به دلیل فشارهای آمریکا، ایران نوع همکاری اقتصادی‌اش را با اروپا علنی نمی‌کند

Submitted on Mon, 10/01/2018 - 22:54


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه نهم مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که سازوکار مبادلۀ پایاپای نفت در ازای کالا که از سوی اروپایی ها به ایران پیشنهاد شده، به هیچوجه به معنای مبادلۀ نفت در ازای غذا نیست.

بهرام قاسمی گفت که پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا و همچنین چین و روسیه مذاکراتی را آغاز کرده که هنوز ادامه دارند. بهرام قاسمی سپس افزوده است که در نتیجۀ این مذاکرات "طرفین به تفاهم هایی نزدیک شده اند."

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزوده است که به دلیل فشارهای آمریکا بر کشورهای جهان به منظور جلوگیری از همکاری های اقتصادی آنها با جمهوری اسلامی ایران، حکومت تهران نمی تواند دربارۀ سازوکار پیشنهادی اروپا با تهران علناً صحبت بکند.

بهرام قاسمی سپس تأکید کرده است که جزئیات این سازوکار هرگز برملا نخواهد شد، زیرا، به گفتۀ او "معاندان در صدد تخریب این رابطه و شکل گیری سازوکار مالی میان ایران و اروپا" هستند. وی همچنین مدعی شد که هیچکس از جزئیات این سازوکار اطلاع ندارد و مکانیسم طراحی شده در هر حال به منزلۀ مبادلۀ نفت در ازای غذا نیست.

با این حال، خود وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف، در روزهای گذشته تهدید کرد که اگر سازوکار پیشنهاد شده از سوی اروپا فاقد کارآیی باشد و منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین نکند، این کشور احتمالاً از برجام خارج خواهد شد.

در اواسط سپتامبر گذشته دو نشریۀ آلمانی، هفته نامۀ "اشپیگل" و روزنامۀ اقتصادی "هاندلسبلات" فاش کردند که کشورهای اروپایی قصد دارند برای پیشگیری از پی آمدهای تحریم های آمریکا علیه ایران، نوعی مبادلۀ "پایاپای پیچیده با ایران" را به اجرا بگذارند به طوری که این کشور بتواند نفت خود را صادر و با کالا معاوضه کند.

بر اساس این سازوکار اگر برای نمونه جمهوری اسلامی ایران نفت خود را به یک شرکت اسپانیایی بفروشد و هم زمان یک شرکت آلمانی تولیدکنندۀ ابزار در تهران فعال باشد، مبلغ نفت صادرشده مستقیماً به شرکت آلمانی پرداخت خواهد شد.

یک مقام دولت فرانسه که نخواسته نامش فاش شود از این سازوکار به عنوان "مبادلۀ پایاپای پیچیده" نام برده و افزوده است که در این شیوه، خریدار نفت ایران حقوقی را برای تهران در نظر می گیرد که به ایران اجازه می دهد مایحتاج اولیه خود (از جمله غذا) را وارد کند. همین مقام فرانسوی افزوده است که کشورهای ثالث نظیر چین و هند نیز می‌توانند در این مبادلۀ پایاپای نفت در ازای کالا و غذا شرکت کنند. رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، گفته بود که این سازوکار تاثیری بر تحریم های اقتصادی آمریکا بر ایران ندارد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز