آمریکا گروه روسی واگنر را یک سازمان «جنایتکار بین‌المللی» اعلام کرد

Submitted on ش., 01/21/2023 - 06:57

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی روزانه اعلام کرد که وزارت خزانه داری این کشور در روزهای آینده گروه واگنر را به عنوان یک سازمان جنایی مهم فراملی معرفی خواهد کرد. او گفت که این نامگذاری به دولت این امکان را می دهد که واگنر را با تحریم های سخت تری تحت فشار قرار دهد و توانایی آن برای قراردادهای تجاری در سراسر جهان را کاهش دهد. وی همچنین تصریح کرد که آمریکا درصدد است تحریم‌هایی را ظرف روزهای آینده علیه این گروه و «شبکه‌های پشتیبانی در بسیاری از قاره‌ها» اعمال کند.

کاخ سفید تصاویری از روسیه در حال تحویل یک محموله تسلیحاتی از کره شمالی منتشر کرده که به گفته ایالات متحده برای کمک به نیروهای واگنر که دوش به دوش با نیروهای روسی در اوکراین می جنگند، بوده است. دولت بایدن، نخستین بار، ماه گذشته کره شمالی را متهم کرد که راکت و موشک  در اختیار روسیه قرار داده است. کره شمالی کمک به روسیه را رد کرده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر گفته بود که گروه واگنر، شرکت نظامی خصوصی روسی، یک محموله تسلیحاتی از کره شمالی برای کمک به تقویت نیروهای روسیه در اوکراین تحویل گرفته است که نشانه‌ای از گسترش نقش این گروه در جنگ اوکراین است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین تصویری به تاریخ ١٨‬ نوامبر را ارائه کرد که در آن، قطارهای روسی در حال انتقال تسلیحات از کره شمالی برای جنگ در اوکراین دیده می شوند. وی این اقدامات کره شمالی را محکوم و تصریح کرد که انتقال تسلیحات از این کشور، نقض مستقیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

جان کربی گفت که ایالات متحده تخمین می‌زند که واگنر حدود ۵۰ هزار پرسنل در اوکراین دارد که شامل ۱۰ هزار مزدور و ۴۰ هزار محکوم است که این شرکت از زندان ها استخدام کرده است.

ایالات متحده تخمین می زند که گروه واگنر، متعلق به یوگنی پریگوژین، متحد پوتین، حدود ١٠٠ میلیون دلار در ماه در جنگ هزینه می کند. یوگنی پریگوژین همچنین علناً اعتبار برخی از پیشرفت های اخیر روسیه در شرق اوکراین را بر عهده گرفته است.  کاخ سفید گفته است که در برخی موارد، مقامات نظامی روسیه حتی "تحت فرمان واگنر" بوده اند.

بنا بر گفته جان کربی، تنش ها بین واگنر و وزارت دفاع روسیه در حال افزایش بوده و واگنر در حال تبدیل شدن به یک مرکز قدرت رقیب برای ارتش و سایر وزارتخانه های روسیه است. یوگنی پریگوژین و جنگنده‌هایش نیز علنا از ژنرال‌ها و مقامات دفاعی روسیه به خاطر عملکردشان در اوکراین انتقاد کرده‌اند.

کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل همچنین مزدوران گروه واگنر را به موارد متعدد نقض حقوق بشر در سراسر آفریقا از جمله جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و مالی متهم کرده‌اند. ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که گروه واگنر را برای فعالیت های آن در جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان "نهاد مورد توجه ویژه" معرفی کرده است.

گروه واگنر از سال ٢٠١٧ با تحریم‌های ایالات متحده مواجه شده است. وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته از محدودیت‌های صادراتی جدیدی رونمایی کرد که گروه واگنر را هدف قرار داده بود تا دسترسی این شرکت به فناوری و تجهیزات را محدود کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز