آلمان ۱۱۰ تانک لئوپارد در اختیار اوکراین می گذارد

Submitted on ی., 05/28/2023 - 17:15

به گزارش روزنامه مرکور در مونیخ، تانک‌هائی که قرار است به زودی در اختیار اوکراین گذاشته شود، در انبار کارخانه راین متال آلمان موجود بوده‌اند و اکنون برای استفاده در میدان جنگ آماده شده‌اند.

ارسال تانک‌ها از کارخانه راین متال به این ترتیب یک سال تاخیر داشته است. در ماه آوریل سال گذشته مدیریت این کارخانه پیشنهاد کرد که ۸۸ تانک لئوپارد از موجودی قدیم خود را پس از آماده سازی برای میدان جنگ در اختیار اوکراین قرار دهد. همین کارخانه در ماه ژانویه سال جاری بار دیگر آمادگی خود را برای تحویل ۱۳۹ تانک لئوپارد یک و دو به دولت اوکراین اعلام کرد.

اکنون به گفته سفیر اوکراین قرار است آلمان بدون استفاده از ذخایر تانک ارتش خود به زودی ۱۱۰ تانک لئوپارد یک را در اختیار اوکراین قرار دهد. پیش تر اعلام شده است که این تانک‌ها برای تقویت نیروی تهاجمهی ارتش اوکراین در زمینه عقب راندن ارتش روسیه از مناطق اشغالی ارسال می‌شوند.

آلمان پیش از این درچارچوب برنامه ناتو ۱۸ تانک مدرن لئوپارد ۲ تحویل اوکراین داده است. در ماه مه امسال نیز، در جریان سفر ولودومیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به آلمان اولاف شولتس صدراعظم این کشور اعلام کرد که ۳۰ تانک لئوپارد ۱ تحویل او می‌دهد.

وزیر دفاع آلمان نیز پیش تر از تامین ۱۷۸ تانک لئوپارد یک برای اوکراین سخن گفته بود. وی اما تصریح کرده بود که تا آغاز تابستان امسال ۲۵ تانک در اختیار کیف قرار داده خواهد شد.

از آغاز حمله روسیه در ماه فوریه سال گذشته تا امروز، اوکراین بیش از ۲۳۰ تانک و ۱۵۵۰ خودروی زرهی از پشتیبانان غربی خود دریافت کرده است. از جمله ایالات متحده آمریکا با ارسال ۹۰ تانک استریکر در این برنامه مشارکت داشته است.

همه این تسلیحات به گفته ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با هدف عقب راندن نیروهای روسیه از مناطق اشغالی به اوکراین ارسال شده است، اما مناطق تحت اشغال ارتش روسیه هنوز آزاد نشده‌اند، بلکه در یک مورد نیروهای روس پس از تبدیل یک منطقه به ویرانه مطلق داوطلبانه آن را ترک کرده‌اند.

ارسال ۳۰ تانک آلمانی به اوکراین، اخراج ۴۰ دیپلمات آلمانی از روسیه

ولودومیر زلنسکی از ماه‌ها پیش اصرار می‌ورزد که بدون در اختیار داشتن جنگنده‌های اف ۱۶ نمی‌تواند مناطق اشغالی را پس بگیرد و از پیشروی روسیه در خاک کشور خود جلوگیری کند.

آخر هفته گذشته ایالات متحده آمریکا و متحدانش اعلام کردند که در مرحله نخست خلبانان اوکراینی را برای هدایت جنگنده‌های اف ۱۶ آموزش می‌دهند. این کشورها هنوز در زمینه تحویل جنگنده‌ها به اوکراین تصمیم روشنی نگرفته‌اند.

روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو روز یکشنبه ۲۷ مای به نقل از منابع نظامی نوشت که هنوز تاریخ و تعداد جت‌هائی که ممکن است تسلیم اوکراین شود روشن نشده، اما کیف پیشاپیش طرحی تهیه کرده است که با استفاده از این جت‌ها شبه جزیره کریمه را از روسیه پس بگیرد.

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین سبب هراس کشورهای اسکاندیناوری و بالتیک از مبتلا شدن به سرنوشتی مشابه شده و آن‌ها را به تقویت شدید بنیه دفاعی خود واداشته است. این کشورها که در سه دهه پس از پایان اتحاد جماهیر شوروی جانبدار صلح و توسعه اقتصادی و فرهنگی بوده‌اند، در یک سال گذشته سهم بودجه نظامی خود را به میزانی بی‌پیشینه بالا برده‌اند.

هفته گذشته، اولاف شولتس صدراعظم آلمان در نشستی با رهبران سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی در تالین شرکت کرد و سپس در یک کنفرانس خبری تاکید ورزید که کشورش خود را به پشتیبانی از این کشورها در در برابر تعرض احتمالی روسیه مکلف می‌داند و به طول کلی از هر وجب خاک کشورهای عضو ناتو در اروپای مرکزی و شمالی دفاع خواهد کرد. 

صدراعظم آلمان در شرایطی این موضع را اعلام کرده که رسانه‌ها از آمادگی ولادیمیر پوتین برای گفت و گوی تلفنی با وی می‌نویسند. این که این تماس کی برقرار خواهد شد، روشن نیست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز