نرخ 4400 تومان برای ارز منطقی است/ احتمال دلار 7000 تومانی،وجود دارد

Submitted on ی., 04/08/2018 - 16:54

نرخ 4400 تومان برای ارز منطقی است/ احتمال دلار 7000 تومانی،وجود دارد
به این دولت نمی‌توان خیلی امید داشت، چون برخی بی میل به افزایش نرخ ارز نیستند، به گونه ای که در برخی اظهار نظر‌ها چنین پالس‌هایی دریافت می‌شود، برخی‌ها منافعشان در این است که دولت نگاه نظارتی بر بازار ارز نداشته باشد.
نرخ 4400 تومان برای ارز منطقی است/ احتمال اینکه دلار 7000 تومان شود وجود داردروند رو به رشد نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران همچنان ادامه دارد، به گونه ای که این ارز خارجی در بازار آزاد بالای 5700 تومان فروخته شد و بر پایه برخی گزارش‌ها حتی به 5800 تومان نیز رسید.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از خبرگزاری ها از بازار ارز ایران این گونه خبر داده که هر دلار آمریکا در روز شنبه، هجدهم فروردین ۵۱۵۱ تومان معامله شده که ۵۷ تومان افزایش نشان می‌دهد.

این رقم در گزارش فارس نیز تکرار شده، حال آنکه سایت «فی‌بازار» ـ که نرخ لحظه به لحظه ارزهای خارجی را نشان می‌دهد ـ قیمت دلار آمریکا تا عصر شنبه را 5700 تومان اعلام می کند.

این موضوع و جهش یکباره نرخ ارز در بازار با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شده، به طوری که امروز برخی نمایندگان در صحن علنی، تذکرات پیاپی را متوجه دولت نموده و از بی ثباتی ارز در بازارهای داخلی گلایه کرده اند.

شهاب نادری در گفت ‌وگو با تابناک در خصوص وضعیت بازار ارز گفت: متأسفانه به رغم اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ماه ها قبل در خصوص نوسانات بازار ارز به مسئولان ذی ربط هشدار می دهد، اقدام مؤثری برای مدیریت بازار انجام نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از لازمه های حمایت از بخش تولید و کالاهای ایرانی، ایجاد ثبات در بازار ارز است، ولی متأسفانه در آغاز سال 97 قیمت دلار در ادامه روند صعودی به بیش از 5 هزار تومان رسید و این وضعیت نامناسب، بعد از تعطیلات نوروز ادامه پیدا کرد.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش تولید با این وضعیت بازار ارز با چالش های بیشتری روبه رو ده و علاوه بر آن، بهای کالاها و خدمات بیشتر گران می شود.

نادری در ادامه با انتقاد از کاهش شدید قدرت پول ملی تصریح کرد: بانک مرکزی باید به این وضعیت نابسامان در بازار ارز پایان دهد، چون در چند ماه گذشته، اقدام عملی برای مهار گرانی غیرمنطقی دلار انجام نشد و بنابراین، باید تیم اقتصادی دولت دوازدهم، پاسخگوی وضعیت موجود در بازار باشد، چون اگر قیمت دلار حتی بر اساس نرخ تورم نیز افزایش می یافت، باید قیمت این ارز نهایتا به حدود 4400 تومان می رسید.

وی ادامه داد: آنچه مشخص است، اینکه بخشی از افزایش قیمت دلار حبابی است؛ بنابراین، باید این حباب با اقدامات اقتصادی از بین برود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اینکه مدیران بانک مرکزی بخواهند در جلسه فردای کمیسیون اقتصادی مجلس به ارائه گزارش کلیشه ای در خصوص وضعیت بازار ارز بسنده کنند، پذیرفته نیست، چون دلار با قیمت حدود 5700 تومان در بازار معامله می شود و بازار در حال حاضر با چالش جدی روبه رو شده است.

همچنین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش دلار تا بیش از ۵ هزار تومان، اظهار کرد: بی‌تدبیری دولت بود که نتوانست نرخ دلار را ثابت نگه دارد. شوکی که از افزایش نرخ دلار به بازار وارد آمد، موجب گرانی اجناس شد.

وی با بیان اینکه جا دارد دولت برای مدیریت بازار ارز چاره اندیشی کند، گفت: برای این کار، یا باید دلار را دو نرخی کرد، به نحوی که برای تولیدکننده نرخی پایین‌تر در نظر گرفته شود و یا نسبت به کاهش نرخ ارز گام جدی و عملیاتی برداشته شود.

حسینی‌کیا با تأکید بر شرایط بحرانی و نابسامان اقتصادی در کشور، اظهار کرد: شرایط بازار ارز و دلار باعث می‌شود، از میزان سرمایه گذاری کاسته شود، چون افراد نمی‌توانند آینده بازار را پیش بینی و طبق آن عمل کنند.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال کاهش نرخ دلار در آینده، گفت: به این دولت نمی‌توان خیلی امید داشت، چون برخی بی میل به افزایش نرخ ارز نیستند، به گونه ای که در برخی اظهار نظر‌ها چنین پالس‌هایی دریافت می‌شود، برخی‌ها منافعشان در این است که دولت نگاه نظارتی بر بازار ارز نداشته باشد.

وی تأکید کرد: برخی‌ گفته اند که دلار ظرفیت افزایش نرخ تا رقم ۷ هزار تومان را دارد؛ بنابراین، ارز زیادی خریداری کرده اند تا در شرایط خاص به بازار تزریق کنند، این احتمال وجود دارد، می‌خواهند به نظام اقتصادی ایران لطمه بزنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت اقدام جدی نکند و همچنان پالس افزایش قیمت نرخ دلار تا ۷ هزار تومان مخابره شود، احتمال افزایش قیمت وجود دارد؛ البته به دلیل فشار رسانه‌ای دولت مقطعی جلوی افزایش قیمت را می‌گیرد.

منبع
tabnak
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز