امیرعبداللهیان: در ایران دموکراسی کامل و آزادی بیان وجود دارد؛ مردم حجاب را طوری که دوست دارند رعایت می کنند

Submitted on س., 09/27/2022 - 12:04

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری‌ اسلامی ایران در گفتگو با وبگاه خبری «المانیتور»، در پاسخ به پرسشی پیرامون خیزش اعتراضات مردمی به هدف دادخواهی برای جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، گفت: «دختری جان خود را از دست داد و ما همه متاثر شدیم؛ تمامی شاخه‌های حاکمیت در ایران، از جمله قوه قضائیه، دولت و مجلس تلاش می‌کنند ببیینند چه اتفاقی برای این دختر افتاده تا حقیقت را آشکار کنند».

وی اظهارات مقامات آمریکایی دربارۀ اعتراضات جاری در ایران را «مداخله‌جویانه» دانست و گفت: «از احساسات پاک مردم ایران استفاده می‌شود».

او با انتقاد از اقدام اخیر آمریکا مبنی بر صدور مجوز برای ارائۀ اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران در پی محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و شبکه های اجتماعی، گفت: «آمریکا تحریم‌های تازه‌ای در ماه گذشته علیه ایران اعمال کرد اما الان قصد دارد تحریم‌ها را علیه مواردی که به ارتباطات و اینترنت مربوط است، لغو کند، چون می‌خواهند در امور داخلی ما مداخله کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «چند سال پیش،  باراک اوباما هم همین اشتباه را مرتکب شد و در امور داخلی ما مداخله کرد و از تغییر حکومت در ایران حرف زد. الان هم ما حس می‌کنیم برخی از مقامات و رسانه‌های آمریکایی مردم ایران را تحریک به ایجاد آشوب می‌کنند».

وی مدعی شد  که «موارد و رخدادهای بسیار بدتری در آمریکا و کشورهای غربی دیگر اتفاق افتاده است که درباره بسیاری از آن‌ها حتی تحقیقاتی هم انجام نمی‌شود».

حسین امیرعبداللهیان همچنین  در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اعتراضات جاری در ایران و کشته شدن بیش از ۵۰ نفر توسط نیروهای امنیتی، به خبرنگار المانیتور گفت: «بگذارید حرفتان را اصلاح کنم؛ این افراد توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند بلکه بسیاری از آن‌ها توسط اغتشاشگران کشته شدند؛ [عواملی] سازمان یافته مانند گروه تروریستی مجاهدین خلق که اعضای آن آزادانه در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند».

وی تأکید کرد: «پیشنهاد من به شما این است که به ایران سفر کنید تا ببینید در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ آزادی بیان، آزادی عمل مردم و همچنین آزادی حجاب».

وی افزود: «مردم حجاب را جوری که دوست دارند رعایت می‌کنند؛ البته چارچوبی کلی وجود دارد. هر توضیحی که من سعی کنم به شما بدهم، برایتان کافی نخواهد بود، چون شما تا حد زیادی تحت تاثیر برخی افسانه‌بافی‌های رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارید و آن را تماماً باور نخواهید کرد اما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل وجود دارد؛ خودتان باید ببینید».

وزیر امور خارجۀ ایران در ادامه با اشاره به ماجرای تسخیر کنگرۀ آمریکا از سوی هواداران دونالد ترامپ و مسدود شدن حساب کاربری او در توییتر، قطع شدن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را به نوعی با این موضوع مقایسه کرد و خطاب به خبرنگار وبگاه خبری المانیتور گفت: «شما سعی کردید کنترل شبکه‌های اجتماعی و کنترل دسترسی رییس‌جمهورتان به توییتر را در دست بگیرید. چرا این کار را کردید؟ برای امنیت کشور».

وی با بیان اینکه «اعتراضات صلح‌آمیز حق طبیعی تمام مردم دنیا است»، گفت: «کشتار و آتش زدن اماکن مختلف و خشونت چیزیست که هیچ دولتی از آن حمایت نخواهد کرد. چرا آن‌ها در آمریکا مانند این عمل کردند؟»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا موافق است که «برای کسانی که خارج از ایران هستند، دیدن این گونه عکس‌ها و کتک خوردن زنان آزاردهنده است»، مدعی شد: «برخی از این عکس‌ها ساختگی هستند. باید بدانید که واکنش نیروهای پلیس به اغتشاشگران است. آیا شما اگر کسی بیاید و بخواهد اینجا را به آتش بکشد، آرام و آسوده می‌نشینید؟ باید با آن مقابله کرد و به اغتشاشگران به گونه‌ای مقتدرانه پاسخ داد».

وزیر امور خارجۀ ایران با بیان اینکه الان «اوضاع تحت کنترل است»، گفت: «آن‌چه در اولین روز اعتراضات رخ داد، احساسات و عواطف مردم بود. هیچ خودرو یا وسایل نقلیه‌ای آتش زده نشد، غارتی در کار نبود و هیچ بانکی خسارت ندید اما الان تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اینترنتی مردم را تشویق می‌کنند که به خیابان‌ها بیایند، آشوب بر پا کنند و حکومت را تغییر دهند؛ به خاطر مداخله آن‌ها، ابعاد متعدد این رخداد بزرگ‌تر شد و در افکار عمومی گسترش یافت».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز