آیا پس از شروع کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا، بازار مسکن احیا خواهد شد؟

Submitted on س., 06/04/2024 - 21:47

اکثر مردم امیدوارند که بانک مرکزی کانادا به دلیل فشار وام مسکن، نرخ بهره را در اسرع وقت کاهش دهد، اقتصاددانان خاطرنشان می کنند که افرادی که انتظار دارند با شروع کاهش نرخ بهره، نرخ بازار مسکن به شدت افزایش یابد، ممکن است ناامید شوند.

افزایش روانی ناشی از کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره ممکن است برخی از خریداران را به جای انتظار در حاشیه، به بازار جذب کند، اما بازار مسکن کانادا همچنان به طور جدی به سوی باد مخالف می رود.

فدراسیون کبک دژاردین در آخرین گزارش چشم انداز مسکن خود اعلام کرد که ضعیف شدن اقتصاد، هزینه های بالای وام و چالش های توان خرید، سود املاک و مستغلات را محدود می کند.

مارک دزورمو، کاری نورمن و هلن بگین، اقتصاددانان می‌گویند: «ما همچنان بر این باوریم که پس از پایان بدترین دوره ضعف بازار کار و کاهش معنی‌دار نرخ بهره، بازار مسکن واقعاً شروع به رونق خواهد کرد.»

بانک کانادا تصمیم خود را در مورد نرخ بهره فردا، ۵ جون اعلام خواهد کرد و پیش بینی های بازار و بسیاری از اقتصاددانان به سمت کاهش نرخ تمایل دارند، اما نتیجه قطعی نیست.
انتظار می‌رود واکنش بازار به کاهش نرخ کاهش یابد

رابرت کاوچیچ، اقتصاددان ارشد بانک مونترال (BMO) فردا انتظار کاهش نرخ بهره را دارد، اما هشدار داد که واکنش بازار "به احتمال زیاد ضعیف خواهد بود."

وی گفت که وام‌های با نرخ قابل تنظیم کمتر از ۱۰ درصد وام‌های جدید را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، زیرا خریداران وام‌های مسکن ثابت با بهره کمتر از پنج سال یا کمتر را انتخاب کردند.

"بنابراین، با توجه به منحنی بازده، تاثیر کاهش ۲۵ واحدی در نرخ های متغیر چیست؟ از نظر مقرون به صرفه بودن واقعی و توانایی واجد شرایط بودن برای وام مسکن، کار زیادی انجام نمی دهد."

"برای تحریک املاک و مستغلات ، ما نیاز به بازنگری کامل در مسیر نرخ بهره در بازارهای اوراق قرضه، هم در کانادا و هم در ایالات متحده داریم که هنوز وجود ندارد."

ساخت و ساز مسکن متوقف شد و بهبود سال ها طول خواهد کشید
گزارش Dejardins می‌گوید کاهش نرخ بهره برای دستیابی به برنامه کانادا برای ساخت میلیون‌ها خانه جدید و کاهش بحران قیمت مسکن کند خواهد بود.

سازندگان مسکن نه تنها شاهد افزایش هزینه وام در میان افزایش نرخ بهره هستند، بلکه باید با تورم بالاتر نیز دست و پنجه نرم کنند.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ به میزان ۱۶ درصد افزایش یافت، اما شاخص قیمت ساخت و ساز مسکونی ۵۹ درصد افزایش یافت.

فشارهای مالی، سازندگان را مجبور کرده است که توسعه‌های برنامه‌ریزی‌شده را به تعویق بیاندازند یا لغو کنند، در حالی که دیگران ورشکست شده اند.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، به گفته Urbanation، از زمان اوج گرفتن بازار مسکن در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۱۰۰۰ واحد در ۶۰ پروژه در منطقه تورنتو-همیلتون به مدت نامحدود متوقف شده است.

حتی با تلاش‌های اخیر دولت‌های فدرال و استانی برای حمایت از ساخت خانه‌های جدید، معکوس کردن این روند سال‌ها طول خواهد کشید.

اقتصاددانان می گویند: «ما معتقد نیستیم که نرخ های بهره پایین تر به رونق ساخت و ساز مسکن تبدیل شود.

این می تواند برنامه های بلندپروازانه ما برای ساخت خانه و مسکن ارزان قیمت را در چند سال آینده محدود کند.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز