افزایش مجدد هزینه املاک و مستغلات در کانادا و افزایش بدهی خانوار

Submitted on ش., 12/14/2019 - 18:50

علیرغم تلاش سیاستگذاران جهت کاهش میزان بدهی خانوار در کانادا، افت نرخ بهره در سال جاری، موجب ترغیب مصرف کنندگان به روی آوردن دوباره به این خط قرمز گشته است. به گزارش آمار کانادا در روز جمعه، وام خانوار بین سه ماهه دوم و سوم سال جاری 31.4 درصد افزایش یافته است.

کاناداییان بین ماه های ژوئیه و سپتامبر حدود 28.5 میلیارد دلار وام گرفته که بالاترین میزان سه ماهه ای از سه ماهه دوم سال 2017، زمانی که بازار مسکن کانادا در اوج خود قرار داشته، به شمار می رود.

طبق داده های آماری کانادا، سهم درآمدی که خانوارها بایستی جهت قسط وام های خود پرداخت نمایند، به رکورد 15 درصدی رسیده است.

براساس اعلامیه دفتر فدرال سرپرست ورشکستگی، با افزایش بدهی ها، درصد وام گیرندگان ورشکسته نسبت به یک دهه پیش به بالاترین سطح خود رسیده است.

در واقع بدهی کانادایی ها به ازای هر دلار از درآمد ماهانه آنان به زیر 1.76 دلار افزایش یافته، که تنها کمی پایین تر از رکورد 1.78 دلاری در سه ماهه سوم سال 2018 می باشد. بار بدهی کانادایی ها، نسبت به درآمد آنان، از سال 2004 تا کنون حدود 50 درصد رشد داشته است.

آخرین داده ها حاکی از کاهش اثرات تست استرس وام و اقدامات دیگر به منظور کاهش میزان وام از جمله طرح مالیات خریداران خارجی انتاریو و بریتیش کلمبیا بوده است.

این اقدامات به گونه ای طراحی شده بودند تا به رشد بسیار سریع چندین ساله قیمت مسکن در برخی بازارهای مسکن کشور، نظیر تورنتو و ونکوور، که مسکن ارزان قیمت را به بدترین سطح خود رسانده بودند، خاتمه دهد.

اما بنا بر داده های اخیر قیمت مسکن در تورنتو دوباره شتاب یافته، در حالی که به نظر می رسد بازار ونکوور به سطح عادی فروش خود رسیده باشد.

به گفته کارشناسان این موضوع عمدتا مربوط به کاهش نرخ وام در سال جاری بوده، به گونه ای که سه ماهه سوم سال جاری کمترین نرخ وام را از زمان رونق قیمت مسکن که در اوایل سال 2017 به پایان رسید، با وام های ثابت پنج ساله زیر 2.5 درصدی دارا بوده است.

طبق اکثر پیش بینی های مربوط به املاک و مستغلات، نرخ پایین وام ها همچنان طی سال آینده نیز ادامه خواهد یافت که به معنای کمی آسودگی خاطر در وام گیرندگان می باشد.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز