مردان هم باید برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر داشته باشند

Submitted on چ., 08/15/2018 - 20:20

مردان هم باید برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر داشته باشند
پروانه سلحشوری با اشاره به تصویب طرح خروج زنان نخبه و ورزشکار از کشور بدون اذن همسر در کمیسیون امنیت ملی، گفت: درخواست بسیاری از زنان رفع محدودیت برای خروج از کشور بدون اذن همسر است و گلایه‌هایی دارند مبنی بر اینکه بهتر بود طرح مذکور برای تمام زنان پیشنهاد می‌شد؛ نه عده‌ای خاص اما معتقدم اصلاح قانون پس از چندین دهه در همین حد نیز اتفاقی خوشایند و روبه جلو است. به جای رفع محدودیت خروج زنان از کشور، قانونی تصویب شود که مردان نیز نتوانند بدون اذن همسر از کشور خارج شوند زیرا این کار مانع ازهم گسیختگی خانواده‌ها می‌شود. /خانه ملت

استبداد دینی بدتر از شجره ملعونه استبداد سیاسی است
عمادالدین باقی فعال حقوق بشر در توییتر نوشت: ۲۳ مرداد ۱۳۱۵درگذشت نایینی بود اما یادی از او نشد. این جمله اش پس ازمشروطیت، مشهور است که استبداد دینی بدتر از شجره ملعونه استبداد سیاسی است. آیت الله طالقانی کتاب"تنبیه الامه و تنزیه المله"او را ترجمه کرد ومقدمه نوشت. نایینی درباره حاکمانی که خود را مالک کشور می دانند می گوید: "اساس سلطنت تملیکیه، مالکیت مطلقه و فاعلیت مایشاء و حاکمیت مایرید است، بر مسخریت رقاب ملت درتحت ارادت سلطنت و اختصاص تمام امور به شخص و تمام اجرائات به اراده او و عدم مسؤولیت در ارتکابات هم از فروع این دو اصل. ویرانی های ایران و شنایع که روزگار دین و دولت و ملت راتباه نموده از این باب است."

«ابراهیم» آلبوم تازه محسن چاوشی مجوز گرفت
محسن چاوشی از صدور مجوز برای آلبومش سخن به میان آورده است؛ رویدادی که با پیگیری رسانه‌ها و فشار گسترده افکارعمومی رخ داد تا با رفع نگاه‌های سلیقه‌ای، این خواننده پرطرفدار حفظ شود و در عین حال، مردم بتوانند به موسیقی که دوست دارند، گوش کنند.

به گزارش «تابناک»؛ محسن چاوشی که «ابراهیم» آلبوم تازه‌اش به یکی از جنجال‌برانگیزترین اتفاقات فرهنگی بدل شده بود، در پستی در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام تاکید کرد: «سپاس فراوان از همه دوستانی که حمایتشان را دریغ نکردند و صد البته دوستانی که... بگذریم. بزودی تاریخ انتشار آلبوم را اعلام می‌کنم.. از این درشکه بیا پایین تو هم شیهه بکش گاهی..» و بدین ترتیب چالشی که منجر به نقد رویه عجیب صدور مجوز برای آلبوم‌ها شده بود، به فرجام خوش رسید.

یکی از نقدهایی که نسبت به ممیزی آلبوم تازه او با عنوان «ابراهیم» وارد است، انتشار شماری از اشعار این آلبوم در قالب کتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این زمینه این پرسش مطرح شده بود که مگر ممکن است معاونت‌های وزارت ارشاد ملکوت الطوایفی اداره شود و شعری که از نظر معاونت فرهنگی مشکلی ندارد و مجوز گرفته، برای استفاده در یک قطعه موسیقی از سوی معاونت هنری مجوز نگیرد؟!«ابراهیم» آلبوم تازه محسن چاوشی مجوز گرفت

محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی، با بیان اینکه قطعات آلبوم «ابراهیم» حدود 6 ماه در انتظار گرفتن مجوز بوده است، گفت: «به‌تازگی از رسانه‌ها شنیدم که سه قطعه آن مجوز گرفته است. این قطعات پیش از این مشکل داشتند که ظاهراً با آقای ترابی، مدیرکل موسیقی صحبت و برای مجوز آن موافقت شده است.»

بهمنی در پاسخ به این پرسش که مشکل ترانه‌های آلبوم «ابراهیم» چیست؟ گفت: «چند واژه در این ترانه‌ها مشکل عریانی دارد، مانند «آغوش» که ممنوع است. از این کلمات در این ترانه‌ها وجود داشت، اما تا جایی که به‌خاطر دارم، کلمات سیاسی نبوده است.» نکته قابل تامل اینکه بهمنی خود اشعاری دارد که دقیقاً از الفاظی نظیر «آغوش» که برای دیگر اشعار ممنوع کرده، استفاده کرده است!

بهمنی با اعلام این که اعطای مجوز این آلبوم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد کار خوبی نبوده است، عنوان کرد: «گاهی اوقات کلام چیزی خلاف واجبش نیست، اما شورا در هر صورت آلبوم «ابراهیم» را رد کرده است. چون عدم حضور آن کلمات در شعر، از قوانین است. اما به دلیل اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد این مجوز را صادر کرد، دیگر شورا مسئولیتی در قبال این اتفاق ندارد.»

گفته‌های بهمنی نشان می‌دهد مدیران ارشاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفته‌اند به نظرات امثال او توجه نکنند و به خاطر نظراتش مانع از انتشار آلبوم «ابراهیم» چاوشی و حواشی بعدی نشود که تصمیمی عاقلانه بوده و بدون شک در این مسیر نقدهای رسانه‌ها از جمله «تابناک» درباره رویه‌ای که پیگیری می‌شد و همچنین فشار گسترده افکارعمومی تاثیرگذار بود و در واقع خواست عمومی به تصمیم گیران تحمیل شده است.

افشاگری بزرگ خداداد علیه دو نام بزرگ فوتبال ایران!
«من در سال ۱۳۸۹ که در تیم ملی نبودم هم خاطره از تیم ملی دارم. یکی از بازیکنانی که هنوز بازی می‌کند و یکی از بازیکنان سابق که الان مربی شده است، می‌خواستند قطبی را بردارند. آنها به رحمتی، سیدجلال و چند نفر دیگر هم گفته بودند که بروند پیش سعیدلو و کار مربی را تمام کنند ولی بقیه این ماجرا را قبول نکردند.» البته تیم ملی ایران با قطبی در مسابقات ۲۰۱۱ برابر کره و در دقایق اضافه گل خورد و از مسابقات کنار رفت. شوت راه دور پشت هجده که یک هافبک دفاعی، یک دفاع و گلر تیم ملی در گل شدنش نقش داشتند اما این بخشی از فوتبال بود. آن چه اما درباره این تیم رخ داده بود، اختلاف بین قطبی و دو - سه بازیکن تیم بود. او آن زمان گفته بود کاش از قاسم حدادی‌فر استفاده می‌کرد و کاش دو - سه بازیکن داشت که جای گروهی از اسمی‌ها با خود به جام ملت‌های آسیا می‌برد. البته بعد از آن مسابقات یکی از سرشناس‌ترین بازیکنان تیم ملی که لژیونر هم بود در دو مصاحبه معروف با برنامه نود و یک روزنامه ورزشی به شدت از افشین قطبی انتقاد کرد و این اصلا چیز عجیبی نیست و با یک سرچ ساده می‌توان دریافت روی صحبت خداداد با کدام بازیکن است! این اما تنها موردی نبوده که خداداد از آن پرده برداشته. او در این مصاحبه تند از اردوی هنگ‌کنگ سخن گفته است؛ این که یکی، دو بازیکن جوان وقت تیم ملی از فروشگاهی سرقت کرده بودند و اتوبوس تیم ملی را برای این سرقت، دو ساعت نگه داشته بودند!/خبرآنلاین

با این همه «آقازاده» بیکار و چوپان چه کنیم؟
پس از گذشت یک هفته از راه افتادن کمپین «فرزندت کجاست؟»، گویا باید بخش بزرگی از آمار بیکاری جوانان کشور را به نام فرزندان مسئولان بزنیم. با این سرعتی که مسئولان در حال معرفی وضعیت فرزندان خود به عنوان چوپان و پیک موتوری و بیکارِ خانه نشین دارند، به نظر می‌رسد در همین روزها، ما باید فکری برای اشتغال آقازاده‌ها بکنیم.

حالا که بسیاری از مسئولان به این کمپین پیوسته‌اند، می‌خواهیم نظر شما را درباره پاسخ آنها بدانیم.

* شما چقدر پاسخ مسئولان درباره وضعیت فرزندانشان را باور می‌کنید؟
* با توجه به وضعیت اشتغال فرزندان مسئولان که بنا به گفته خودشان، بیشترشان تحصیلات عالی از دانشگاه‌های معتبر دارند، آیا نباید نسبت به وضعیت اشتغال در کشور بیش از پیش نگران بود؟!
* به نظر شما، مسئولی که فرزندش در خارج از کشور زندگی می‌کند، می‌تواند برای ایران و موفقیت ایران دل بسوزاند؟!
* چرا مسئولان از شفاف‌سازی دراین باره طفره می‌روند؟!

این تصور اشتباه است که سهم ایران از خزر ۵۰ درصد بوده است
/ کنوانسیون دریای خزر منافع ایران را تامین کرده است/ تلاش ما برای گرفتن سهم ۲۰ درصد از دریای خزر است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به سوالات مختلف پیرامون کنوانسیون مربوط به دریای خزر پاسخ گفت. در شرایط فشارهای فعلی، رابطه با همسایگان اهمیت بسیاری دارد. ۵۵ جلسه کارشناسی در سال های اخیر در خصوص خزر برگزار شده و روز ۱۲ اوت نیز روز دریای خزر اعلام شده بود و از 2 سال قبل برنامه ریزی کردیم تا کنوانسیون هم در همین روز برگزار شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به سوالات مختلف پیرامون کنوانسیون مربوط به دریای خزر پاسخ گفت.

به گزارش تابناک، ظریف در ابتدای برنامه اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی در موضع قدرت است و به هیچ وجه در شرایط ضعف قرار ندارد. کنوانسیون خزر 21 سال مورد مذاکره بوده است. امروز فشارهای آمریکا این کشور را در نقطعه ضعف قرار داده، ما نیز در شرایطی مذاکره کردیم که افکار عمومی همراه ایران بود. در این توافق نامه بیشترین منفعت را برای تمامیت ارضی و منفعت ملی در کنوانسیون در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: هدف دولت، تعامل سازنده بخصوص با همسایگان شمالی است؛کنوانسیون خزر تمامیت ارضی ما را حفظ و رابطه خوب با همسایگان مان برقرار می کند، همانطور که با همسایگان شرقی و افغانستان رابطه خوبی داریم. اکنون هدف اصلی سیاست خارجی کشور، حراست از تمامیت ارضی کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در شرایط فشارهای فعلی، رابطه با همسایگان اهمیت بسیاری دارد. ۵۵ جلسه کارشناسی در سال های اخیر در خصوص خزر برگزار شده و روز ۱۲ اوت نیز روز دریای خزر اعلام شده بود و از 2 سال قبل برنامه ریزی کردیم تا کنوانسیون هم در همین روز برگزار شود.

وی با اشاره به برخی سخنان در مورد تعیین سهم ایران از این دریاچه افزود: این تصور اشتباه است که سهم ایران از خزر ۵۰ درصد بوده است. سهم بندی در پایان دهه ۹۰ میلادی بین روسیه و قزاقستان در بحث زیر بستر انجام شده که سهم روسیه حدود ۱۸ درصد و قزاقستان بالای ۳۰ درصد بوده است. هنوز تقسیم حوزه های زیر بستر شکل نگرفته و ممکن است در این حوزه هم توافقی در این خصوص نداشته باشیم، اما تفاهم های خوبی با آذربایجان و ترکمنستان داریم که بتوانیم به صورت مشترک از زیر بستر استفاده کنیم.

ظریف در ادامه تاکید کرد: نمی توانیم اجازه دهیم سایر کشورها بین خود سهم بندی کنند، طبق توافقِ کنوانسیون، کشورها بدون نظر سایرین نمی توانند سهم بندی در خصوص خزر داشته باشند. در این توافق محدوده آب های سرزمینی را 15 مایل در نظر گرفتیم و از 3 الی 4 ماه دیگر مذاکرات برای خط مبدا شکل می گیرد.

وی ضمن اشاره به تصمیم گرفته شده مبنی بر امضای توافق نامه خزر افزود: در چندین جلسه با وزرا توانستیم در یک بند تعریف کنیم کشورهایی که خط مبدا ویژه دارند، تعریف ویژه ای برای آنها در نظر بگیرند. هر حرکتی که در وزارت امور خارجه انجام شده، مرحله به مرحله در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده است. امروز شرایط ما در کنوانسون خوب است و تمامیت ارضی ما را تایید می کنند و قطعا مجلس هم فرصت بررسی کنوانسیون را دارد، تا کنوانسیون اجرایی شود. تاکید می کنم هیچ اقدامی که به تمامیت ارضی ما ضرر بزند در کنوانسیون وجود ندارد و این منطقه دیگر یک منطقه بین المللی نیست و فقط یک منطقه مشترک بین 5 کشور است.

ظریف تصریح کرد: همه معتقد هستند سهم ۵۰ درصدی ایران از خزر درست نیست، به دلیل وابستگی شدید رژیم گذشته حتی اجازه ندادند ایران یک بار هم از خط حسین قلی میرزار عبور کند. پس از انقلاب ما اجازه ندادیم از حدود خود حتی ذره ای جلو بیایند. ما هیچ گاه رویه سابق را نپذیرفتیم، جمهوری اسلامی هیچ گاه آن خط را که در زمان رژیم گذشته تعیین شد و همان ۱۱ درصد بود را نپذیرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: خط حسینقلی خان - آستارا را هیچگاه نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون شبهات موجود در خصوص سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، گفت: واقعیت این است که ۵۰ وجود نداشته و اگر دریای خزر را تصور کنید، این ۵۰ درصد یا باید تا بالای ترکمنستان بیاید، یا باید شکل کله قندی را داخل دریای خزر بکشیم که تا آبهای داخلی روسیه پیش خواهد رفت! واقعیت دیگر این است که متاسفانه در زمان رژیم گذشته به دلیل وابستگی شدید، حتی یک لحظه اجازه ندادند که از خط موهوم حسینقلی- آستارا حتی یک متر هم بالاتر بروند. در باکو آذربایجان ۷۰ سال است نفت تولید می شود، در آن زمان حتی یک قطره از این نفت به ایران نرسید و آنهایی که ادعای مشاع می کنند باید بدانند که چنین اتفاقی در آن زمان نیافتاده است.

وی ادامه داد: آنچه ما بعد از جمهوری اسلامی انجام دادیم، این بود که در این حوزه که حدود ۲۰ درصد یا بیشتر از ۲۰ درصد است، اجازه ندادیم هیچ اقدامی بدون اجازه ما صورت بگیرد. این موضوع فقط بعد از انقلاب رخ داده است. اولین کشتی بنام شهسوار که در زمان شاه وارد دریای خزر شد از ولگا آمد با این تعهد رژیم پهلوی که این کشتی را فقط برای آموزش و تفریح استفاده کنند. اولین کشتی جدی که وارد خزر شد، در سال ۱۳۶۸ بود و اولین ناوی که وارد دریای خزر کردیم در اواخر دهه هفتاد و یا اوایل دهه هشتاد شمسی بود.

ظریف با تاکید بر اینکه این اتفاقات به یمن استقلال و عزتمند جمهوری اسلامی ایران رخ داده است، تصریح کرد: آن خط موهوم ۱۱ درصد امروز هیچ اعتباری ندارد؛ البته تلاشی کردند که با توجه به یک رویه موهوم تاریخی که با قلدری عملیاتی شده بود، اما در این کنوانسیون اصلا حرفی از این رویه وجود ندارد به دلیل اینکه ما معتقد بودیم این رویه بر اساس زور تحمیل شده و جمهوری اسلامی این رویه را نپذیرفته و حتی وزارت خارجه زمان شاه هم به این اعتراض می کرد، اما آنها تحمیل می کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: این خط موهوم حسینقلی- آستارا هیچ اعتبار و ارزشی ندارد و جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت آن را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. معتقدیم که باید در مورد سطح که تقریبا مشخص است و وقتی ما خط مبدا مان را بکشیم، باید سهم جمهوری اسلامی همان قدر آبهای داخلی فراهم بکند، که برای کشورهای مشابه فراهم کرده است. اگر سواحل آنها مضرس یا غیر از آن است، برای ما باید شرایط ویژه ای را در نظر بگیرند و فراتر از آن که بعدا تصمیم گیری می شود، حدود ۲۵ مایل می شود منطقه انحصاری و بقیه سطح مشترک می شود که همه می توانند از آن استفاده ماهیگیری، کشتیرانی و کارهای علمی کنند.

قرار است دریای خزر به روی همه کشورهای دیگر از نظر نظامی بسته باشد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قرار است این دریا به روی همه کشورهای دیگر از نظر نظامی بسته باشد و هیچ کشوری با پرچم خود بجز این پنج کشور کشتیرانی نکند، خاطرنشان کرد: اتفاق مهم دیگر این است که از سرزمین هیچ یک از کشورهای ساحلی نمی توان علیه دیگران استفاده کرد که در اینجا منظور فقط دریا نیست، بلکه قلمرو است و این برای جمهوری اسلامی ایران یک منفعت عمده است. برخی گفته اند این فقط امتیاز روسیه است، در حالی که اصلا اینطوری نیست اینکه برخی کشورها یا رژیم صهیونیستی تلاش می کنند در سرزمین کشورهای همسایه حضور پیدا کنند، علیه روسیه نیست بلکه علیه جمهوری اسلامی است و این کنوانسیون جلوگیری می کند.

وی گفت: مزایای این کنوانیسیون در حوزه سرزمینی، اقتصادی و امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است و نباید این افتخار را به یاس و سرخوردگی تبدیل کرد بلکه افتخار و سربلندی این مردم برای همه ما باید مقدس باشد.

سکاندار دیپلماسی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ما معتقدیم منطقه ای که باید در بستر و زیر بستر جمهوری اسلامی ایران از منابع اش استفاده کند، باید ۲۰ درصد باشد، اظهار داشت: وقتی به زیر بستر می رسیم، موضوع قلمرو و سرزمین نیست و موضوع منطقه ای است که می خواهیم از منابع آن استفاده کنیم. اگر بتوانیم با ترتیباتی از منافع زیر بستر استفاده کنیم آنجاست که اهداف جمهوری اسلامی عملی می شود. آن چیزی که قلمرو را تشکیل می دهد، همان آب های سرزمینی است.

ظریف، گفت: معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ نکات مثبتی داشتند و نکات منفی نیز داشتند. در معاهده ۱۹۲۱ آنچه مهم است این است که آن چیزی که در گلستان و ترکمانچای و برای حدود ۱۰۰ سال محروم بودیم از هرگونه کشتیرانی در خزر، در فصل ۱۱ ایران را محق می داند که از حق کشتیرانی استفاده کند و این حق به صورت اتم و اکمل در کنوانسیون فعلی در نظر گرفته شد. بنابراین معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ به قوت خود باقی است اما برخی نکات منفی که در آن معاهدات وجود داشت، به نفع جمهوری اسلامی ایران اصلاح شده است که در اعلامیه تفسیری نیز به آن اشاره کردیم.

تا خط مبدا کشیده نشود، بخش عمده ای از توافقاتی که حاصل شده اجرایی نخواهد شد

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون توافق در خصوص رژیم بهره برداری از بستر و زیر بستر، تاکید کرد: خیلی امیدی نداریم که در آینده نزدیک در این موضوع به توافق برسیم برای همین هم بود که سالها پیش تصمیم گرفتند که کنوانسیون حقوقی را از موضوع بستر و زیر بستر جدا کنند چراکه اگر این موضوع باقی می ماند در مورد مسائلی مانند حفاظت از محیط زیست خزر و یا وضعیت کشتیرانی به توافق نمی رسیدیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این کنوانسیون که پروتکل های جانبی هم دارد. ۲۰ روز قبل از آن پروتکل زیست محیطی خزر امضا شد که در واقع عبور خط لوله را موکول می کرد به اینکه همه کشورهای ساحلی قانع شوند که این خط لوله مشکلی برای مسائل زیست محیطی ندارد که برای ما هم اهمیت زیادی دارد. همانطور که رئیس جمهور گفتند باید در راستای این کنوانسیون مسیر زیادی را طی کنیم که یکی موضوع بستر و زیر بستر است. موضوع دیگری که بسیار دشوار خواهد بود بحث خط مبدا است که بسیار حساس است. اگر ۴ کشور دیگر با حسن نیت وارد شوند، ما حاضریم با حفظ تمامیت ارزی مان گفتگو کنیم. تا خط مبدا کشیده نشود، بخش عمده ای از توافقاتی که حاصل شده اجرایی نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خط لوله به ضرر ما نیست؟ اظهار داشت: در دریای خزر کیلومترها خط لوله وجود دارد، اتفاقی که الان می افتد این است که عبور خط لوله باید ملاحظات زیست محیطی کشورها را در نظر بگیرد. معتقدیم با امضای کنوانسیون مشکلات ما در مورد مسائل زیست محیطی تا حد بالایی حل خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه مرجع حل اختلافات در این کنوانسیون مذاکره است، تاکید کرد: صلاحیت اجباری برای مراجع بین المللی دیده نشده اما یکی از روش های حل و فصل اختلافات می تواند ارجاع به مجامع بین المللی باشد که با توافق طرفین خواهد بود. متن این کنوانسیون در دسترس مردم است و تا این کنوانسیون به مجلس نرود و تصویب نشود، اجرایی نخواهد شد و مذاکرات بسیار دشواری بود چراکه ۴ طرف به روسی مذاکره می کردند و بیش از یک سال طول کشید تا متن این کنوانسیون به فارسی نیز تدوین شود.

منبع
tabnak
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز