آمار اشتغال در کانادا عالی است! آیا بانک مرکزی در ماه جون نرخ بهره را کاهش می دهد؟

Submitted on Mon, 05/13/2024 - 19:55

بازار کار کانادا در ماه آپریل بهبود یافت و بیش از ۹۰۰۰۰ شغل ایجاد کرد که پس از چهار ماه متوالی بدون تغییر، رقمی خیره کننده است.

اکنون، یک اقتصاددان برجسته می‌گوید رشد غیرمنتظره شغل، خبر خوبی برای بانک مرکزی کانادا نیست و می‌تواند به این معنا باشد که کاهش نرخ بهره کلیدی دیرتر از حد انتظار انجام می‌شود.

دان دراموند، استاد دانشکده مطالعات سیاست در دانشگاه کوئینز و اقتصاددان ارشد سابق بانک تی دی، به CTV News گفت: "بانک کانادا... در تلاش است تا به هدف تورم ۲ درصدی بازگردد اگرچه بازگشتن به نرخ دو درصدی کار آسانی نیست.

پویایی در اقتصاد کانادا
نزدیک به پنج برابر تعداد مشاغل مورد انتظار در ماه آپریل اضافه شد، در حالی که نرخ بیکاری در ۶/۱٪ ثابت ماند.

دراموند گفت که آخرین داده‌ها نشان دهنده ی «تعدادی تغییر در اقتصاد کانادا» می باشد و ثابت شده است که «کشتن» جانور تورم بسیار دشوارتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت است.

پیش از این، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کردند که بانک مرکزی کانادا نرخ وام های اصلی خود را در ماه جون کاهش خواهد داد، اما داده های جدید به سرعت آب سردی را به بازار سرازیر کرد.

دراموند روز جمعه گفت: «اقتصاد باید تا حدی سرد شود. این کار کمی دشوار به نظر می رسد... حداقل با افزایش نرخ ها».

اطلاعات بانک مرکزی کانادا "ناامید" کننده است
بر اساس آمار کانادا، تعداد استخدام در ماه آپریل بیشترین افزایش را از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون داشته است که شامل کار پاره وقت و تمام وقت می شود.

دراموند گفت که این یک مثال کامل از «مشکل اجرای سیاست پولی» است، زیرا بازارها در «توسعه سیاست پولی» قیمت‌گذاری کرده‌اند، اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

دراموند در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث می‌شود که سیاست‌گذاران به کاهش نرخ‌های بهره فکر کنند، زیرا بانک مرکزی در تلاش برای دستیابی به تورم ۲ درصدی خود است، دراموند در جواب گفت: «رشد متوسط ​​دستمزدها و کمی کند شدن بازار کار».

نرخ بهره را در ماه جولای کاهش دهید، نه ماه جون
تحلیلگران کپیتال مستقر در لندن گفتند که احتمال کاهش نرخ بهره در جولای بیشتر از جون به نظر می رسد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، استفان براون، معاون اقتصاد آمریکای شمالی، در یادداشتی گفت: «تصویر کلی این است که انعطاف‌پذیری بازار کار به بانک مرکزی زمان بیشتری می‌دهد تا منتظر بماند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده مطلوب (CPI) به سرد شدن ادامه می‌دهد.

قبل از اعلام نرخ بهره بعدی بانک کانادا در تاریخ ۵ جون، تنها یک آمار تورم منتشر شده است، اما سه گزارش CPI قبل از جلسه ۲۴ جولای وجود دارد.

براون گفت: «این باعث می‌شود که بانک مرکزی برای کاهش نرخ‌های بهره تا پایان نشست خود در اواخر جولای منتظر بماند.»

او همچنین خاطرنشان کرد که از دست دادن «غیر منتظره» ۲۲۰۰ شغل در ماه مارچ ممکن است یک «پدیده موقت» بوده باشد و آژانس اکنون بر این باور است که آخرین داده‌های اشتغال ممکن است تولید ناخالص داخلی (GDP) را تقویت کند.

علاوه بر این، اقتصاددانان از Desjardins، RBC و سایر موسسات همچنان معتقدند که بانک مرکزی نرخ بهره را در ماه جون کاهش خواهد داد.

داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد بانک مونترال، در گزارشی گفت که رشد شغلی "متمایز" کانادا در ماه آپریل "بانک کانادا را در مورد زمان کاهش نرخ بهره مردد کرده است."
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians

بیشترین بازدید اخبار امروز