۶۴٪ کمترین نرخ متغیر بیمه نشده تبلیغ شده در کشور است. دریافت این نرخ های اختیاری مستلزم درخواست از یک بانک یا کارگزار و احتمالاً خرید است.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، پس از نشست چهارشنبه نرخ بهره بانک مرکزی کانادا، احتمالات بازار اوراق قرضه نشان می دهد که تنها ۲۵ درصد احتمال کاهش نرخ بهره در ۱۰ آپریل وجود دارد. بنابراین، آخرین تحلیل صنعت به طور کلی معتقد است که اولین کاهش نرخ بهره ممکن است تا ماه جولای رخ ندهد.

رابرت مک‌لیستر روز جمعه، ۸ مارس، پایین‌ترین نرخ وام هفته را شامل محصولات بیمه‌شده و غیربیمه‌شده فهرست کرد:

در بین محصولات بیمه شده، کمترین نرخ وام، محصول با نرخ ثابت ۵ ساله ۴/۶۴ درصد از وام مسکن سیتادل Citadel است.

و محبوب ترین نرخ ثابت ۳ ساله، همچنین از طرف آژانس، زیر ۵٪ و ۴/۹۴٪ است.

کمترین نرخ متغیر در کشور نیز مربوط به نمایندگی با ۵/۹۰ درصد است.

نرخ محصولات بیمه نشده، ۵ ساله با ۴/۹۹% از وام مسکن سیتادل. ۳ ساله ۵/۱۹٪ است.

پایین ترین محصول نرخ شناور بیمه نشده متعلق به HSBC با ۶/۵۵ درصد است.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز