آغاز روند تخریب ۱۵ خانۀ دیگر در بافت تاریخی شیراز؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس تکذیب کرد

Submitted on Mon, 05/29/2023 - 11:16

محمد مهدی کلانتری دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز و دانشجوی دکترای مرمت از داشگاه علم و صنعت، در گفتگو با روزنامه شرق که شامگاه یکشنبه ۷ خرداد منتشر شده است، از تهدید به تخلیه و آغاز تخریب بخشی از خانه‌های تاریخی شیراز خبر داد.

وی تصریح کرد: «از تاریخ ۵ اردیبهشت، روند تخریب شروع شده و اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک‌ها است، در ۱۵ خانه کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره‌ها را جدا کرده و مشغول به تخریب و اوراق خانه شده‌اند».

کلانتری در ادامه گفت: «مأمورین به داخل باغ‌ها رفته و خانه‌هایی را که هنوز تخلیه نشده‌اند، دوباره تهدید کرده‌اند که به واسطه این تهدیدها، فردی که ساکن یکی از این خانه‌ها بوده بیهوش و به بیمارستان منتقل شده است.» 

دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز، تأکید کرد: «بیش از ۳۰ پلاک توسط اداره راه و شهرسازی استان فارس تملک شده است که تعدادی از این خانه ها در قسمت پایینی خط پیشنهادی پژوهشگاه قرار دارند». وی افزود: «تعدادی از خانه ها بالای خط قرار گرفته و خانه هایی که تخریب شده اند، از خانه های بالای خط پیشنهادی پژوهشگاه بوده‌اند».

بر اساس این گزارش، روند تخریب خانه‌های بافت تاریخی شیراز که در ماه‌های گذشته به‌دلیل واکنش‌های گستردۀ کنشگران میراث فرهنگی و کاربران شبکه‌های اجتماعی متوقف شده بود، بار دیگر با تخریب این ۱۵ خانه از سر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس تخریب خانه‌ها در بافت تاریخی را تکذیب کرد

این در حالی است که موید محسن‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، از سرگیری تخریب ۱۵ پلاک در بافت تاریخی شیراز تکذیب کرد و مدعی شد: «تنها یک خانه آن هم به دلیل اینکه خالی از سکنه بوده، مورد سرقت قرار گرفته است؛ در و پنجره‌های این خانه که روبروی مسجد جامع عتیق شیراز واقع شده به سرقت رفته و نیروهای یگان حفاظت به آنجا اعزام شده‌اند تا ورودی خانه را مسدود کنند».

وی افزود: «در بسیاری از مواردی که خانه‌ها در بافت تاریخی خالی از سکنه می‌شوند، برخی اقدام به سرقت در و پنجره‌ها می‌کنند، اما خانه‌ای تخریب نشده و خبر تخریب ۱۵ پلاک از خانه‌های بافت تاریخی درست نیست». او در ادامه مدعی شد: «رویکرد وزارت میراث بر حفاظت، مرمت و احیا بافت تاریخی است و ما اجازه تخریب در بافت تاریخی را نمی‌دهیم».

تخریب بافت تاریخی شیراز به هدف توسعۀ حرم

بنا به گزارش شرق، زنگ تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز با هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ، از اردیبهشت ۱۳۹۰ و همزمان با اولین روز هفته میراث فرهنگی، بر گذر تاریخی خانقاه احمدی به صدا درآمد و چندین خانه تاریخی ویران شد.

نام این طرح ۵٧ ‌هکتاری، طرح «توسعه حرم شاهچراغ‌» است اما کارشناسان هشدار می‌دهند که به اسم حرم و با هزینه‌کردن از نام شاهچراغ قرار است‌ بافت تاریخی نابود شود.

با رسانه‌ای شدن تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز، اعتراض ها و انتقادهای بسیاری از سوی کنشگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت و در ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی در جهت توقف این طرح انجام شد که روند تخریب را موقتا‍ متوقف کرده بود اما گفتگوی محمد مهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز با روزنامۀ شرق، نشان دهندۀ آغاز تخریب بخشی دیگر از خانه‌های تاریخی این شهر است.

بنا به گفتۀ محمد مهدی کلانتری، در بهمن سال گذشته مالکین و ساکنین تعدادی از خانه های بین حرم شاهچراغ و حرم سیدعلاالدین حسین تهدید به تخلیه خانه‌ها شده‌اند اما بعد از پیگیری‌ها و رسانه‌ای شدن، میراث فرهنگی این موضوع را تکذیب کرده است.

وی با اشاره به از سرگیری تخریب در اردبیهشت ماه سال جاری، اظهار داشت که ساکنان تهدید شده اند که تا آخر اردیبهشت خانه های خود را تخلیه کنند تا تخریب آغاز شود.

کارشناسان دربارۀ تبعات ملی و بین‌المللی تخریب بافت تاریخی شیراز بدون توجه به مختصات ملی و هویتی این شهر، هشدار داده و تأکید کرده‌اند که تخریب بناهای ثبت ملی و تاریخی غیرقانونی است.

بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵، بناهای ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی نباید تخریب شوند و به گفته کارشناسان کل این کار فراقانونی و غیر‌قانونی است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز