افزایش قریب الوقوع نرخ بهره بانک مرکزی: محاسبه کنید چقدر بهره ی بیشتر برای خانه خود خواهید پرداخت؟

Submitted on چ., 02/23/2022 - 16:22

هیچ تعلیقی وجود ندارد که بانک کانادا نرخ بهره را از ۲مارچ افزایش دهد. اقتصاددانان پیش بینی می کنند که بانک مرکزی یک چرخه افزایش سریع نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. بانک مرکزی ممکن است نرخ بهره را ۷ بار و هر بار 25 واحد پایه افزایش یابد. ممکن است در سال ۲۰۲۳، هزینه های وام گرفتن کانادایی ها به سطح قبل از همه گیری بازگردد یا حتی از آن فراتر رود. در آن زمان، اگر صاحب خانه برای یک خانه معمولی میلیون دلاری نرخ بهره شناور را انتخاب می کرد ، ۸۳۲۴ دلار بیشتر سود سالانه پرداخت می کرد. البته، کسانی که صاحب خانه های با نرخ ثابت را انتخاب می کنند فعلا تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

بر اساس گزارش گلوب اند میل، مقامات بانک مرکزی قبلاً اشاره کرده اند که ممکن است برای کاهش انتظارات تورمی در کانادا به اقدامات قوی نیاز باشد. اما این بدان معنا نیست که فرماندار تیف مکلم و تیمش به همان سیاق که در اوایل دهه ۱۹۸۰ انجام شد برای مهار تورم فزاینده آماده هستند تا نرخ های بهره را به شدت دو رقمی کنند.

رویس مندز، رئیس استراتژی کلان در Desjardins، گفت که ما در مورد پایین آوردن قیمت ها و معتدل کردن اقتصاد با نرخ بهره بالای ۱۸ درصد صحبت نمی کنیم. اگر به آخرین دوره افزایش نرخ در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نگاهی بیندازیم، می‌توان تشخیص داد که زمانی که نرخ‌ بهره به ۱/۷۵ درصد رسید، می‌توانیم نشانه‌های روشنی از پایین آمدن تنش در بازار مسکن و بازار کالاهای بادوام را ببینیم و نرخ‌های بالاتر قطعاً یک اثر منفی خواهد داشت.
از نظر نرخ بهره برای اکثر کانادایی ها، بهترین نرخ متغیر ارائه شده توسط بانک های تجاری ۳/۹۵٪ است در حالی که نرخ معیار بانک ۱/۷۵٪ است. نرخ اولیه فعلی ۲/۴۵ درصد است.

برخی از ابزارهای مالی که انتظارات نرخ بهره بازار را دنبال می‌کنند، انتظار دارند که بانک مرکزی در سال جاری نرخ‌های بهره را هفت بار و هر بار ۲۵ واحد افزایش دهد، که به این معنی است که نرخ بهره معیار از ۰/۲۵ درصد به ۲ درصد افزایش می‌یابد که از ماه مارچ ۲۰۲۰ تمدید شده است. این سطح، بالاتر از نرخ‌های زمان رکود بزرگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹خواهد بود، اما همچنان پایین‌تر از معیارهای تاریخی است. قیمت گذاری در بازار همچنین نشان می دهد که "نرخ نهایی" برای این چرخه افزایش نرخ حدود ۲/۲۵٪ است.

با توجه به میانگین قیمت خانه در ماه ژانویه که توسط هیئت املاک تورنتو ۱۲۴۲۷۹۳ دلار کانادا اعلام شد، بر اساس خرید یک آپارتمان معمولی ۱ میلیون دلار، نرخ ترجیحی وام شناور فعلی ۱/۵۵٪ است، پیش پرداخت ۲۰۰۰۰۰ است. وام ۸۰۰۰۰۰ است و مبلغ بازپرداخت ماهانه آن ۳۲۱۶.۴۴ دلار است. اگر بانک مرکزی تا سال آینده نرخ بهره را ۱/۷۵ درصد افزایش دهد، مبلغ بازپرداخت ماهانه ۳۹۱۰.۱۸ دلار خواهد بود. در شرایطی که مبلغ بازپرداخت ماهانه بدون تغییر باقی بماند، مالکان فعلی باید ۶۹۳.۷۴ دلار سود وام اضافی در ماه بپردازند و سالانه ۸۳۲۴.۸۸ دلار بیشتر بپردازید و آن دسته از صاحبان خانه های جدید که وام مسکن گرفتند، دیدند که بازپرداخت ماهانه آنها نسبت به آنچه قبلاً بود به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، برای کسانی که می خواهند یک خانه دو میلیونی بخرند، می توان فشار وام را تصور کرد، حتی با نرخ بهره ثابت ۳ ساله فعلی ۲/۹۹٪، بازپرداخت ماهانه ۷۵۶۳ دلار و پس از افزایش نرخ بهره، ماهانه هزینه خواهد داشت و بعد از افزایش نرخ بهره بازپرداخت آن ماهانه ۹۰۷۰ دلار است.

بانک مرکزی انتظار دارد تورم تا اواسط سال نزدیک به ۵ درصد باقی بماند، قبل از اینکه در نیمه دوم سال کاهش مشکلات زنجیره تامین مرتبط با شیوع بیماری، به سرعت کاهش یابد. اما اگر این اتفاق نیفتد، بانک مرکزی ممکن است مجبور شود سرعت افزایش نرخ بهره را افزایش دهد.

تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی، گفته است که احتمال دارد یک اقدام مرحله‌ای انجام شود، با چندین افزایش نرخ و پس از آن توقفی برای ارزیابی تأثیر تغییرات بر اقتصاد برآورد شود.

این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر بانک مرکزی نرخ سود را بیش از ۱۰۰ واحد افزایش دهد تاثیر چندانی بر اقتصاد نخواهد داشت و زمانی که نرخ سود به ۱/۵ درصد افزایش پیدا کتد، باید توجه جدی به مسکن و خرده فروشی، مانند ساخت و ساز مربوط به نوسازی، مصالح، تجهیزات باغبانی و غیره. داشت. استفان براون، اقتصاددان در کپیتال اکونومیکس، گفت: از آنجایی که اقتصاد کانادا به ویژه به افزایش هزینه های استقراض حساس است، بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی به بازار مسکن گره خورده است.

بانک سلطنتی کانادا (RBC) انتظار دارد که بانک مرکزی در سال جاری چهار بار و دو بار در سال آینده، زمانی که نرخ معیار بانک مرکزی قبل از شیوع بیماری همه گیر به ۱/۷۵ درصد بازگردد، نرخ بهره را افزایش دهد.

گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه بانک مرکزی ممکن است برای اولین بار در تاریخ ۲ مارچ نرخ بهره را به جای ۰/۲۵ درصدی که معمولاً انتظار می رود، ۰/۵ درصد افزایش دهد، اما برخی دیگر موافق نیستند. اما به هر حال بانک مرکزی هم اکنون در آستانه افزایش نرخ سود است و بقیه بحث این است که چقدر و تا چه زمانی این افزایش صورت می گیرد.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز