پول سرمایه‌گذاران در حال سرازیر شدن از کانادا به آمریکاست

Submitted on جمعه, 04/06/2018 - 19:35

کانادا همیشه در رقابتی دشوار برای جذب و حفظ سرمایه‌گذار قرار دارد و این کار آسانی نیست زیرا سرمایه می‌تواند به سرعت جابجا شود
ترجمه ایران استار - رئیس یکی از بزرگترین بانک‌های کانادا "آر‌بی‌سی" هشدار می‌دهد که هم‌اکنون سرمایه‌گذاران، کانادا را به مقصد آمریکا ترک می‌کنند و از دولت فدرال خواسته است مانع این جریان شود.

"دیو مک‌کی" رئیس و مدیر عامل بانک" آر‌بی‌سی"‌ در طی مصاحبه‌ای اخیرا برخی از نگرانی‌های خود را درمورد رقابت تجاری کانادا و آمریکا‌ به ویژه در رابطه با اصلاحات مالیاتی اخیر در ایالات متحده، مورد بحث قرار داده است.
شرکت‌های کانادایی اتاوا را تحت فشار قرار داده‌اند تا به اصلاحات مالیاتی‌ ایالات متحده پاسخ دهد و مانع جذب سرمایه در جنوب مرز‌های کشور گردد.
"مک‌کی" به مطبوعات کانادا گفت: "خروج سرمایه به سمت ایالات متحده به ویژه در بخش انرژی و فناوری‌های پاک قابل توجه است". او افزود: "ما قطعا دولت فدرال را تشویق خواهیم کرد تا این مسئله را مورد بررسی مجدد قرار دهد‌، زیرا در حال حاضر ما جریان خروج سرمایه از کشور را می‌بینیم... ما شاهد هستیم که دولت ما در سراسر جهان می‌گوید که کانادا مکانی عالی برای سرمایه‌گذاری است - بله، کانادا یک کشور بزرگ و فراگیر است، یک کشور با دارایی‌های زیاد و تنوع فراوان؛ اما اگر نتوانیم سرمایه‌ها را در اینجا نگه داریم، مردم در اینجا نمی‌مانند‌ و این مهم است که سرمایه انسانی و مالی را با هم در کانادا نگاه داریم".
از زمان انتخاب رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، دونالد ترامپ، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری درکانادا با عدم اطمینان همراه بوده و وابسته به نتیجه مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی شده است. بسیاری از اقدامات مالی اخیر ایالات متحده در کاهش قابل توجه مالیات شرکت‌ها در ایالات متحده، مزایای کانادا برای سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد. البته چالش‌های رقابتی کانادا فراتر از تغییرات نرخ مالیات در سطح ایالات متحده است.
"مک‌کی" به عنوان مثال به یکی دیگر از عناصری که باعث تشویق سرمایه به خارج شدن از کانادا می‌شود اشاره کرد: آن تغییری است که شرکت‌های آمریکایی را قادر می‌سازد تا هزینه خرید ماشین‌آلات جدید را از لیست مالیاتی خود حذف کنند.
"جک مینتز" متخصص مالیاتی گفت: "‌تغییر جدید در ایالات متحده اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها در تمام بخش‌ها هزینه‌های کامل تجهیزات جدید را معاف از مالیات کنند. در مقایسه، کانادا برای ساخت تجهیزات و بخش‌های پردازش، دو سال معافیت در نظر گرفته است".
"مینت" استاد دانشگاه کلگری گفت: "هزینه کمتر سرمایه‌گذاری در آمریکا شرکت‌های زیادی را تشویق می‌کند تا سرمایه‌گذاری خود را در ایالات متحده انجام بدهند".
اگر چه "بیل مورنو" وزیر دارایی فدرال اقدامات خاصی را در بودجه پیشنهادی خود برای حل مشکلات رقابت با آمریکا در نظر گرفته ولی این تغییرات به خودی خود قدرت کافی برای مقابله با تغییر مالیاتی ایالات متحده را ندارد.
"جان مانلی" رئیس شورای بازرگانی کانادا گفت: "‌مسئله رقابتی بودن بودجه فدرال تنها موردی بود که در بودجه در نظر گرفته نشده است". او اضافه کرد: "ما همیشه در رقابتی دشوار برای جذب و حفظ سرمایه‌گذار قرار داریم و این کار به آسانی انجام نمی‌شود زیرا سرمایه می‌تواند به سرعت جابجا شود".
"داگلاس پورتر" اقتصاددان ارشد بانک "بی‌ام‌او" گفت: "می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازار سهام و ارز با خارج شدن سرمایه‌ها وضعیت خوبی نخواهد داشت". پورتر اظهار داشت که دلار کانادا یکی از معدود ارزهای جهان است که در برابر دلار آمریکا در سال جاری ضعیف شده است.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز