اعتراضات گسترده هشتم فروردین در فرانسه: فرصتی دیگر برای ابراز ناخشنودی از تغییر قوانین بازنشستگی

Submitted on چ., 03/29/2023 - 06:07

این اعتراضات که به‌گفته وزارت کشور، با حضور در مجموع ۷۴۰ هزار تن در سراسر کشور و به‌گزارش سندیکای ث.ژ.ت با شرکت ۲ میلیون شهروند برگزار شد، در برخی مکان‌ها با خشونت متقابل معترضان و پلیس، همراه شد.

شمار مشارکت‌کنندگان در راهپیمایی روز سه‌شنبه پاریس که در ساعت ۱۴ از میدان جمهوری آغاز شد و در ساعت ۱۹ در میدان ملت به پایان رسید، به‌تخمین ث.ژ.ت ۴۵۰ هزار و به‌گزارش وزارت کشور، ۹۳ هزار نفر بوده‌است.

این وزارت‌خانه همچنین از بازداشت ۲۰۱ تظاهرکننده و زخمی شدن ۱۵۰ پلیس و ژاندارم در سراسر کشور خبر داد. ۵۵ مورد از بازداشت، در پاریس انجام شده‌است.

طبق گزارش‌ها، در اواخر راهپیمایی در نزدیکی میدان ملت پاریس، بین یک گروه چندصد نفری از معترضان و پلیس، درگیری رخ داده‌است.

در استان لوآر‌-آتلانتیک، در غرب کشور ۴۹ مورد بازداشت توسط پلیس گزارش شد. در شهر نانت که در این استان قرار دارد، معترضان ضمن حمله به دادگاه، یک بانک را به‌آتش کشیدند.

در رن، واقع در استان برتاین، به مناطق مرکزی شهر خسارتی هنگفت وارد شد. یک آژانس بیمه غارت شد، شش شهروند بازداشت شدند و پلیس در مواجهه با معترضان از ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

از شهر لیون در استان رون‌-آلپ نیز گزارش شد که به کسب‌وکار بسیاری از شهروندان خسارت وارد شده و پلیس علاوه بر استفاده از ماشین آب‌پاش، ۱۵ تن را بازداشت کرده‌است.

در جنوب فرانسه، در فرانتینیان، نزدیک به ست، که در استان اکسیتانی، قرار دارد، چهار اتوبوس در نزدیکی یک «انبار سوخت» پس از یک روز تنش میان پلیس و تظاهرات‌کنندگان، به‌آتش کشیده‌شد.

در همین روز، اعتصاباتی در صنایع و مشاغل گوناگون، از جمله صنعت حمل‌ونقل رخ داد. کارکنان مترو پاریس، ضمن محدود کردن ساعات کار برخی از خطوط، شمار سفرهای روزانه را در خطوط مختلف کاهش دادند.

همچنین بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش، ۸.۳۷ درصد از معلمان فرانسه اعتصاب کردند که ۷.۶۰ درصد از آن‌ها شاغل در دوره ابتدایی و ۹.۱۳ درصدشان معلمان دوره متوسطه هستند. این وزارت‌خانه افزود که ۵۳ حادثه در جلوی مدارس از جمله ۱۴ مورد «راه‌بندان» گزارش شده‌است.

اعتصاب کارکنان بخش نظافت شهری، نیز یکی دیگر از مسایلی است که پاریس در روزهای اخیر با آن رو‌به‌رو بوده‌است.

روز سه‌شنبه شهرداری پاریس گزارش داد که جمع‌آوری زباله همچنان با اختلال مواجه بوده‌است، اما حجم «زباله‌های جمع‌نشده» از ۱۰۵۰۰ تن در روز جمعه، اکنون به ۶۶۰۰ تن رسیده‌است.

اعتراض و اعتصاب‌های پیش‌گفته، به این سبب است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تصمیم دارد تا سن بازنشستگی را در این کشور، از ۶۲ به ۶۴ سالگی افزایش دهد.

بسیاری از شهروندان، در مخالفت با تصمیم دولت می‌گویند که نمی‌خواهند تا دوران کهولت همچنان به کار ادامه دهند. در همین راستا بارها شعارهایی از جمله «نمی‌خواهیم تا صد سالگی کار کنیم» و «نمی‌خواهیم تا دم مرگ کار کنیم» در تجمعات سرداده شده‌است.

دولت اما باوجود اعتراض «شهروندان عادی، سندیکاهای کارگری و شماری از نمایندگان مجلس و احزاب» نه‌تنها در تصمیمش کوتاه نیامده، بلکه برای اجرایی کردن این تصمیم، بی‌آن‌که به رای نمایندگان مجلس رجوع کند، از اختیارات قوه اجرایی که در بند سوم اصل چهل و نهم قانون اساسی منظور شده، بهره گرفته‌است.

انعطاف‌ناپذیری مکرون سبب شده که از درحدود ده هفته پیش تاکنون، ده دور اعتراض سراسری همراه با اعتصابات فلج‌کننده، از جمله اعتصاب در صنعت حمل‌و‌نقل شهری، بین‌شهری و بین‌المللی برگزار شود.

یازدهمین دور اعتراضات خیابانی و اعتصابات در مخالفت با تغییر قوانین بازنشستگی در فرانسه، روز پنج‌شنبه هفدهم فروردین برپا خواهد شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز