امانوئل ماکرون: ما در کنار ایرانیانی هستیم که در حال مبارزه‌اند

Submitted on چ., 10/12/2022 - 16:33

گفتگوی ویژۀ تلویزیون دولتی فرانسه با امانوئل ماکرون که به طور مستقیم پخش شد تماماً به مسائل بین‌المللی اختصاص داشت. بخش بزرگی از این مصاحبه به جنگ اوکراین و بحران انرژی مربوط می‌شد.

پرسش پیرامون ایران با پخش سخنان کوتاه شهدخت جوان، نویسندۀ فرانسوی-ایرانی شروع شد که خود را "دختر ایران" معرفی کرد و با اشاره به موج سرکوب توسط رژیم جمهوری اسلامی گفت: "شکنجه دادن دختران جوان چیزی بدتر از جنایت جنگی است". به گفتۀ او "امروز ملت ایران فریاد می‌زند و می‌گوید که رژیم اسلامی را نمی‌خواهد". او سپس ماکرون را خطاب قرار داد و سؤال کرد "آیا دنیای غرب ملت ایران را کمک می‌کند یا خیر؟"

ماکرون پاسخ به این پرسش را با ستایش مبارزه و شهامت زنان و جوانان ایرانی آغاز کرد و با محکوم کردن خشونت و سرکوب‌گری حکومت جموری اسلامی گفت: "فرانسه در کنار ملت ایران قرار دارد".

خانم کارولین رو، خبرنگار شبکه‌های دولتی فرانسه که مصاحبه‌های سیاسی را با موشکافی و قاطعیت هدایت می‌کند، با صراحت از ماکرون پرسید: "اما شما با رئیسی ملاقات کردید... آیا این به معنای حمایت از رژیم نیست؟"

ماکرون در پاسخ گفت: "ما با همه کسانی که اختلاف داریم، صحبت می‌کنیم".

رئیس‌جمهوری فرانسه در عین حال پذیرفت که در ایران "اتفاقی در حال رخ دادن است"... به گفتۀ او جوانانی که در ایران به پا خاسته‌اند "ارزش‌های جهان‌شمول ما را بر دوش خود دارند و ما نیز در کنار آنان قرار داریم".

ماکرون در عین حال گفت "ما نمی‌توانیم در این مبارزه به جای ملت ایران عمل کنیم".

این در حالی است که پنج تبعۀ فرانسوی در ایران اسیرند: فریبا عادلخواه پژوهشگر، سسیل کوهلر و ژاک پاری دو توریستی که متهم به جاسوسی و توطئه برای براندازی شده‌اند، بنژمن بریر، جهانگردی که در زندان مشهد گرفتار است و بالاخره مروارید ایاز، پژوهشگر که ظاهراً در آغاز موج اعتراضات اخیر در رشت بازداشت شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز