آغاز اعتصابات سراسری سه‌روزه در ایران؛ بسیاری از بازاریان و کارکنان صنعت دست از کار کشیدند

Submitted on Mon, 12/05/2022 - 05:55

در نخستین روز اعتصابات سراسری ایران که فراخوان آن از چندین روز پیش برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر منتشر شده بود، بسیاری از بازاریان در تهران و شهرهای مختلف ایران دست از کار کشیدند.

گزارش‌ها و تصاویر رسیده از نقاط مختلف تهران و نیز استان‌های البرز، کردستان، اصفهان، خوزستان، ایلام، فارس، مرکزی، کرمانشاه، گیلان و بوشهر از بسته شدن مغازه‌ها و مراکز تجاری در شهرها مختلف این استان‌ها حکایت دارد.

اعتصاب كامل باغ سپه سالار تهران ١٤ اذر#اعتصابات_سراسری pic.twitter.com/b7SbxECrau

اخبار و تصاویری نیز از تعطیلی و اعتصاب کارخانه کوکای مشهد، میدان تره‌بار دزفول و مراکز تجاری در بندر گناوه همرسان شده است.

شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان که قطب صنعت سنگ و کارخانه‌های سنگبری در ایران محسوب می‌شود، از بامداد دوشنبه ۱۴ آذر به اعتصاب پیوسته است. در تصویری که از اعلان بسته شدن این شهرک در فضای مجازی منتشر شده، آمده است:

روز دوشنبه همچنین اعتصاب کارکنان شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر وارد دومین روز شد.

در نخستین روز از اعتصابات سه‌روزه، شمار زیادی از دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف نیز از رفتن به کلاس درس خودداری کردند. دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران در روزهای گذشته نیز دست به اعتصاب فراگیر و مداوم زده بودند.

«۱۴، ۱۵، ۱۶ برنامه‌ات چیه؟ اتحاد، اعتراض، اعتصاب... انقلاب!»پخش فراخوان در 'تهران' #مهسا_امینی pic.twitter.com/tuG9haVnNX

اعتصاب رانندگان کامیون نیز از چند روز پیش در نقاط مختلف کشور آغاز شده بود.

فراخوان‌های اعتصاب جاری در روزهای گذشته هم در شبکه‌های اجتماعی همرسان گردیده و هم روی کاغذ منتشر و به صورت گسترده در کشور توزیع شده بود.

در همین حال خبرگزاری فارس روز دوشنبه از پلمب شدن رستوران و جواهرفروشی علی دایی، فوتبالیست سرشناس خبر داد.

جواهرفروشی گالری نور که در مالکیت علی دایی است پیش از این در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود که در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر تعطیل خواهد بود.

ملی‌پوش پرافتخار ایرانی پیش از این همبستگی خود را با خیزش جاری اعلام کرده و به همین دلیل از چند هفته پیش به این سو به دلیل فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مجبور به سکوت شده است. او با این حال چند روز پیش در اینستاگرام نوشت که خودش و خانواده‌اش تهدید شده‌اند. 

در شامگاه یکشنبه ۱۳ آذر نقاط مختلف ایران باز هم شاهد اعتراضات شبانه بود و از جمله شهروندان معترض در بوکان با بستن خیابان دست به اعتراض زدند.

در تهران نیز بسیاری از ساکنان شهرک اکباتان از پنجره حانه‌ها شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در تهران و شهرهای دیگر شعارنویسی‌های شبانه به ویژه برای دعوت به اعتصاب تا شامگاه یکشنبه ادامه داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز