افشاگری شرکت کانادایی درباره شبکه مخفی تامین قطعات پهپادهای ساخت ایران

Submitted on ش., 01/14/2023 - 10:06

شرکت کانادایی بمباردیه، مستقر در ایالت کبک کانادا، در اطلاعاتی که پس از بررسی به همراه یک شرکت اوکراینی انجام داده است، اعلام کرد: در ردیابی بخشی از مسیر قطعه‌ای به کار رفته در موتور پهپادهای ایرانی،‌ مشخص شد که این قطعه توسط هیچ‌یک از توزیع‌کنندگان مجاز این شرکت به ایران یا روسیه فروخته نشده است. بر اساس این گزارش، همین امر نشان می‌دهد که یک زنجیره در سایه و مخفی، تامین و انتقال این قطعات را انجام داده است. 

بنا بر اعلام شرکت بمباردیه، این اطلاعات و نتایج این تحقیقات به مقامات مربوطه منتقل شده است و آنان اکنون در حال بررسی موضوع هستند. 

در عین حال این شرکت کانادایی جزئیاتی از آنچه که به دست آورده است را منتشر کرده است، اقدامی که می‌تواند نتایج تحقیقات و بررسی‌های در حال انجام را به خطر بیاندازد. 

بر اساس اعلام یک شرکت بریتانیایی که در ارتباط با ردیابی منابع تسلیحاتی در مناطق جنگی (Conflict Armament Research) تحقیق می‌کند، وجود قطعه موتور شرکت کانادایی تایید شده است اما عملیات ردیابی و تحقیق هنوز ادامه دارد و این شرکت هنوز نمی‌تواند بطور قطعی ابراز نظر نماید. 

این قطعه متعلق به پهپاد ایرانی موسوم به مهاجر-۶ است که توسط نیروهای اوکراینی در ماه سپتامبر سرنگون شده است. پس از بررسی‌ها، مشخص شده است که این قطعه متعلق به یک شرکت اتریشی، از مجموعه‌ی شرکت کانادایی مستقر در کبک است. 

شرکت کانادایی بمباردیه، همچنین، اعلام کرده است که موتورهای ساخت این شرکت برای هواپیماهای غیرنظامی طراحی شده است.

در اوایل ماه ژانویه، خبرگزاری سی‌ان‌ان، در گزارشی، بر اساس ارزیابی اطلاعاتی اوکراین، از کشف حدود ۵۲ قطعه خارجی ساخت شرکت‌های آمریکایی، سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و چین در پهپادهای ایرانی که در اختیار روسیه قرار داشته و در اوکراین سرنگون شده بودند، خبر داده بود. 

در این گزارش اعلام شده بود که رهگیری این قطعات، به دلیل کاربردهای دوگانه، کار بسیار دشواری است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز