آمریکا پنج سال پس از خروج از یونسکو به این سازمان فرهنگی بازگشت

Submitted on ش., 07/01/2023 - 05:36

۱۹۳ کشور عضو سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) طی یک نشست فوق‌العاده روز جمعه ۹ تیر در رای گیری درباره بازگشت آمریکا به این سازمان شرکت کردند. ١٣‬٢ عضو به بازگشت آمریکا رای مثبت، ١٥ کشور رای ممتنع و ١٠ دولت از جمله ایران، سوریه، روسیه و چین با آن مخالفت کردند. 

بازگشت آمریکا به یونسکو یکی از تفاوت‌های سیاست بین‌المللی رئیس جمهور فعلی و پیشین آمریکا را نشان می دهد. اودره آزوله، مدیر کل یونسکو اوایل ماه ژوئن گفته بود که ایالات متحده تحت رهبری جو بایدن رسماً درخواست پیوستن مجدد به یونسکو را داده است.

یونسکو که از خاکستر جنگ جهانی دوم با هدف حفاظت از میراث فرهنگی بشریت متولد شد، پس از خروج ایالات متحده، که یک پنجم بودجه آن را تامین می‌کرد، با مشکلاتی مواجه شد.

این تصمیم آمریکا بخشی از زمینه کلی رقابت شدید بین واشنگتن و پکن است. چین که به بازگشت آمریکا رای مخالف داد، پیش از این اعلام کرده بود که با این بازگشت مخالفت نخواهد کرد. یانگ جین، سفیر چین در سازمان ملل گفته بود: «یونسکو به همه کشورهای عضو نیاز دارد تا برای انجام ماموریت‌های خود دست به دست هم دهند».

تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که یونسکو را ترک می‌کند. واشنگتن در آن زمان «سوگیری مداوم ضد اسرائیلی» این سازمان را محکوم کرده بود. این خروج از دسامبر ۲۰۱۸ عملی شد. با این حال، در ماه مارس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که غیبت آمریکا در این سازمان در زمانی که یونسکو درباره قواعد هوش مصنوعی تصمیم‌گیری می‌کند، وزن بیشتری به چین می‌دهد. او به کمیته سنای آمریکا گفت: «من واقعاً معتقدم که باید به یونسکو بازگردیم، نه برای هدیه دادن به یونسکو، بلکه به این دلیل که چیزهایی که در یونسکو اتفاق می‌افتد اهمیت دارد. او افزود: «آنها روی قوانین، هنجارها و استانداردهای هوش مصنوعی کار می کنند. ما می خواهیم بخشی از آن باشیم».

از سال ۲۰۱۱ و پذیرش فلسطین در یونسکو، ایالات متحده که در آن زمان توسط باراک اوباما رهبری می‌شد، تمام کمک‌های مالی به این سازمان را متوقف کرده بود. در حالی که بیشتر فعالیت‌های یونسکو در زمره موضوعات بحث‌برانگیز نیستند، برخی مسائل - مانند قطعنامه‌هایی درباره نحوه مدیریت اماکن مذهبی در اورشلیم- باعث تنش شده است.

قانون آمریکا واشنگتن را از کمک مالی به سازمان‌های سازمان ملل که فلسطین را به عنوان عضو کامل پذیرفته‌اند منع می کند، با این حال کنگره آمریکا امسال معافیتی را تصویب کرد که به ایالات متحده اجازه می دهد به یونسکو بازگردد. این معافیت که تا پایان سال ۲۰۲۵ اعتبار دارد، با هدف «کنترل نفوذ فزاینده چین» در یونسکو، گرفته شده است.

در حالی که سهم آمریکا از تامین بودجه یونسکو ۲۲ درصد بود، خروج واشنگتن ضربه بزرگی به این سازمان مستقر در پاریس زد. بدهی آمریکا به یونسکو از سال ٢٠١١ حدود ۶۱۹ میلیون دلار برآورد می‌شود که چیزی بیشتر از بودجه ۵۳۴ میلیون دلاری سالانه یونسکو است.

ریچارد ورما، معاون وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای اواسط ماه ژوئن که خطاب به رئیس یونسکو ارسال کرده، گفته بود که دولت ایالات متحده از کنگره خواسته است تا ۱۵۰ میلیون دلار برای سال مالی ۲۰۲۴ پرداخت کند و معادل آن در سال‌های بعد «تا زمان تسویه معوقات» پرداخت شود.

ایالات متحده که از سال ۱۹۴۵ به عضویت یونسکو در آمده بود، پیش از این نیز یک بار در سال ۱۹۸۴ در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان از این سازمان خارج شده بود و سپس در اکتبر ۲۰۰۳ دوباره به یونسکو بازگشته بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز