الجزیره درباره ورود ایران به لیست سیاه چه نوشت؟

Submitted on س., 02/25/2020 - 00:43

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، الجزیره نوشت: اخیرا بعد از اینکه کارگروه اقدام مالی ایران را در لیست سیاه خود اعلام کرد، بحث‌ها درباره مهار تبعات منفی این امر بر اقتصاد ایران، افزایش یافته است. کمتر از 24 ساعت بعد از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج مسئول در شورای نگهبان قانون اساسی ایران را تحریم کرد، کارگروه مالی مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم، ایران را دوباره در لیست سیاه قرار دارد.

طبق این گزارش، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل این امر را «نفوذ سعودی،‌ آمریکایی، صهیونیستی» در روند تصمیم‌گیری مکانیزم بین‌المللی و سیاسی شدن تصمیم‌های این کارگروه دانست و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران، این اقدام FATF را کم‌اهمیت قلمداد کرد. 

الجزیره نوشت، مسئولان ایرانی می‌گویند که این اقدام هیچ مشکلی در تجارت خارجی ایران یا نرخ ارز ایجاد نمی‌کند و چون نظام اقتصادی ایران توانسته خارج از چارچوب فاتف و در سایه «تحریم‌های ظالمانه آمریکا»، با دنیای خارج روابط برقرار کند. بعد از حدود شش سال که ایران در این لیست سیاه بود، کارگروه مالی تحریم ایران را موقتا و از سال 2016 و پس از توافق هسته‌ای،‌ تعلیق کرده بود و خروج کامل ایران از لیست را به پذیرش قوانین این گروه منوط کرده بود.

الجزیره نوشت به نقل از «محمد اسلامی» پژوهشگر حوزه اقتصاد نوشت، هیچ اتفاق جدیدی برای ایران نیفتاده است و نیازی به گزینه‌های جدید برای ممانعت از وخیم شدن وضع اقتصاد ایران نیست چرا که ایران بر تحریم‌های آمریکا غلبه کرده است. با این حال، او منکر تاثیر منفی نسبی این امر بر اقتصاد نیست. 

الجزیره به نقل از اسلامی نوشت، «ادامه شیوه روابط اقتصاد و تجاری که ایران تا الان با برخی کشورها ایجاد کرده گزینه ساده‌تر و اول برای بی‌اثر کردن تحریم‌های لیست سیاه است. برخی کشورها اصلا اعتقادی به سیاست تحریم [آمریکا] ندارند. دور زدن این تحریم‌ها هم نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌رود. از طرفی دیگر هم تحریم‌های آمریکا در دو سال اخیرا شامل خیلی از بخش‌های ایران شده و هیچ روابط رسمی میان شبکه بانکی ایران و همتایان خارجی‌اش وجود ندارد». 

جمعه گذشته، «کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند، ایران را در فهرست سیاه قرار داد. خبرگزاری رویترز نوشت که FATF علی‌رغم این در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز