انتخابات مجلس ایران؛ شمارش آرا، نتایج غیررسمی و برآورد 'مشارکت ۳۰ درصدی' در تهران

Submitted on ش., 02/22/2020 - 01:25

با پایان رای‌گیری انتخابات مجلس در ایران شمارش آرا در نقاط مخنلف این کشور آغاز شده و برخی خبرگزاری‌های این کشور از نتایج غیررسمی انتخابات مجلس خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس از برآوردهای اولیه میزان مشارکت در این انتخابات خبر داده و نوشته: "برخی برآوردها تا ساعت ۱۸ (روز جمعه) حکایت از مشارکت ۳۹ تا ۴۰ درصدی در کل کشور ( ۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر) و بالغ بر ۳۰ درصد در تهران در انتخابات امروز (جمعه) دارد".

این خبرگزاری نیمه‌دولتی مدعی شده که نتایج اولیه شمارش آرا از پیشتازی نامزدهای اصولگرا که تحت عنوان لیست "وحدت ملی" شناخته می‌شوند حکایت دارد.

نام محمدباقر قالیباف، فرمانده سابق پلیس ایران و شهردار سابق تهران در بالای فهرست وحدت ملی قرار دارد.

هنوز وزارت کشور ایران که مجری انتخابات در این کشور است نتایج اولیه شمارش آرا را رسما منتشر نکرده است و خبرگزاری دولتی ایرنا که صفحات ویژه انتخابات برای هر استان این کشور تخصیص داده هم از نتایج این انتخابات گزارشی منتشر نکرده است.

اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور به خبرگزاری ایسنا گفته امیدوار است نتایج نهایی شمارش آرا در شهرهای کوچک تا پایان روز شنبه، سوم اسفند، و نتایج نهایی در شهرهای بزرگ تا پایان روز یکشنبه، چهارم اسفند، اعلام شود.

با این حال، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، همچنین در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، سوم اسفند - ۲۱ فوریه، از مشخص شدن بخشی از نتایج شمارش آرا در حوزه انتخابیه قم خبر داده و مدعی شده"احمد امیرآبادی، مجتبی ذوالنوری و علیرضا زاکانی سه کاندیدای منتخب شورای هماهنگی اصولگرایان قم" پیشتاز اولیه نتایج در این شهر هستند.

در دو قبلی انتخابات قم علاوه بر مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی، علی لاریجانی هم برنده انتخابات شده بود. آقای لاریجانی که رئیس فعلی مجلس شواری اسلامی است در انتخابات امسال نامزد نشد.

آن طور که گزارش شده بود اصولگرایان این شهر که پایتخت مذهبی و پایگاه اصلی اصولگرایان ایران محسوب می‌شود از وارد کردن نام آقای لاریجانی در فهرست مورد حمایت خود خودداری کرده بودند.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم که پیش‌تر نامزد پست ریاست جمهوری هم شده بود و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، معاون اول او بود هم در رقابت‌های روز جمعه شرکت نکرده بود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی برای گزینش ٢٩٠ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه صورت گرفت و به گفته ستاد انتخابات کشور، در کل این کشور ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد، ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر کسانی هستند که با رسیدن به سن ۱۸ سالگی برای اولین بار می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.

این ستاد شمار افراد واجد شرایط حق رای در استان تهران را ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱ نفر اعلام کرده که تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر رای اولی اعلام کرده بود.

اخبار مرتبط

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز