ایلان ماسک و صدها محقق، خواستار توقف شش ماهه در طرح‌های فوق پیشرفته هوش مصنوعی شدند

Submitted on پ., 03/30/2023 - 06:34

امضاکنندگان این نامه سرگشاده که شماری از چهره‌های سرشناس دنیای فناوری اطلاعات از جمله ایلان ماسک، مالک توییتر و مدیرعامل شرکت تسلا، همچنین استیو وزنیاک، از بنیانگذاران شرکت اپل هستند، هشدار دادند: در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم که آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در یک مسابقه کنترل نشده برای توسعه و استقرار مغزهای دیجیتالی قدرتمندتر، در فعالیت هستند.

به گفته امضاکنندگان این نامه، یک نمونه از سامانه هوش مصنوعی که در چند روز گذشته وارد عرصه عمومی شده، نیازمند مقررات و معیارهای ضمانتی است و «آیا باید اجازه دهیم تا دستگاه‌ها، کانال‌های اطلاعاتی ما را با تبلیغات و دروغ پُر کنند؟».

یوشوا بنجیو، یکی از مبتکران هوش مصنوعی مدرن (ای آي) از دانشگاه مونترال کانادا، همچنین چهره‌های تجاری و محققان از شرکت‌های تابع گوگل از جمله دیگر امضاکنندگان این نامه هشدارآمیز هستند.

امضاکنندگان یادآور شدند: «آیا ما نیاز داریم تا به گسترشِ پرورش ذهن‌های غیرانسانی ادامه دهیم تا روزی برسد که تعداد بیشتری و باهوشتری از آنان جایگزین انسان شوند؟».

شرکت اوپن ای‌آی*، دو هفته پیش، فناوری هوشمند جدیدی را تحت عنوان «جی‌پی‌تی-۴» رونمایی کرد. رونمایی از این فناوری جدید و پاسخ آن به پرسش‌ها، موجب حیرت ناظران بر این فناوری شد.

در عین حال، درخواست همراه با هشدار شماری از محققان و مدیران فعال در حوزه هوش مصنوعی از جمله ایلان ماسک که یکی از فعالان تجاری در این حوزه است، ای پرسش را به اذهان متبادر می‌سازد که دلیل درخواست توقف پیشرفت در این پروژه چیست و در حالی که چین از جمله فعالان در حوزه فناوری هوشمند است آیا درخواست توقف پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی قابل توجیه است؟

اما بر اساس این نامه هشدارآمیز، لازم است تا «نهادهای حکمرانی» با نظارت بر مدل‌های اصلی ایجاد شود. ایجاد یک «سیستم ممیزی قوی» و صدور«مجوز»، همچنین «مسئولیت‌پذیری در قبال خسارات ناشی از هوش مصنوعی» از جمله مواردی است که در این نامه به آن اشاره شده است.

موسسه آینده زندگی، در روز چهارشنبه ۲۸ مارس، نامه هشدارآمیز در واکنش به پروژه‌های جی‌پی‌تی-۴ و خطر پیامدهای ورود اینگونه فناوری‌ها به زندگی بشر را تهیه کرد. این نامه به امضا حدود هزار نفر از چهره‌های سرشناس حوزه فناوری پیشرفته اطلاعات از جمله مبتکران، مدیران و محققان در شماری از کشورهای جهان رسیده است.

*Future of Life Institute

*OpenAI

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز