آغاز فعالیت مشاغل و اصناف در برخی استان‌های ایران؛ هشدار نسبت به گسترش موج جدید ویروس کرونا در استان تهران

Submitted on ش., 04/11/2020 - 13:39

حسن روحانی، رییس‌جمهوی ایران، به سعید نمکی، وزیر بهداشت، دستور داده است تا با همکاری با کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ارزیابی دقیقی از مقدمات فراهم‌شده برای اجراء طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی انجام دهند.

قرار است این طرح از روز شنبه ۲۳ فروردین در تمامی استان‌ها به استثنا استان تهران به اجرا گذارده شود. آغاز فعالیت مشاغل در استان تهران از روز ۳۰ فروردین اعلام شده است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در نشست روز شنبه ۲۳ فروردین، با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، بر لزوم آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک با رعایت شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران هم گفته است: اجراء طرح و نظارت و قاطعیت در اجراء آن برای حفظ سلامت شاغلان و سلامت مراجعان است و در جریان اجراء این طرح اصناف به تدریج بازگشایی می‌شوند.

معاون وزارت بهداشت ایران، درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم تاکید کرد: اولویت دولت، تولید کشور است و چون جوانان شدیدترین منتقل کننده‌های ویروس کرونا هستند، بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را گام به گام انجام می‌دهیم.

ایرج حریرچی،‌ در رابطه با میزان تاثیر وسایل حمل و نقل عمومی در گسترش ویروس کرونا گفت: وسایل حمل و نقل عمومی تاثیر ۲۶.۵ درصدی در ابتلا به ویروس کرونا دارد.

تهران رویارو با موج جدید کرونا

حسن روحانی، پیش از این، گفته بود: در استان تهران مشاغل می‌توانند فعالیت خود را از روز ۳۰ فروردین آغاز کنند.  خبرگزاری ایلنا در گزارشی، به نقل از مدیریت بحران شهرداری تهران آورده است:‌ روند مبتلایان و جانباختگان ناشی از عوارض ویروس کرونا در تهران نسبت به کل کشور رو به افزایش است.

رضا کرمی، رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، هشدار داد: تا ده روز آینده موج جدیدی از بیماری کرونا را در تهران شاهد خواهیم بود.

زندگی دشوار کارگری و بحران ویروس کرونا

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران،‌ بر اساس آمار رسمی، می‌گوید: میزان مرگ و میر ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا در میان طبقات ضعیف و فقرا بیشتر از سایر طبقات در ایران بوده است.

این مقام ارشد وزارت بهداشت ایران، دسترسی کمتر به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی، همچنین آسیب‌های اقتصادی بر این قشر را دلیل میزان بالاتر مرگ و میر در میان طبقه فقیر ایران برشمرده است.

یک نماینده مجلس ایران هم با اشاره به گسترش ویروس کرونا در ایران گفته است: دولت باید شرایط معیشتی کارگران را تامین و کمک هزینه و بسته‌های بهداشتی را در اختیار خانواده‌های آسیب‌پذیر قرار دهد

معصومه آقاپور، نماینده مجلس ایران، با اشاره به دستمزدهای پایین کارگران، افزود: یک کارگر با دستمزدهای کنونی، تنها قادر به تامین نیمی از هزینه‌های زندگی خود است.

این نماینده مجلس ایران به دولت هشدار داد: اگر کمک‌رسانی به خانواده‌های آسیب‌پذیر صورت نگیرد،‌ در موج دوم و سوم کرونا، دولت باید هزینه‌های سنگین‌تری را پرداخت کند.

تعداد مبتلایان در سیستان و بلوچستان سیر صعودی سریع داشته است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید: از اول فروردین ماه سال جاری تاکنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان سه و نیم برابر شده است.

به گفته این مقام بهداشتی، در مجموع ۳۷۶ نفر در استان سیستان و بلوچستان به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۱ نفر هم بدلیل عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. 

استاندار خوزستان هم با بیان اینکه ۲۰۰ مورد نخست ابتلا به ویروس کرونا افرادی بودند که سابقه مسافرت به خارج از استان را داشتند، شمار مبتلایان در سطح استان خوزستان را تا ۱۰۸۷ نفر اعلام کرده و تاکید کرد شمار مبتلایان رو افزایش است. این منبع شمار جانباختگان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا را ۱۲۶ نفر اعلام کرد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز