اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کانادا نسبت به ۵۰ سال پیش پیرتر و زنانه‌تر شده‌اند

Submitted on Mon, 01/30/2023 - 11:20

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کانادا نسبت به ۵۰ سال پیش پیرتر و زنانه‌تر شده‌اند

گزارش جدیدی مرکز آمار کانادا نشان می‌دهد که اساتید دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با ۵۰ سال پیش پیرتر و ترکیب جنستی آنها نیز با کاهش تعداد اساتید مرد، زنانه‌تر شده است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، داده‌های منتشر شده توسط این آژانس فدرال نشان می‌دهد که میانگین سنی اساتید دانشگاهی تمام‌وقت در سال تحصیلی ۲۲-۲۰۲۱ به ۵۱ سال رسیده است. و نسبت به ۳۸ سال پیش (۷۲ – ۱۹۷۱) افزایش‌یافته است.

تعداد اساتید زن نیز در دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با بازه زمانی ذکر شده بیش از سه برابر شده و از ۱۲٫۷ به ۴۲٫۱ درصد رسیده است.

بااین‌حال، این گزارش نشان می‌دهد افزایش میانگین سنی اساتید و هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها پیشرفت جوان‌ترها را کند می‌کند.

این اطلاعات بر اساس داده‌های ۱۱۱ مؤسسه اعطای مدرک دولتی و اطلاعات دریافت شده از ۴۷۷۹۹ کارمند آموزشی تمام‌وقت دانشگاهی در سال ۲۲ – ۲۰۲۱ تهیه و تنظیم شده است.

با افزایش سن اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، بررسی تأثیر بازنشستگی بر ترکیب هیئت‌های علمی جالب‌توجه خواهد بود. از جمله اینکه باتوجه‌به فعالیت حدود ۵۵۰۰ استاد دانشگاه تمام‌وقت ۶۵ساله و بالاتر و ۶۱۰۰ استاد ۶۰ تا ۶۴ساله، سال آینده تقریباً یک‌چهارم (۲۴٫۲ درصد) این افراد احتمالاً بازنشسته می‌شوند.

گزارش مرکز آمار کانادا همچنین نشان می‌دهد که نسبت کارکنان دانشگاهی ۴۰ساله و جوان‌تر به‌شدت در طی ۵۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده و از ۵۷٫۲ درصد در سال‌های ۱۹۷۲ – ۱۹۷۱ به ۱۴٫۸ درصد رسیده است.

بر اساس همین گزارش، به‌مرورزمان، شرایط شغلی برای این مشاغل تغییر کرده است. و اکنون اکثر موقعیت‌های شغلی نیاز به داشتن مدرک دکترا دارند.

بااین‌وجود میانگین سنی استادیاران در دهه گذشته روی حدود ۴۰ سال باقی‌مانده که در مقایسه با سال ۷۲-۱۹۷۱ هفت سال افزایش داشته است.

میانگین سنی دانشیاران دانشگاه نیز در دهه گذشته در سطح ۴۹ سال باقی‌مانده که نسبت به ۵۰ سال قبل ۹ سال افزایش داشته است.

در همین حال، میانگین سنی اساتید تمام‌، در پنج سال گذشته ۵۸ سال باقی ‌مانده که نسبت به پنج دهه قبل ۱۰ سال افزایش داشته است.

کارکنان زیرسطح استادیاری نیز بیشترین افزایش سن را داشته‌اند و از ۳۱ به ۴۸ سال رسیده‌اند.

بنا بر گزارش مرکز آمار کانادا، کارکنان زن دانشگاه‌ها بیشترین دستاوردهای خود را به‌عنوان دانشگاهیان تمام‌وقت در ۲۰ سال گذشته داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که طی این سال ها زنان کانادایی از نظر اقتصادی نیز فعال‌تر شده‌اند. و در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۷.۸ درصد از نیروی کار کانادا را زنان ۲۵ تا ۵۴ سال تشکیل می دادند که در مقایسه با سال ۱۹۷۶ که این رقم ۳۵.۴ درصد بوده افزایش داشته است.

زنان استادیار نیز در سال تحصیلی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۷ تقریباً به برابری جنسیتی دست یافتند. و در سال ۲۰۲۲ – ۲۰۲۱، ۵۱ درصد از استادیاران کانادا را زنان تشکیل می‌دادند.

نسبت زنان دانشیار نیز در سال‌های ۲۰۲۲ – ۲۰۲۱ به ۴۴٫۳ درصد رسید که پنج برابر بیشتر از ۵۰ سال پیش است.

بااین‌وجود همچنان بیشترین شکاف جنسیتی در میان اساتید تمام وجود دارد طوری که اکنون ۳۱٫۴ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند که البته در مقایسه با ۱۹۷۲ – ۱۹۷۱ تقریباً ۱۰ برابر بیشتر شده است.

زنان همچنین اکنون نقش‌های بیشتری را به‌عنوان رئیس دانشگاه‌های کانادا برعهده می‌گیرند. که در مقایسه سال ۱۹۷۲ – ۱۹۷۱ با ۲۰۲۲ – ۲۰۲۱ از ۳٫۹ درصد به ۴۵٫۳ درصد افزایش‌یافته است.

کبک بورسیه های تحصیلی جدیدی به مبلغ ۱۲ هزار دلار به زنان ساکن کبک اختصاص داد

در جدیدترین رتبه بندی دانشگاه‌های مکلین، دانشگاه مک گیل چهارم و کنکوردیا شانزدهم شد

کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان دانشگاه‌های کبک

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز