کمک ۴۵ هزار دلاری خانم یانگوم به زلزله زدگان کرمانشاه

Submitted on Mon, 11/20/2017 - 12:34

کمک ۴۵ هزار دلاری خانم یانگوم به زلزله زدگان کرمانشاه

خانم لی یانگ آئه بازیگر مشهور سریال‌های کره‌ای که در ایران با نام یانگوم شناخته می‌شود ۴۵ هزار دلار به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کرد.
به گزارش ایرنا از رایزنی مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول، چک 50 میلیون وونی (معادل 45 هزار دلار) این بازیگر که در ایران علاقه مندان زیادی دارد امروز توسط آقای 'لی سونگ گیو' رئیس بنیاد کمک به معلولین کره جنوبی به طاهریان سفیر کشورمان در کره جنوبی تحویل شد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز پیشتر با صدور یک بیانیه رسمی، ضمن ابراز مراتب تاسف عمیق خود از جان باختن شماری از هم وطنانمان در زلزله مهیب استان کرمانشاه، با خانواده های داغدار این واقعه دلخراش، ابراز همدردی کرده بود.

'لی سونگ گیو' رئیس بنیاد کمک به معلولان کره جنوبی در دیدار با 'حسن طاهریان' سفیر کشورمان در سئول گفت: این هنرپیشه کره ای، همزمان با اعطای کمک مذکور، خواهان انتقال مراتب اندوه و همدردی خود با زلزله زدگان کشورمان و احترام و علاقه خود به مردم کشورمان شده است. همچنین تعدادی از بنیادها و شرکت های کره ای ضمن تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران و ارسال ایمیل، مراتب اندوه و همدردی خود را نسبت به جان باختن شماری از هم وطنانمان در زلزله کرمانشاه اعلام و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک اعلام کردند.

خانم لی یانگ آئه با بازی در سریال جواهری در قصر که در سال ۲۰۰۳ توسط کانال ام‌بی‌سی کره جنوبی تهیه شد در ایران به شهرت رسید.

شهرت این سریال در کشورمان باعث شد تا مستند این مجموعه تلویزیونی با حضور برنامه‌سازان ایرانی در کره جنوبی تهیه شود.

به گزارش ایرنا، از مرکز لرزه نگاری کشوری، زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه ، استان های غربی کشورمان را لرزاند که تا این لحظه حدود 436 کشته و 10 هزار و 179 مصدوم داشته است.

مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی 45.9، عرض جغرافیایی 34.84 و عمق 11 کیلومتری زمین بوده است.

این زمین لرزه در پنج کیلومتری ازگله، 25 کیلومتری تازه آباد، 37 کیلومتری باینگان، 112 کیلومتری سنندج و 122 کیلومتری کرمانشاه روی داد.
(لی‌یونگ آئی) بازیگر 36 ساله نقش (یانگوم)، یك هنرپیشه معروف و خوشنام كره‌جنوبی است كه در 31 ژانویه سال 1971 در سئول متولد شد. یونگ آئی در كشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا طرفداران زیادی دارد و به همین‌‌خاطر به (بانوی اكسیژن) نیز معروف است.

لی‌یونگ آئی به خاطر معصوم بودنش و بازی در سریال (جواهری در قصر) به اوج شهرت رسیده و بارها به كشورهایی همچون هنگ‌كنگ، تایوان، ژاپن و سنگاپور دعوت شده است و استقبال از وی به حدی بوده كه این كشورها مجبور شدند برنامه مصاحبه‌ او را در بزرگ‌ترین سالن‌های خود برگزار كنند. لی‌یونگ‌آئی علاوه بر بازیگری در امور خیریه نیز فعالیت دارد. او در سال 1997 به عنوان سفیر NGO به اتیوپی سفر كرد تا فقر و بیماری آن‌جا را از نزدیك ببیند و در سال 1999به صحرای تار در هندوستان رفت تا با پایین‌ترین قبایل آن كشور ملاقات كند.

یونگ‌آئی در سال 2006 تجارب خود و خاطراتش از این دو سفر را در كتابی تحت عنوان (ویژه‌ترین عشق) چاپ كرد و تمام درآمد حاصل از آن را صرف امور خیریه كرد. از سال 2004 كه یونگ آئی سفیر یونیسف شد، بارها به ساخت مدرسه و بیمارستان كمك كرد و یك مدرسه دخترانه هم به اسم او در چین شروع به كار كرد.

یانگوم و فرزندان دوقولویش

او در كتاب خود كه در سال 2006 به چاپ رساند، از شرح و حال زندگی و چگونه هنرپیشه شدنش مطلب نوشت.او می‌گوید: برای اولین‌بار در سال 1991 در یك آگهی تبلیغاتی شكلات شركت كرد و بعد تصمیم گرفتم در رشته بازیگری ادامه تحصیل دهم. وی مشكل‌ترین نقش خود را بازی در سریال جواهری در قصر و نقش (دائه یانگوم) و پس از آن نقش كاملا متفاوت در فیلم (همدردی با خانم ونجنس) می‌‌داند. او می‌‌گوید: هرگز نمی‌‌خواهم یك حس از زندگی من بیرون برود و آن بازی با تمام وجود است.لی‌یونگ آئی در سال 2005 و


عکس یانگوم و همسرش
در فستیوال فیلم اژدهای آبی، برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن و در سال 2006 به خاطر بازی در فیلم (همدردی با خانم ونجنس) برنده جایزه هنری (بك‌سنگ) شد.او مدتی مدل
تبلیغاتی شركت LG شد و در ژانویه سال 2007 به‌خاطر موفقیت در جلب مشتری از سوی این شركت نشان افتخار دریافت كرد. لی‌یونگ آئی سرگرمی‌های خاص خود را دارد كه از جمله می‌‌توان به علاقه او به آواز‌خوانی، شنا، اسب‌سواری و نواختن پیانو اشاره كرد. در ضمن او به زبان‌های كره‌ای، انگلیسی و آلمانی تسلط كامل دارد.

لی یونگ ئه و دختر و پسرش

یك افسانه

جواهری در قصر، در سال 2003 برای شبكه MBC در كره‌جنوبی ساخته شد. این سریال گاه با نام‌های (یانگوم بزرگ) یا (دائه یانگوم) در كشورهای مختلف پخش شده و 54 قسمت می‌باشد. ساخت و تولید این سریال مدت یك سال طول كشید كه البته برای یك سریال طولانی، زمان كوتاهی است. این سریال بر اساس زندگی یك شخصیت تاریخی در زمان سلسله )goseon( است و درباره اولین پزشك زن سلطنتی این خاندان ساخته شده است.

نام واقعی سریال كه به گفته خود كره‌ای‌ها بر اساس یك داستان واقعی ساخته شده، (دایی یانگ گیوم) است به معنی (یانگوم بزرگ.) موضوع اصلی این سریال درباره پشتكار یانگوم می‌‌باشد كه در كنار آن فرهنگ سنتی كره‌جنوبی و انواع غذاها و روش پخت آنها و طب سنتی این كشور به خوبی به نمایش درآمده است. داستان جواهری در قصر در سال‌های بین 1494 و 1544 میلادی رخ می‌‌د‌هد. آغاز سریال زمانی است كه ملكه مادر وقت، به دستور امپراطور و توسط یك گروه از افسران گارد مسموم می‌‌شود. در زمان بازگشت برای یكی از افسران به نام (سوچون سو) اتفاقی رخ می‌‌دهد، ولی به وسیله یك راهب نجات می‌‌یابد. راهب به افسر می‌‌گوید كه سه زن در زندگی او نقش مهمی دارند. اول زنی كه این افسر سبب مرگ او می‌‌شود. دوم زنی كه او جانش را نجات می‌‌دهد، اما در آخر باز هم موجب مرگ او می‌‌شود و سوم زنی كه عامل مرگ افسر است، ولی جان انسان‌های بسیاری را نجات خواهد داد. بعدها مشخص می‌‌شود كه این سه زن، ملكه مادر، مادر یانگوم و خود او هستند. از سوی دیگر (بانو پارك)، بانوی آشپزخانه سلطنتی به چشم خود می‌‌بیند كه (بانو چویی) سم را در غذای ملكه مادر ریخته است، ولی خدمه آشپزخانه سلطنتی او را متهم به دزدی می‌‌كنند و به او سم می‌‌خورانند، اما بانو پارك توسط (بانو هن) كه پادزهر را با سم مخلوط كرده نجات می‌‌یابد و سپس توسط افسر سو كه از قصر رفته است، فراری داده می‌‌شود. آن دو به‌طور پنهانی در یك دهكده ازدواج می‌‌كنند و صاحب دختر باهوشی به نام یانگوم می ‌‌شوند.

چند سال بعد یانگوم كه كوچك و ناآگاه بود، به همه می‌‌گوید پدرش افسر گارد سلطنتی بوده و همین صحبت‌ها باعث می‌‌شود كه مامورین او را پیدا كنند. یانگوم و مادرش فرار می‌‌كنند، اما مادر یانگوم كه به سختی زخمی شده است، از دنیا می‌‌رود.مادر در لحظات پایانی عمرش آرزوی خود را به یانگوم چنین گفت: (دوست دارم بانوی اول آشپزخانه سلطنتی شوی و بی‌‌عدالتی و ظلمی كه به من شده است را در كتاب مخصوص بانوان دربار به ثبت برسانی.)

بالاخره یانگوم وارد قصر شد و با نبوغ و استعداد درخشانی كه داشت به پیشرفت‌های جالبی هم دست پیدا كرد.

او دستیار (بانو هن) از بهترین دوستان مادرش می‌‌شود و به او كمك می‌‌كند تا بانوی اول آشپزخانه شود.

توطئه‌های بانو چویی و بردارزاده‌اش (گیوم یونگ) باعث می‌‌شود كه بانو هن و یانگوم به یك جزیره تبعید شوند. در آن جزیره یانگوم، (بانو هن) را از دست می‌‌دهد، ولی با زنی به نام (یانگ دوك) آشنا می‌‌شود كه یك پزشك معروف است. خیلی‌ها معتقدند یانگوم اولین پزشك سلطنتی در تاریخ كره است، ولی خیلی‌ها بر این عقیده‌اند كه (دائه یانگوم) فقط یك نام افسانه‌ای است. شخصیتی كه از نام چند پزشك زن دربار كره‌جنوبی گرفته شده است. البته (دائه)DAE( ) یك لقب به معنای (بزرگ) است كه امپراطور در آینده به یانگوم خواهد داد.

تنوع غذاهای كره‌ای

نوع غذاهای كره‌ای و تركیب آنها به آب و هوای آن كشور مرتبط است. این كشور زمستان‌های بسیار سردی دارد و از حدود قرن هفتم تاكنون كره‌ای‌ها به این فكر افتاده‌اند كه سبزیجات را جزء اصلی غذای خود كنند. آنها سبزیجات عمل آمده (نمك سود شده) خود را (یومجانگ) می‌نامند و حتی در طول زمستان كه سبزیجات به سختی یافت می‌شوند، غذای اصلی آنها را تشكیل می‌دهند. آماده‌سازی مواد غذایی در آشپزی كره‌ای از قدیم اهمیت بسیاری داشته است و حتی امروزه نیز با وجود آپارتمان‌ها و آشپزخانه‌های مجهز، باز هم سبزیجات نمك سود شده را در خانه نگهداری می‌كنند. یكی از مهم‌ترین غذاهای كره‌ای كه پس از پخش سریال جواهری در قصر، در كشورهای همسایه از جمله فیلیپین رواج پیدا كرد و مورد استقبال قرار گرفت (كیم چی) نام دارد. ماده اصلی این غذای اصیل كره‌ای كلم و سبزیجات نمك سود شده و ترش شده است كه از قرن دوازدهم وارد برنامه غذایی مردم این كشور شده. تربچه، خیار و قارچ از دیگر مواد این غذا هستند. كره‌ای‌ها می‌گویند تا قرن هفدهم 11 نوع (كیم چی) پخته می‌شده و در برخی از آنها به جای سبزیجات از میوه‌جات و ماهی استفاده می‌شده است. پس از پخش سریال جواهری در قصر، علاقه به غذاهای كره‌ای بیشتر شد، به طوری كه توریست‌هایی كه از كشورهای دیگر شرق آسیا به كره‌جنوبی می‌روند، به دنبال چشیدن مزه این غذاها هستند.

چندی پیش نمایشگاه غذاهای سلطنتی كره‌جنوبی در شهر Bexco افتتاح شد. در این نمایشگاه انواع غذاهای ویژه دربار كره‌جنوبی در معرض دید علاقه‌مندان و به ویژه شركت‌كنندگان در اجلاس اپك كه در این شهر برگزار شده بود، قرار گرفت. یك خبرنگار تایوانی كه از این نمایشگاه دیدن كرده است، می‌گوید: ( )ttock(كیك برنج) بسیار خوشمزه است و طریقه پخت آن نیز خیلی جالب می‌باشد، زیرا از لوبیای قرمز و برنج به هم نچسبیده درست می‌شود. از دیگر غذاهای خوشمزه این جا (توك بوكی) سلطنتی است. این غذا مخلوط كیك برنج و سبزیجات به علاوه گوشت آغشته به سس سویا و گریل شده، همراه با قارچ است. در واقع این غذا نوعی اسنك (تنقلات) كره‌ای شیرین و ادویه‌دار با سس فلفل قرمز است. این خبرنگار می‌افزاید (از وقتی سریال جواهری در قصر در تایوان پخش شد، مردم علاقه‌مند به غذاهای كره‌ای شدند.

باید بگویم هماهنگی بین مصرف سبزیجات و گوشت در برنامه غذایی آنها جالب توجه است.) یكی از برگزاركنندگان این نمایشگاه می‌گوید: امپراطورهای این كشور به غذا اهمیت زیادی می‌دادند. آنها با مصرف غذاهای رنگارنگ می‌فهمیدند مردم چه می‌خورند و محصولات آن سال خوب بوده یا نه. امپراطور روزی پنج وعده غذا می‌خورد كه دو تا از آنها در ساعت ده صبح و پنج بعدازظهر سرو می‌شده‌ و به آن (سورا) می‌گفتند.

در وعده‌های (سورا) 12 ظرف غذای مختلف و یك كاسه برنج سرو می‌شده و در كنار آن یك ظرف (كیم چی) و چند نوع شوربا نیز قرار داشته است. غذاهای پادشاه همیشه در كاسه‌های نقره و قاشق و چوب‌های مخصوص سرو می‌شد و این ظروف به گونه‌ای ساخته شده بودند كه اگر در غذا زهر ریخته می‌شد، رنگ آنها تغییر می‌كرد

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز