اعتراض گستردۀ دانشجویان به اخراج استادان دانشگاه در ایران؛ کارزار مخالفت با اخراج شریفی‌زارچی ۱۳ هزار امضایی شد

Submitted on ش., 09/02/2023 - 08:53

در حالیکه ده‌ها نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران در آستانۀ نخستین سالگرد مرگ مهسا امینی، اخراج، تعلیق و یا پیش از موعد بازنشسته شده‌اند، دانشجویان رشته فلسفۀ هنر دانشگاه هنر، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشکدۀ حقوق دانشگاه گیلان، با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه به موج اخراج استادان دانشگاه اعتراض کردند.   

دانشجویان رشتۀ فلسفه‌ هنر دانشگاه، هنر در بیانیه‌ای، به ممنوع‌التدریس شدن استادان خود اعتراض نموده و تأکید کردند که این تصمیم دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسند.

دانشجویان رشته‌ فلسفۀ هنر دانشگاه هنر در این بیانیه اعلام کرده‌اند: «انتخاب واحد نمی‌کنیم، سر کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم. استادهای جایگزین، توهین به شأن کلاس‌ها و دانش و دانشگاه‌اند. ما در این توهین هم‌دست شما نخواهیم بود. تا بازگشت دکتر علیا و دکتر مازیار به کلاس‌های درس، پاسخ ما، به شما و کلاس‌های خالی‌تان یک کلمه‌ست: "نه".»

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «پیش از این هرچه لازم بود را گفته‌ایم. ما، دانشجویان رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر، نه شما را به رسمیت می‌شناسیم، نه تصمیم‌هایتان را. مترسک‌های تازه شما، در نظر ما وزن کافی را برای به رسمیت شناخته شدن ندارند.»

اعتماد آنلاین روز جمعه ۱۰ شهریور، از ممنوع‌التدریس شدن دو استاد دانشگاه هنر خبر داده بود. دانشگاه هنر با حذف نام دکتر مسعود علیا و دکتر امیر مازیار از برنامۀ دروس ترم آتی گروه فلسفه این دانشگاه، در حالی این دو استاد را ممنوع التدریس کرده است که آنها از امضاکنندگان بیانیۀ اساتید در اعتراض به بازداشت دانشجویان بوده‌اند.

در همین حال، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز در بیانیه‌ای با عنوان «استادان سفارشی و فردای تهی از اندیشه»، به موج اخراج اساتید از دانشگاه‌ها، اعتراض کرده و نوشته‌اند: «شاید فکرش را نمی‌کردیم که روزی چنین حکومت‌ناپذیر شویم که دانشگاه، ما را از دیوارهای امنش بیرون کند یا استادان با ارزشمان در سراسر کشور به بهانه (غیرخودی) بودن اخراج شوند. آن‌ها فکر فردای بدون ما را کرده بودند؛ کلاس‌هایی بدون استادانی چون مهدی خویی، محسن برهانی، رهام افغانی و... اما دریغ که نفهمیدند ما نیز هر دقیقه و ثانیه به فردای بدون آن‌ها فکر می‌کنیم.»

همزمان دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان، در اعتراض به اخراج محمدرضا نظری‌نژاد استادیار گروه حقوق این دانشگاه و رئیس پیشین کانون وکلای استان گیلان، بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «اتخاذ تصمیماتی ناصواب مبنی بر اخراج، قطع همکاری و کنارگذاردن برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور که وجه اشتراک همه‌ی این اساتید، مغایرت نسبی مبانی نظری، اندیشه‌ها و جهان‌بینی آنان در نسبت با گفتمان مطلوب حاکمیت است، زنگ خطری است مهم برای جریان اندیشه‌ورزی آزاد و مستقل».

دانشجویان در ادامۀ این بیانیه با تأکید بر اینکه «اخذ رویکرد سلبی در قبال اساتید دگر اندیش دانشگاه، بیانگر تمایل تمامیت‌خواهانه در عرصه علم و دانش است»، نوشته‌اند: «موج جریان تمامیت‌خواهی و نابخردی، به گروه حقوق دانشگاه گیلان نیز رسیده و خبر قطع همکاری دانشگاه گیلان با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد، استاد شریف و اندیشمند رشته حقوق، که از جایگاه علمی و اخلاقی رفیع و کم‎‌نظیری برخوردار است، موجب تاسف، بهت، خشم و تشویش خاطر ما دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان گشته است».

کارزار مخالفت با اخراج شریفی‌زارچی ۱۳ هزار امضایی شد

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، در اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده از «عدم صدور مجوز تجمع صنفی توسط انجمن اسلامی در اعتراض به اخراج دکتر شریفی زارچی» خبر داده است.

همزمان، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف، کارزار جمع‌آوری امضا را در مخالفت با اخراج علی شریفی زارچی راه‌اندازی کرده‌اند که امضاهای جمع‌آوری شدۀ این کارزار در روز جمعه ۱۰ شهریور از ۱۳ هزار امضا فراتر رفت. 

این در حالی است که روزنامه کیهان با دفاع از اخراج این استاد از دانشگاه صنعتی شریف، خواهان بازداشت و محاکمه او نیز شده است.

علی شریفی زارچی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف که دوره‌های پژوهشی و پسادکتری خود را از جمله در موسسه ماکس پلانک و دانشگاه کولورادو گذرانده و مقالات متعددی در مجله‌های معتبر بین‌المللی منتشر کرده، کسب مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر در سال ۱۳۷۹ را نیز در کارنامۀ خود دارد. 

او روز شنبه ۴ شهریور، درحساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق)، از اخراج خود از دانشگاه صنغتی شریف خبر داده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز