اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا برای دو برابر کردن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به توافق رسیدند

Submitted on پ., 03/30/2023 - 12:35

پس از پانزده ساعت مذاکرات نهایی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا، بر سر متنی به توافق رسیدند و مقرر شد تا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲.۵ درصد افزایش یابد. پیش از این، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا ۲۲ درصد درنظر گرفته شده بود.

همزمان، در توافق انجام شده، نقش انرژی هسته‌ای نیز به عنوان یکی از منابع تامین انرژی درنظر گرفته شده است، موضوعی که اختلاف‌نظر میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

در متن مورد توافق میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا که صبح پنج‌شنبه ۳۰ مارس، پس از ۱۵ ساعت مذاکرات نهایی به تصویب رسید، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی بعنوان یک هدف الزام‌آور در مصرف اروپا تا ۴۲.۵ درصد انرژی‌های تجدیدپذیر را تا پایان دهه جاری تعیین می‌کند.

بر اساس متن تصویب شده، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سطح پیشین مورد توافق از ۲۲ درصد به حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

توافق اخیر بر سر افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدامی واضح در راستای حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به مصوبات پیشین، است.

در متن تصویب شده، برای دستیابی به این هدف،‌ بعبارتی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا ۴۲.۵ درصد در انرژی ترکیبی، مواردی همچون تسهیل مقررات و تسریع فرآیندهای صدور مجوز به منظور ایجاد زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیردر مناطق ویژه در نظر گرفته شده است.

در متن نهائی نسبت به تضمین دادن برای «به رسمیت شناختن نقش ویژه انرژی هسته‌ای»، گونه‌ای از انرژی که «نه سبز است و نه فسیلی»، تاکید شده است.

این موضوع، در هفته‌های اخیر، به اختلاف نظرهای شدید، میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منجر شده و شکاف میان مدافعان و مخالفان انرژی هسته‌ای را احیا کرد.

در حالی که این متن، دستیابی به اهداف بلندپروازانه هیدروژنی «تجدیدپذیر» را در صنعت و حمل و نقل دنبال می‌کند، فرانسه و متحدانش خواستار برخورد برابر میان تولید هیدروژن از منابع تجدیدپذیر و تولید هیدروژن از منابع کم کربن با منشا هسته‌ای هستند.

انرژی هسته‌ای بزرگترین منبع تولید برق در فرانسه است. حدود ۷۰ درصد از کل تولید برق فرانسه از طریق انرژی هسته‌ای تامین می‌شود. این کشور با ۵۶ نیروگاه هسته‌ای که حدود نیمی از آن فعال است، بالاترین درصد تولید انرژی هسته‌ای در میان کشورهای جهان را داراست.

در عین حال، استفاده از انرژی هسته‌ای به منظور دستیابی به اهداف بلندپروازانه هیدروژنی تجدیدپذیر، بعنوان خط قرمزی برای کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک، ایرلند، لوکزامبورگ، پرتغال، اسپانیا و ... اعلام شده است.

این کشورها معتقدند سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای، روند سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز را با کندی مواجه می‌سازد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز