با وجود هشدار دبیرکل سازمان ملل، درگیری‌ها در سودان ادامه دارد

Submitted on Mon, 07/10/2023 - 07:03

نبرد میان ژنرال‌های رقیب سودان، دیروز نیز در پایتخت و سایر نقاط سودان از جمله استان کردفان شمالی، کردفان جنوبی و نیل آبی ادامه یافت. درگیری‌ها، خارطوم و دیگر مناطق شهری در سراسر کشور را به میدان جنگ تبدیل کرده است. 

ساکنان خارطوم گفتند که اوایل روز یکشنبه نهم ژوئن، هواپیماهای ارتش، در حال پرواز بر فراز منطقه بودند و جناح های متخاصم، در درگیری شدید در جنوب پایتخت از سلاح های سنگین استفاده کرده‌اند.

نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع، ارتش را مسئول حمله به ام درمان می‌دانند. این در حالیست که ارتش سودان این اتهام را رد کرده و روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی روز شنبه هیچ حمله ای به این شهر انجام نداده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اواخر روز شنبه، هشدار داده بود که سودان در آستانه یک «جنگ داخلی تمام عیار» است و درگیری‌های شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع این کشور احتمالاً کل منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود حمله هوایی شنبه هشتم ژوئیه که بر اساس اعلام مقامات بهداشتی، در ام درمان، شهری در آن سوی رود نیل، حداقل ٢٢ کشته بر جای گذاشت را محکوم کرد. این حمله تاکنون یکی از مرگبارترین حملات در این درگیری‌ها بوده است. 

دبیرکل سازمان ملل همچنین خشونت ها و تلفات گسترده در منطقه غربی دارفور که برخی از شدیدترین رویارویی‌ها در درگیری‌های جاری تجربه کرده است را محکوم کرد. وی عقیده دارد که «بی توجهی کامل به قوانین بشردوستانه و حقوق بشر در این مناقشه، خطرناک و آزاردهنده است».

کل شهرها و روستاهای استان دارفور غربی، توسط نیروهای پشتیبانی سریع و شبه نظامیان متحد آنها تسخیر شده و ده‌ها هزار نفر از ساکنان آن مجبور به فرار شده‌اند. فعالان گزارش داده‌اند که در این درگیری‌ها بسیاری از غیرنظامیان کشته شده، زنان و دختران مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و اموال مردم تخریب و غارت شده است.

سودان پس از ماه‌ها تنش بین فرمانده ارتش این کشور، ژنرال عبدالفتاح برهان و رقیب او، ژنرال محمد حمدان داقلو، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع، از اواسط آوریل با آغاز جنگ آشکار میان این دو رقیب و تلاش آنها برای کنترل پایگاه‌های مهم، با بحران داخلی روبرو شده و در هرج و مرج فرورفته است. 

هیثم محمد ابراهیم، وزیر بهداشت سودان، ماه گذشته اعلام کرد که درگیری‌ها در این کشور، بیش از سه هزار کشته و بیش از شش هزار زخمی برجای گذاشته است. وی در عین حال تصریح کرد که آمار مرگ و میر، به احتمال زیاد بسیار بالاتر از این میزان است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، با شعله ور شدن آتش این جنگ، بیش از ٢,٩‬ میلیون نفر آواره شده و ده‌ها هزار نفر از شهروندان سودان و نیز اتباع خارجی یا پناهنده مقیم این کشور، به مصر، اتیوپی، چاد یا سودان جنوبی گریخته‌اند.

مقامات سازمان ملل گفته‌اند که خشونت در این منطقه اخیراً جنبه قومی به خود گرفته به طوری که گزارش شده است که نیروهای پشتیبانی سریع و شبه نظامیان عرب، قبایل غیر عرب را در دارفور، منطقه ای گسترده متشکل از پنج استان، هدف قرار داده‌اند.

در همین حال، مصر اعلام کرده است که روز پنجشنبه میزبان نشستی برای کشورهای همسایه سودان خواهد بود.

احمد فهمی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، در بیانیه ای هدف از این گردهمایی را ایجاد مکانیسم های موثر برای کمک به یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه در هماهنگی با سایر تلاش های بین المللی و منطقه ای دانست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز