ایران در اولین واکنش به مذاکرات رافائل گروسی در تهران، آن را «سودمند» توصیف کرد

Submitted on ی., 02/21/2021 - 13:18

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توییتی نوشت: «ایران و آژانس گفتگوهای مفیدی را بر اساس احترام متقابل داشتند که نتایج آن امشب منتشر خواهد شد.»

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی، وارد تهران شد.

او صبح یکشنبه با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و عصر یکشنبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیشتر گروسی در اوایل شهریور برای اولین بار به ایران سفر کرد، اما این بار، سفر گروسی به تهران پیش از موعد تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی برای پایان دادن به بازرسی‌های سرزده آژانس از تاسیسات اتمی ایران در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شده است.

جمهوری اسلامی قصد دارد تا در صورت لغو نشدن تحریم های آمریکا، روز پنجم اسفند، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

تجمع مقابل سازمان انرژی اتمی ایران

همزمان با سفر گروسی به تهران، رسانه‌های ایران از تجمع افرادی که آنان را «جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران» خوانده‌اند مقابل سازمان انرژی اتمی خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری امنیتی تسنیم این «دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن دست نوشته هایی به عملکرد طرف های اروپایی و آمریکایی در برجام انتقاد کردند و خواستار رعایت حقوق هسته ای ایران از طرف این سازمان شدند.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز