آمریکا در راستای مقابله با تهدیدات چین، روابط خود با هند را گسترش می دهد

Submitted on Mon, 06/05/2023 - 07:29

با افزایش دوباره تنش‌ها میان آمریکا و چین، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده که به دهلی نو سفر کرده است، امروز، دوشنبه پنجم ژوئن، در مورد ارتقاء شراکت با هند، یکی از خریداران عمده تسلیحات نظامی، گفتگو کرد.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، در دیدار امروز لوید آستین با راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، هر دو طرف که با رشد اقتصادی و افزایش جاه طلبی چین دست و پنجه نرم می کنند، بر مشارکت در زمینه فناوری‌های دفاع، انرژی پاک و فضا تأکید کردند. 

به گفته کارشناسان امنیتی، تجاوزات و جاه طلبی های مداوم چین در سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام باعث شده که هند از نظر نظامی و اقتصادی به ایالات متحده و اروپا نزدیک تر شود.

دهلی نو در تلاش است تا صنعت داخلی دفاع خود را با دستیابی به فناوریهای جدید و کاهش اتکا به واردات، به ویژه از روسیه، ارتقا دهد. این در حالی ست که روسیه در حال حاضر با وجود جنگ مداوم در اوکراین، بزرگترین تامین کننده سخت افزار نظامی هند است و حدود ٦‬٠ درصد تجهیزات دفاعی هند از روسیه می آید.

انتظار می‌رود لوید آستین که در دومین سفر خود به هند به سر می‌برد، مقدمات سفر ٢٢ ژوئن نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور به واشنگتن را فراهم کند. امری که به گمانه زنی ها در مورد احتمال برقراری قراردادهای دفاعی میان دو کشور دامن زده است.

وزیر دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه، پس از ورود به دهلی نو در توییتی نوشته بود: "من به هند برمی گردم تا با رهبران کلیدی در مورد افزایش و تقویت مشارکت دفاعی ملاقات کنم و در کنار یکدیگر، چشم اندازی مشترک برای هند-آرام (Indo-Pacific) آزاد و باز را پیش ببریم".

تجارت دفاعی ایالات متحده با هند از نزدیک به صفر در سال ٢٠٠٨‬ به بیش از ٢٠ میلیارد دلار در سال ٢٠٢٠ رسیده است. خریدهای عمده هند از ایالات متحده شامل هواپیماهای گشت دریایی دوربرد، هواپیماهای حمل و نقل سی-١٣‬٠، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین است.

راهول بدی، تحلیلگر دفاعی، به اسوشیتدپرس می‌گوید که هند به دنبال خرید ١٨‬ هواپیمای بدون سرنشین با استقامت در ارتفاع بالا از شرکت هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری آمریکایی "جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز" به قیمت یک و نیم تا دو میلیارد دلار است. این کارشناس امور دفاعی باور دارد که این پهپادها احتمالا در امتداد مرزهای ناآرام هند با چین و پاکستان و همچنین در منطقه استراتژیک اقیانوس هند مستقر خواهند شد.

بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌های هند، تولید و ساخت مشترک موتورهای هواپیماهای جنگی، خودروهای رزمی پیاده نظام، هویتزر و مهمات دقیق آن، در نشست ماه گذشته گروه سیاست دفاعی ایالات متحده و هند در واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است.

وزیر دفاع ایالات متحده پیش از سفر به دهلی نو، جهت حضور در مجمع سالانه نشست امنیتی "شانگری-لا" که مقامات ارشد دفاعی، دیپلمات ها و رهبران جهان را گرد هم می آورد، در کشور سنگاپور حضور یافته بود. جایی که او برای حمایت از دیدگاه واشنگتن مبنی بر "هند-آرامی آزاد، باز و امن در دنیایی از قوانین و حقوق" به عنوان بهترین راه برای مقابله با "قاطعیت فزاینده چین در منطقه"، لابی کرد.

لی شانگفو، وزیر دفاع چین، دیروز در اولین سخنرانی عمومی بین‌المللی خود از زمان تصدی وزارت دفاع در ماه مارس، در نشست شانگری لا گفته بود که ایالات متحده برای پیشبرد منافع خود جهت حفظ "موقعیت غالب" این کشور، در حال "فریب و استثمار" کشورهای آسیا-اقیانوسیه است.

وزیر دفاع چین بر این باور است که واشنگتن ضمن حفظ اتحادهایی که "بقایای جنگ سرد" هستند، پیمان‌های جدیدی مانند "آکوس" با بریتانیا و استرالیا و همچنین توافق چهارگانه با استرالیا، هند و ژاپن را ایجاد کرده تا "جهان را از نظر ایدئولوژیک به دو دسته تقسیم کرده و درگیری ایجاد کند."

شی یی، سخنگوی فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز دیروز اعلام کرده بود که "کانادا و ایالات متحده که ناوهای آنها روز شنبه از تنگه تایوان عبور کردند، به صورت عمدی حوادث و خطراتی را ایجاد کرده و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کنند".

تنش میان پکن و واشنگتن پیرامون تنگه تایوان، اخیرا بار دیگر پس از آن بالا گرفت که تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در آوریل ۲۰۲۳ با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد. این مساله باعث شد تا پکن یک رزمایش سه روزه در نزدیکی تایوان برگزار کند چرا که چین حق حاکمیت پکن بر جزیره تایوان را غیرقابل مناقشه می‌داند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز