اختلاف حقانی با رهبری طالبان؛ ذبیح‌الله مجاهد، حقانی را به رعایت «اخلاق اسلامی» دعوت کرد؟

Submitted on ی., 02/12/2023 - 11:34

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و از مقام‌های کلیدی این گروه، به تازه‌گی در جریان سخنرانی در جمعی از هواداران خود، ظاهرا ملا هبت‌الله، امیر طالبان را مخاطب قرار داده و از استبداد رای و انحصار قدرت از سوی او، شکایت می‌کند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه‌ی حقانی که به بازوی نظامی طالبان نیز شهره است، در این سخنرانی خود از رهبری طالبان انتقاد کرده و درحالی که نامی از شخصی نمی‌برد می‌گوید که «این‌روزها به حدی به خود حق می‌دهند که فکر و رای‌شان چنان حاکم شده که تمام نظام را هدف قرار داده و بدنام می‌کند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان فورا پس از این انتقاد سراج‌الدین حقانی، واکنش نشان داده و به‌گونه غیرمستقیم، حقانی را به رعایت «اخلاق عالی و اسلامی» و پرهیز از «هتک حرمت» به امیر و دیگر مقام‌های طالبان دعوت کرده است.

گفته که «اخلاق عالی و اسلامی» ایجاب می‌کند که نباید به امیر و یا یک مقام طالبان «هتک حرمت» شود و چنان بی‌پرده و رک مورد انتقاد قرار گیرند.

مجاهد که ظاهرا به انتقادهای سراج‌الدین حقانی پاسخ می‌دهد گفته که «اخلاق عالی و اسلامی» ایجاب می‌کند تا از «هتک حرمت» پرهیز شود و انتقاداتی اگر وجود دارد باید از طریق «مصئون، محرم و محفوظ» درمیان گذاشته شود.

پاسخ فوری سخنگوی حکومت طالبان به انتقاد سراج‌الدین حقانی، نشانه‌ای از عمیق بودن اختلافات درون‌گروهی طالبان می‌تواند باشد.

فضل احمد معنوی، وزیر پیشین عدلیه افغانستان در واکنش به این اختلافات درون‌گروهی طالبان می‌گوید که «رهبر گروه طالبان، احکام خود را در یک حلقه محدود از ملاهای تندرو صادر می‌کند» و باورمند است که شبکه‌ حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی که به پاکستان نزدیک است، با گذشت هر روز، اختلافاتش با حوزه کندهار به رهبری ملاهبت‌الله که با آمریکا و هند نزدیکی دارد، درحال عمیق‌تر شدن است.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این اختلافات درون‌گروهی طالبان می‌گوید که مقام‌های طالبان «آهسته/پیوسته به جان هم افتیده‌اند.»

نبیل همچنین می‌گوید که وضعیت بهداشتی ملاحسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان، خوب نیست و باورمند است که اختلافات درون‌گروهی طالبان در زمان تعیین جانشین او می‌تواند «به حد انفجار» برسد.

 

ملاهبت‌الله، رهبر طالبان، ملاحسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان، ملا یعقوب، فرزند ملاعمر و وزیر دفاع طالبان و نیز سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان از چهره‌های کلیدی طالبان است که قدرت در میان آنان تقسیم شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز