امیرعبداللهیان توافقات پشت‌پردۀ تهران با فرانسه را در مصاحبه با فیگارو فاش کرد

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 06:21

در این مصاحبه، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران گفته است که در این زمینه "گام های مثبتی" از سوی فرانسه برداشته شده است و خود او منظماً با وزیر امور خارجۀ فرانسه، خانم کاترین کولونا، در تماس و گفتگو است.

فیگارو در توضیح منظور امیرعبداللهیان از "گام‌های مثبت"، به حمایت فرانسه از اعتراض‌ها و جنبش برآمده از مرگ مهسا امینی توسط گشت ارشاد اشاره کرده است. حسین امیرعبداللهیان در توضیح بیشتر منظور خود به "فیگارو" گفته است : "در زمان اغتشاشات یک جنگ گستردۀ روانی و رسانه‌ای علیه مردم ایران آغاز شد و آقای ماکرون به خطا تصویری از ایران ارائه داد اما صریحاً دریافت که هیچ اتفاقی در ایران نمی‌افتد."

فیگارو سپس تصریح کرده است که منظور امیرعبداللهیان این است که برخلاف تصور رئیس جمهوری فرانسه حکومت اسلامی ایران در نتیجۀ اعتراض‌ها فرونخواهد پاشید. فیگارو همچنین نوشته است که حسین امیرعبداللهیان بعد از آزادی دو گروگان فرانسوی، بنژمن بیریر و برنارد فلان، از رویکرد "واقع بینانۀ" امانوئل ماکرون ابراز خشنودی کرده است.

روزنامۀ فرانسوی در ادامۀ گزارش خود می افزاید که ملاقات امانوئل ماکرون در پائیز گذشته با چهار تن از زنان ایرانی نماد مبارزه برای آزادی در ایران شدیداً حکومت تهران را برآشفت. در این ملاقات که در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) صورت گرفت، امانوئل ماکرون از انقلابی که زنان در ایران هدایت می‌کنند ابراز خشنودی کرد و این موضعگیری بر وخامت و بحران مناسبات دو کشور به ویژه در نتیجۀ برنامۀ اتمی حکومت تهران افزود.

امیرعبداللهیان سپس به فیگارو گفته است که برغم بحران و تنش در مناسبات دو کشور، امانوئل ماکرون شروع خوبی با دولت فعلی ایران و تماس های سازنده‌ای با شخص ابراهیم رئیسی داشت به طوری که از او خواسته بود که به عقد یک آتش-بس میان روسیه و اوکراین کمک کند. امیرعبداللهیان سپس در مورد آزادی احتمالی چهار گروگان دیگر فرانسوی در ایران به نشریه فیگارو گفته است که "ایران و فرانسه برای رفع سوءتفاهم‌ها میان دو کشور به تماس‌های خود با یکدیگر ادامه می‌دهند."

روزنامۀ فرانسوی در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرده است که یک هفته پس از آزادی دو گروگان فرانسوی، بنژمن بیریر و برنارد فلان، حکومت تهران آمادگی خود را برای آزاد کردن چهار گروگان دیگر  فرانسوی در ایران اعلام کرده و در این خصوص خود حسین امیرعبداللهیان به فیگارو گفته است که او و همتای فرانسوی‌اش، کاترین کولونا، در تماس دائمی تلفنی با یکدیگر هستند.

امیرعبداللهیان همچنین گفته است که به تازگی در پکن با وزیر امور خارجۀ فرانسه به مدت دو ساعت مذاکره کرده است. او گفته است که در این مذاکره دو طرف دربارۀ مجموعه‌ای از سوءتفاهم‌ها گفتگو کرده و به توافق‌هایی هم با یکدیگر دست یافتند و از جمله نتایج این توافقات آزادی دو شهروند فرانسوی، بنژمن بیریر و برنارد فلان، بوده است.

چهار شهروند دیگر فرانسوی از جمله سسیل کوهلر، ژاک پاری، لویی آرنو همچنان در ایران زندانی هستند. هویت نفر چهارم هنوز اعلام نشده است.

حسین امیرعبداللهیان گفته است که او با همتای فرانسوی خود دربارۀ آزادی این چهار تن به توافق رسیده است، اما، تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص برعهدۀ قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.   

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز