انعکاس ترس حکومت ایران از سالگرد قتل مهسا امینی در جراید فرانسه

Submitted on ش., 08/26/2023 - 04:39

همین منبع همچنین تصریح کرده است که در هفتۀ گذشته چهارده نفر در زندان‌های کشور به دار آویخته شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان "بزرگترین جلاد زنان" در جهان یاد کرده نوشته است که در سال گذشته میلادی شانزده زن در ایران اعدام شدند و در پنج ماه نخست سال جاری هشت زن دیگر در این کشور به دار آویخته شدند.

نشریه Le Devoir سپس در توصیف فضای ارعاب و سرکوب و نگرانی حکومت ایران در آستانۀ نخستین سالگرد اعتراض‌های برآمده از قتل مهسا امینی تصریح کرده که شماری از دانشگاه‌های کشور اعلام کرده‌اند که امسال کلاس‌های درس را به صورت غیرحضوری برگزار خواهند کرد. نشریۀ فرانسوی سپس از قول هانیه ضیایی، پژوهشگر و کارشناس مسائل ایران، افزوده است که ای بسا سالگرد قتل مهسا خشم مردم را که از یک سال پیش کاهش نیافته از نو برانگیزد.

Le Devoir سپس گفته است که در یک ماه گذشته ۲۲ فعال سیاسی و اجتماعی که اغلب زن بوده‌اند، دستگیر شده‌اند. حکومت قریب سه هزار دانشجو در ٤۵ دانشگاه کشور را احضار کرده و هدفش از این کار جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعتراضی است. سازمان عفو بین‌الملل نیز در این باره افزوده است که حکومت حتا با دستگیری اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان سرکوب‌های یک سال گذشته می‌کوشد از برگزاری مراسم یادبود برای آنان جلوگیری کند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز