احساس خستگی ذهنی حاصل از اطلاعات گسترده و پراکنده‌ی مربوط به دوزهای تقویت کننده واکسن‌ها

Submitted on Mon, 09/12/2022 - 12:48

احساس خستگی ذهنی حاصل از اطلاعات گسترده و پراکنده‌ی مربوط به دوزهای تقویت کننده واکسن‌ها واقعی است

کارشناسان می‌گویند که اطلاع رسانی در مورد دوزهای بوستر واکسن کووید باید واضح و شفاف باشد.

کارشناسان بهداشت: استفاده از یک رویکرد واحد در تمام کمپین‌هایی که کانادایی‌ها را به دریافت واکسن کرونا تشویق می‌کند، روش مناسبی نیست.

اما نحوه اطلاع رسانی در مورد دوزهای تقویت کننده در سراسر کشور متفاوت است. برخی از کارشناسان مانند آنجلا راسموسن، ویروس شناس، دریافت اولین دوز تقویت کننده موجود را توصیه می‌کنند. در حالی که برخی دیگر مانند دکتر برنت روسین، مدیر ارشد بخش بهداشت عمومی استان منیتوبا، می‌گویند که استان آن‌ها تا زمانی که واکسن‌های دو ظرفیتی جدید تأیید شود، منتظر می‌مانند تا شرایط دریافت دوزهای چهارم برای همه بزرگسالان فراهم شود.

پیام‌ها و اطلاعات موجود ضد و نقیض و گوناگون درمورد واکسن‌ها باعث شده است که برخی از کانادایی‌ها با چیزی که کارشناسان آن را «خستگی واکسن» می‌نامند مواجه شوند. و یا با توجه به اطلاعات ارائه شده در خصوص واکسن کووید۱۹ آشفته و سردرگم شوند.

این خستگی ذهنی ممکن است بر استقبال از این دوزهای تقویت کننده تأثیر بگذارد. حدود ۸۲ درصد از کانادایی‌ها سری اولیه واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند، حدود ۵۷ درصد از شهروندان ۱۲ سال به بالا حداقل یک دوز و حدود ۱۲ درصد از جمعیت دو دوز اضافی و بوستر را دریافت کرده‌اند.

برخی از ویروس شناسان و کارشناسان حوزه بهداشت عمومی می‌گویند که اگر قرار باشد واکسن‌های جدیدی تولید کنیم. یا دوزهای بیشتری از واکسن‌های موجود را ارائه دهیم. پیام‌های دولتی باید به صورت واضح و شفاف مطرح شده و توضیح دهند که چرا مردم باید در این مرحله از همه گیری، مجددا واکسینه شوند.

«در حال حاضر در اواسط ماه آگوست هستیم و کمی سخت است که بدانیم واکنش مردم در پاییز چه خواهد بود.»

احتمالاً باید به آن دسته از افرادی که دچار خستگی ذهنی حاصل از اطلاعات زیاد مربوط به واکسن‌ها هستند پیام خاصی را ارائه دهیم. و مشخص سازیم که چرا دریافت دوز تقویت کننده مهم است و چه نوع ایمنی و مصونیت اضافی را ارائه می‌کند.

کارشناسان بهداشت می‌گویند که پیام‌ها باید در خصوص اثربخشی واکسن‌ها و ایمنی که آن‌ها ارائه می‌دهند کاملا واضح و شفاف باشند.

داده‌ها نشان می‌دهد که تاثیرات دوز سوم به صورت قابل توجهی در زمینه محافظت در برابر ابتلا به عفونت، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید۱۹ افزایش یافته است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افراد از جمله ساکنین خانه‌های سالمندان، افراد مسن و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر از دوز چهارم نیز بهره خواهند برد، اما اطلاعاتی که نشان دهنده سود آشکار آن برای افراد زیر ۶۰ سال باشد، وجود ندارد.

به گفته کارشناسان بهداشت، علاوه بر ارائه اطلاعات و پیام‌های واضح در مورد ایمن سازی واکسن‌‌ها، فرآیند دریافت واکسن‌های تقویت‌کننده یا واکسن‌های دو ظرفیتی آینده باید آسان باشد.

دوون گریسون، استادیار دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید:

«اگر بتوانیم فرآیند دریافت یک دوز از واکسن‌های تقویت‌کننده کووید را به آسانی روش‌های دریافت واکسن آنفولانزا یا سایر عملکردهای بهداشتی معمول کنیم، بسیاری از موانع کاهش پیدا خواهد کرد.»

تردید در مورد اثربخشی واکسن‌ها یکی از دلایلی است که بخش کوچکی از مردم به واسطه افکار مربوط به آن واکسینه نمی‌شوند. اما خستگی‌های ذهنی حاصل از اطلاعات گسترده مربوط به واکسن‌ها نیز ممکن است تمایل مردم به واکسیناسیون را تغییر دهد.

این موارد را محققانِ کشورهای ایالات متحده، برزیل و چین در بررسی موارد منتشر شده در مجله معتبر Frontiers in Immunology در ماه مارس دریافتند.

محققان ۳۷ مطالعه و تحقیق انجام شده را برای یافتن عواملی که خستگی واکسنِ افراد را شکل می‌دهند، بررسی کرده و آن‌ها را با عنوان «سکون یا عدم داشتن اقدام مناسب در مواجهه با اطلاعات یا دستورالعمل‌های مربوط به واکسن‌ها به دلیل بار روانی و فرسودگی ساختگی و ذهنی» تعریف کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که چندین پیش نیاز و عامل مقدماتی، مانند تعدد درخواست‌های ارائه شده برای دریافت واکسن و ایمن سازی، عوارض جانبی واکسن و تصورات نادرست در مورد نیاز به واکسیناسیون، می‌تواند در ایجاد خستگی تاثیر گذار باشد.

در کانادا نظرات مختلفی در مورد دوزهای تقویت کننده وجود دارد. یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه Angus Reid که در ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که از هر پنج کانادایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، یک نفر معتقد است که هیچ فوریت اورژانسی وجود ندارد و دریافت دوزهای تقویت کننده می‌توانند به پاییز موکول شود.

موسسه Angus Reid این نظرسنجی آنلاین را در بازه ۱۳ تا ۱۵ ژوئیه در میان یک نمونه تصادفی از نمایندگان بزرگسالان عضو انجمن Angus Reid انجام داد. برای مقاصد مقایسه‌ای، یک نمونه احتمالی با همین اندازه و حاشیه خطای +/- ۲.۰ درصد، ۱۹ برابر از ۲۰ است.

کارشناسان می‌گویند که نحوه دسترسی به دوزهای تقویت کننده یکی دیگر از دلایل پایین بودن نرخ دریافت آن است. در نوا اسکوشیا، منیتوبا، مناطق شمال غربی و نیوفاندلند و لابرادور هنوز امکان دسترسی همه بزرگسالان به دوز چهارم وجود ندارد.

گریسون می‌گوید که نحوه عرضه واکسن‌ها پیچیده بوده است. اما اگر می‌خواهیم نرخ واکسیناسیون را افزایش دهیم. باید اطمینان حاصل کنیم که مردم علت نیاز به واکسیناسیون را درک کرده باشند.

مطالعات نشان داده‌اند که اثربخشی واکسن‌ها پس از دریافت سه دوز از واکسن فایزر یا مدرنا، در ایجاد ایمنی در برابر عفونت و کاهش مراجعات به بخش اورژانس مرتبط با کووید۱۹ و مراقبت‌های فوری، قوی‌تر بوده است.

یک مطالعه صورت گرفته در ایالات متحده نشان داده است که دریافت دوز سوم حداقل ۹۰ درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان برای کووید۱۹، هم در دوره دلتا و هم دوران اوج اومیکرون، موثر بوده است.

گریسون می‌گوید:

«اگر مردم دقیقا متوجه شوند که قرار است چه کاری انجام دهند و چرا علم چنین پیشنهادی را به آن‌ها می‌دهد، به احتمال زیاد از دستورالعمل‌ها پیروی کنند. اینکه این پیشنهادات خودسرانه، همراه با انگیزه سیاسی، مالی یا دلایل دیگر به نظر برسد، نتیجه معکوس خواهد داشت».

بتینگر اضافه می‌کند که اگر مردم در جریان آنچه که در پاییز امسال از نظر موارد ابتلا به کووید۱۹ ممکن است اتفاق بیافتد قرار بگیرند، ناخودآگاه به سمت دریافت دوز تقویت کننده سوق پیدا خواهند کرد.

«اگر ما در پاییز امسال شاهد افزایش واقعی موارد ابتلا باشیم و عامل آن هنوز هم یکی از سویه‌هایی باشد که واکسن می‌تواند در برابر آن مصونیت ایجاد کند، احتمالاً اگر افراد بدانند که فرآیند واکسناسیون در حال انجام است. و ایمنی لازم را برایشان فراهم می‌کند، به دریافت دوز تقویت کننده تشویق شوند.»

«اگر ما به طور ناگهانی با یک سویه در حال ظهور مواجه شویم و بدانیم که واکسن در برابر آن محافظت ایجاد نمی‌کند، در این صورت نمی‌توانیم به مردم بگوییم که حتما باید واکسینه شوند.»

دکتر ترزا تام، رئیس بهداشت عمومی کانادا روز جمعه گفته است که کارکنان بخش ارائه تأییدیه نظارتی بهداشت کانادا در حال بررسی برنامه‌های واکسیناسیون دو ظرفیتی مدرنا و فایزر هستند. یک سخنگوی بهداشت کانادا روز دوشنبه گفته است که انتظار می‌رود در دو هفته آینده تصمیمات نهایی در مورد واکسن دو ظرفیتی مدرنا گرفته شود.

تام می‌گوید که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌های مدرنا و فایزر، واکسن‌های دو ظرفیتی آن‌ها در برابر سویه اصلی ویروس کرونا و سویه BA.1 مصونیت ایجاد می‌کند.

آنجلا راسموسن، ویروس شناس سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی دانشگاه ساسکاچوان، می‌گوید که اطلاع رسانی در زمینه واکسن‌های دو ظرفیتی باید به شیوه‌ای خاص و متفاوت انجام شود.

«اگر هنوز دوز تقویت کننده خود را دریافت نکرده‌اید. بهتر است که هر چه زودتر برای آن اقدام کنید. زیرا این تقویت کننده‌ها برای ایجاد مصونیت و ایمنی در برابر ویروس‌ها و انواعی که در حال حاضر در جمعیت ما در حال گسترش هستند، طراحی شده است.»

همانطور که در پروسه معرفی واکسن‌های قبلی شاهد بودیم، یک روش واحد برای تمام کمپین‌های واکسیناسیون مناسب نیست.

در برخی از مناطق با ورود کلینیک‌های واکسیناسیون به دل جوامع یا زمانی که به ساکنان مشاوره‌هایی ارائه شود، مردم بیش از پیش به دریافت واکسن جذب می‌شوند.

«اگر ما واکسن‌های جدید و دو ظرفیتی تولید کنیم. و بخواهیم که وضعیت ایمنی همه افراد را با واکسن‌های جدید به‌روز کنیم، باید ببینیم که در سال آینده برای رسیدن به این هدف هر استان‌ چه تلاشی می‌کند.»

گریسون می‌گوید که مقامات بهداشت عمومی باید در چند ماه آینده مجددا روی حوزه‌هایی مانند اعتماد به واکسن‌ها، ایجاد رضایت و راحتی پروسه واکسیناسیون کار کنند.

آن‌ها می‌گویند که در کانادا درصد اعتماد به این واکسن‌ها بسیار بالاست. و از آنجایی که بدن اکثر کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند در مقابله با عفونت‌های کووید خوب عمل کرده‌، اعتماد به این واکسن‌ها افزایش یافته است.

گریسون می‌گوید:

«از آنجایی که تا الان این درجه از مصونیت را به واسطه واکسن‌ها تجربه کرده‌ایم. و بیش از پیش به زندگی با شرایط کووید عادت کرده‌ایم، دچار رضایت خاطر هستیم»

همانطور که می‌دانیم ما درحال ورود به فصل بیماری‌های تنفسی شایع هستیم. برای آنکه کمپین‌های پاییزی مربوط به دریافت دوز تقویت کننده موفق عمل کنند، باید به راحت‌ترین شیوه ممکن توصیه‌های لازم را به مردم ارائه دهیم.

منبع: سی‌بی‌سی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز