مأموریت سخت پمپئو در دوحه برای پیوستن قطر به جبهه مقابل ایران

Submitted on ی., 01/13/2019 - 20:43

مأموریت سخت پمپئو در دوحه برای پیوستن قطر به جبهه مقابل ایران
مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که در ادامه سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه روز یکشنبه سیزدهم ژانویه، به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد، تلاش داشت دو کشور همسایه قطر و عربستان را یک سال و نیم پس از قطع رابطه، دوباره آشتی دهد. اما هنوز هیچ نشانه ای دال بر بهبود روابط دوحه و ریاض به چشم نمی خورد.


ورود مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به دوحه
REUTERS

آقای پمپئو در یک نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری خود گفت: "امروز من بر اهمیت اتحاد میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردم. رئیس جمهور ترامپ و من هر دو فکر می کنیم که اختلاف خیلی طول کشیده است."


نشست خبری مشترک وزرای امورخارجه آمریکا و قطر
REUTERS

وزیر امورخارجه آمریکا با اشاره به ایران گفت: "ما قدرتمندتر هستیم وقتی با یکدیگر در مقابل چالش های مشترک همکاری می کنیم."

در حالی که برای آمریکا ایجاد یک وحدت میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه در مقابله با ایران اجتناب ناپذیر است، به نظر می رسد که تلاش واشینگتن برای میانجیگری در حل بحران روابط میان دوحه و ریاض به بن بست رسیده و استعفای آنتونی زینی کمیسر ویژه آمریکا در این زمینه در سه شنبه گذشته گواه آن است. او گفته بود که اراده ای برای آشتی میان کشورهای منطقه وجود ندارد.

ادامه بحران قتل خاشقجی

همچنین وزیر امورخارجه آمریکا در دوحه اطمینان داد که در سفرش به ریاض از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خواهد خواست تا همه عوامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی به جزای عمل خود برسند.

او گفت: "ما به مذاکرات خود با ولیعهد عربستان سعودی ادامه خواهیم داد تا همه کسانی که در قتل خاشقجی نقش داشتند به سزای عمل خود برسند.

قرار است که پمپئو یکشنبه شب دوحه را به مقصد ریاض، پایتخت عربستان سعودی ترک کند.


دیدار امیر قطر با پمپئو
REUTERS

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، روز دوم اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. در پی فاش شدن این قتل، بحرانی بی سابقه در روابط عربستان با ترکیه و همچنین آمریکا به وجود آمد و موقعیت سیاسی محمد بن سلمان که او نیز در این زمینه متهم شده بود، تضعیف شد.

در حالی که آمریکا هفده مقام سعودی را در این رابطه تحریم کرده، خود عربستان نیز از آن زمان تاکنون تلاش کرده با اقدامات مختلف خشم ناشی از این قتل را فرو بنشاند. در آخرین اقدام، روز سوم ژانویه دستگاه قضائی عربستان برای پنج نفر از یازده متهم این پرونده درخواست مجازات اعدام کرد.

با این حال، برخی معتقدند که سه ماه پس از قتل جمال خاشقجی، زوایای تاریک این قتل هنوز روشن نشده است.

در این شرایط، تمام نگاه ها به سوی دیدار حساس وزیر امورخارجه آمریکا با ولیعهد عربستان سعودی در ریاض است.

آمریکا معافیت از تحریم خریداران نفت ایران را تمدید نمی‌کند
برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۲ دی/ ١۲ ژانویه به هنگام سخنرانی در یک همایش صنعتی در ابوظبی گفت: آمریکا «دیگر هیچگونه استثنا یا معافیت برای واردات نفت از ایران قائل نمی شود.» در پی بازگرداندن تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در نوامبر گذشته برای خرید نفت ایران به هشت کشور تایوان، ژاپن، هند، کره جنوبی، چین، ترکیه، ایتالیا و یونان معافیت داد.این کشورها اجازه دارند برای مدت شش ماه به خرید نفت خود از ایران ادامه دهند.

برایان هوک گفت که ایران در حال حاضر به طور فزاینده تاثیر تحریم ها را احساس می‌کند. او گفت ما می خواهیم که دسترسی رژیم ایران به این پولی که نیاز دارد، قطع شود. او تأکید کرد: «۸۰ درصد درآمد رژیم ایران حاصل از فروش نفت است و رژیم این درآمد را صرف حمایت از تروریسم می کند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در هنگام اعلام معافیت این کشورها گفته بود: «هر چند ما به برخی از کشورها معافیت داده ایم که به خرید نفت از ایران ادامه بدهند، اما ۲۰ کشور خرید نفت از ایران را قطع کرده اند و کشورهایی که برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت گرفته اند، خرید نفت از ایران را کاهش داده اند.»

وزیر أمور خارجه آمریکا در توجیه اعطای این معافیت ها گفته بودکه این معافیت ها از آن رو اعطا شده بود تا از یک سو این کشورها در این مدت فرصت جایگزین کردن فروشندگان دیگر را با نفت ایران داشته باشند و از سوی دیگر قیمت نفت با آغاز تحریم‌های ایران افزایش ناگهانی نداشته باشد.

یادآور می شویم که خروج آمریکا از توافق اتمی توسط دونالد ترامپ به بازگشت تحریم های هسته‌ای آمریکا علیه ایران منجر شد. دونالد ترامپ به هنگام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد که آمریکا خواستار توافق جامع تری با ایران است که برنامه هسته ای ایران را برای همیشه محدود کند، برنامه موشکی ایران را متوقف کند، وهمچنین به سیاست‌های مخرب رژیم ایران در منطقه و حمایت از تروریسم پایان دهد.

برایان هوک در ادامه سخنان روز شنبه خود تاکید کرد: «ما خواستار توافق تازه و بهتری با ایران هستیم ولی جمهوری اسلامی بدون فشار به میز مذاکره باز نمی‌گردد. لذا در این فرایند میلیاردها دلار از درآمد آنها را قطع کرده ایم و آنها با بحران نقدینگی روبرو هستند.»

"پاتریک سن پل": نتیجه منطقی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، آغاز فرآیند محو حضور غرب در خاورمیانه است
روند خروح نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شده است
آغاز بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه در نشریات فرانسه بازتاب گسترده ای داشته است. روزنامه فیگارو، روزنامه راست فرانسه، " عقب نشینی بزرگ غرب از خاورمیانه" را در تیتر بزرگ صفحه اول شماره امروز خود آورده است. فیگارو می نویسد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه یکی از آخرین نشانه های خروج غرب از خاورمیانه است. بی تصمیمی، رویکرد ایدئولوژیِک و اشتباهِ محاسبه منجر به ناتوانی استراتژیک غرب در منطقه خاورمیانه شده است. فیگارو می نویسد: به رغم اطمینان دادن های مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به متحدان این کشور در سفر مارتن خود به خاورمیانه و اعلام این موضوع که خروج ۲ هزار سرباز آمریکایی از سوریه مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد، ولی عقب نشینی آمریکا از منطقه استراتژیک خاورمیانه راه را برای رقبای غرب، خصوصاً ایران، روسیه و ترکیه در سوریه هموار می کند.

روزنامه فیگارو می نویسد: واشنگتن، پاریس و یا لندن در عمل، دیگر حرفی برای گفتن در سوریه ندارند. آنها در لبنان تقریباً دیگر نفوذ خود را از دست داده اند و این تهران است که در لبنان بیشترین نفوذ را دارد. در یمن، غرب نشان داد که برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی بسیار ناتوان است. در خلیج فارس، آنها محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در لباس یک اصلاح طلب دیدند و او را باور کردند و در برابر ماجراجویی های نظامی و گستاخی های سیاسی وی چشم های خود را بستند، یا چیزی ندیدند.

"پاتریک سن پل" نیز در سرمقاله شماره امروز فیگارو در این باره می نویسد: یک ضرب المثل معروف به ما می آموزد که در شرق، بهترین شکل ممکن برای عبور از یک سرزمین مربع شکل، پیمودن سه ضلع آن است. او می گوید: این موضوع را سرهنگ"لارنس" در صحرای عربستان با پیمودن شن های داغ و روان صحرا به ما نشان داده است؛ اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که دونالد ترامپ کتاب" هفت منزل خرد" را خوانده باشد.

"پاتریک سن پل" می گوید: در سوریه ترامپ راه کوتاه و راست را انتخاب کرده است و یکباره و به شکل غیرمنتظره ای برای همگان، تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفت. در اثر اصرار وی، عقب نشینی نیروهای ویژه آمریکا از سوریه، عملاً از روز گذشته آغاز شده است. "پاتریک سن پل" می گوید این تصمیم از نظر اخلاقی بسیار اسف انگیز و رقت بار است. زیرا تصمیمی است که منجر به رها کردن کردها، یعنی تنها متحدان واقعی آمریکا در سوریه می شود. متحدانی که با جان فشانی، ماهها علیه داعش در سوریه جنگیده اند و توان و هستی خود را در این راه گذشته است. او می گوید: تصمیم دونالد ترامپ همچنین از نظر استراتژیک نتایج سنگین و زیان باری برای آمریکا و غرب در بر دارد. این تصمیم به معنی رها کردن میدان به روس ها، ایرانی‌ها و ترک‌هاست.

سرمقاله نویس فیگارو می گوید: این موضوع قابل فهم است که رئیس جمهوری آمریکا خواستار چرخیدن شرایط و خروج از انسداد سیاسی در خاورمیانه بوده است و این رویکرد، از موضوع اسرائیل و فلسطین گرفته تا درگیرهای سوریه را شامل می شود؛ اما تصمیم دونالد ترامپ، همانند آنست که ما در مزرعه ای تمامی گیاهان را از ریشه درآوریم و بجای آن چیزی نکاریم.

او می گوید: تصمیم ترامپ پرسش برانگیز شده است و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه با این اقدام ترامپ گیج شده اند و پرسش می کنند: بازی آمریکا در منطقه چیست؟ آیا آمریکا هنوز قادراست یک نگرش و رویکرد ثابت را در این منطقه دنبال کند، یا نه؟

"پاتریک سن پل" می گوید: واشنگتن به رغم آنکه اعلام می کند که اولویتش در منطقه، ایران است، ولی در عمل و با شگفتی مشاهده می شود که با تصمیم خود راه را برای به واقعیت رسیدن رؤیای ایرانی ها برای ایجاد یک محور شیعی از ایران تا خاورمیانه هموار می کند.

"پاتریک سن پل" می نویسد: نتیجه منطقی ترک سوریه به معنی محو حضور غرب در خاورمیانه است. در چنین حالتی، صدای غرب دیگر در این منطقه آوایی ندارد و کشورهای غربی از بازی منطقه ای خارج می شوند. از این به بعد، بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه ، سه بازیگر منطقه ای یعنی: ایران، عربستان سعودی و ترکیه و یک ابر قدرت، یعنی روسیه خواهند بود. او در ادامه می گوید: اروپایی ها دیگر وزنه سنگینی در خاورمیانه محسوب نمی شوند. شاید به خود بگویند که این موضوع مهمی نیست. اما ر واقع، این موضوع بسیار مهمی است. تاریخ به ما نشان داده است که سرزمین هایی را که ما بدون اندیشه، تعمق و به سهولت رها کرد ایم، چگونه برای ما مشکل ساز شده اند. او تأکید می کند: گاهی اروپا برای بی عملی خود قیمت بسیار گزافی را پرداخت کرده است. بی عملی اروپا در کشورهایی چون أفغانستان، عراق، سوریه موجب صادر کردن تروریسم به اروپا شده است، و این موضوع نتیجه رویکرد انفعالی ما در باره این کشورها بوده است.

سرمقاله نویس فیگارو می نویسد: " میان رویکرد مداخله جویانه و سوداگرانه با انفعال کناره گیری، قطعاً راه سومی باید وجود داشته باشد. راهی که به ما فرصت می دهد بدون اینکه در شن های روان گم شویم، از سرزمینی مربع شکل عبور کنیم.

اعلام وضعیت اضطراری، آخرین گزینه ترامپ برای ساختن دیوار در مرزمکزیک
تعطیلی دولت فدرال آمریکا روز یکشنبه ١۳ ژانویه و در پی اختلاف دونالد ترامپ و کنگره آمریکا بر سر تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک، وارد بیست و سومین روز می شود. این تعطیلی عملا به طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت این کشور مبدل شده است. در واقع، عدم تصویب بودجه فدرال، منجر به تعطیلی دولت آمریکا و بیکار شدن موقت حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال وتوقف پرداخت حقوق آنان شده است. این اختلاف از جمله موجب گردیده که مأموران اف بی آی، کارکنان مراقبت پرواز و کارکنان موزه‌ها در آمریکا که دیروز باید حقوق دریافت می‌کردند، نتوانند حقوق خود را بگیرند.


بن بست مذاکرات برای خروج دولت فدرال آمریکا از حالت تعطیلی بودجه ای
REUTERS/Joshua Roberts

بن‌بست ایجاد شده میان رئیس جمهوری آمریکا و دمکرات های کنگره آمریکا ادامه دارد. دمکرات‌ها از تصویب تخصیص بودجه ۷‚۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک خودداری می‌کنند و از سوی دیگر دونالد ترامپ مصرانه و سرسختانه به دریافت این بودجه تأکید می ورزد و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از امضای بودجه موقت پیشنهادی دموکرات‌ها خودداری می‌کند.

در چنین شرایطی، تنها راه در اختیار دونالد ترامپ، برای در اختیار گرفتن پول لازم برای ساختن دیوار مرزی با مکزیک، اعلام وضعیت اضطرای ملی است. ترامپ در روزهای اخیر تهدید کرده در صورت عدم توافق کنگره، وضعیت اضطراری ملی اعلام خواهد کرد تا بتواند، بدون تأیید کنگره اقدام به ساخت دیوار کند.

برای اعلام وضعیت اضطراری ملی باید مراحلی رعایت شود. از جمله، مدرک قانونی آن باید توسط رئیس جمهوری ایالات متحده نوشته شده و امضا شود. رئیس جمهوری باید به صراحت اعلام و تأیید کند که کاخ سفید برای اجرای بهینه وضعیت اضطراری ملی نیازمند اعمال چه اختیارات فرا قانونی است که در شرایط عادی نمی تواند از آن استفاده کند؟ دونالد ترامپ، برای تنظیم این مدرک می تواند از صد متن موجود که می تواند چهارچوب های اختیارات او را در زمینه های خاص و در شرایط وضعیت اضطرای ملی مشخص کند و او در زمان های معمولی اختیار انجام آن را ندارد، استفاده کند.

حالت اضطراری یک فرایند بسیار رایج درآمریکا بوده و اجرای آن یک فرآیند استبدادی محسوب نمی شود. پیش تر، بسیاری از رؤسای جمهوری آمریکا به دفعات از آن استفاده کرده اند. به عنوان مثال، جرج دبلیو بوش ١۲ بار، باراک اوباما ١۳ بار و بیل کلینتون، ١۷ بار از آن استفاده کرده اند. موازین وضعیت اضطرای ملی توسط قانون اساسی آمریکا طراحی شده است. مدت زمان آن محدود است: یک سال قابل تجدید و تصمیمات گرفته شده در حین وضعیت اضطرای ملی می تواند در دادگاه به چالش کشیده شود.

آیا دونالد ترامپ می تواند از وضعیت اضطرای ملی برای تامین مالی دیوار خود در مرز مکزیک استفاده کند؟ در تئوری، پاسخ مثبت است و می توان گفت که این امرممکن است. متن نوشته شده در فرمان حالت اضطراری به او اجازه می دهد تا از وجوه صندوق های مدنی یا نظامی برداشت نماید. همانگونه که در شرایط اضطرای برای قربانیان و خسارات ناشی از فجایع طبیعی استفاده می شود.

در چهارچوب اختیارات وضعیت اضطراری ملی و از نظر فرضی، رئیس جمهوری آمریکا همچنین می تواند از ارتش بخواهد که زمین های خصوصی را تصرف کرده و از ساکنان آن سلب مالکیت نماید و حتی افراد را برای کار در شرایط اضطرار ملی بسیج کرده و آنان را مجبور به آغاز ساختن دیوار مورد خواست خود در مرز مکزیک کند. البته باید یادآوری ای نکته ضرورت دارد که هیچیک از رؤسای جمهوری آمریکا تا کنون به خود اجازه نداده اند که تا این اندازه از اختیاراتی که طبق وضعیت اضطراری ملی به آنان داده شده، استفاده نمایند.

تهدید شدید سفیر آمریکا علیه شرکت‌های آلمانی سهیم در خط لوله گاز روسیه
در حالی که پروژه خط لوله گاز 1200 کیلومتری "نورداستریم 2" با سرعت در حال اجرا است، سفیر ایالات متحده آمریکا در برلین در نامه ای به کنسرن های آلمانی آن ها را تهدید کرد که در صورت مشارک در این پروژه تحریم خواهند شد. خط لوله نورداستریم 2 قرار است گاز روسیه را به جای مسیر فعلی از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال دهد.


ریچارد گرنل از دوستان نزدیک ترامپ است
عکس: خبرگزاری فرانسه

روز یکشنبه 13 ژانویه، 23 دیماه، ریچارد گرنل سفیر ایالات متحده آمریکا در برلین با ارسال نامه ای تند خطاب به شرکت های آلمانی همکار طرح " نورد استریم 2 "آن ها را تهدید کرد که در صورت عدم قطع همکاری با این طرح از سوی آمریکا تحریم خواهند شد. در این صورت این شرکت ها امکان فعالیت در بازار ایالات متحده را نخواهند داشت.

ریچارد گرنل از دوستان نزدیک و مورد اعتماد دونالد ترامپ است و به این دلیل حرف او در آلمان انعکاس مستقیم نظر رئیس جمهور آمریکا ارزیابی می شود. گرنل در ماه دسامبر سال گذشته نیز، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت های آلمانی را تهدید به تحریم کرده بود، اما به نوشته روزنامه بیلد نامه او، به این تهدید رسمیت می بخشد.

گرنل در این نامه نوشته است: "ما بار دیگر تاکید می ورزیم شرکت هائی که در بخش انرژی روسیه مشارکت می ورزند در کاری سهیم می شوند که آن ها را با تحریم های کمرشکن روبرو می کند. آن ها به صورت فعال امنیت اوکراین و اروپا را دفن می کنند".

سفیر آمریکا در نامه خود افزوده است: " اتحادیه اروپا نیز در زمینه امنیت انرژی وابسته به روسیه خواهد شد. پس باید برای شرکت ها روشن باشد که این پروژه چه خطری برای اروپا ایجاد می کند".

چرا آمریکا با نورد استریم 2 مخالف است؟

در پی انتشار متن نامه سفیر آمریکا در برلین، یک سخنگوی وی به روزنامه بیلد توضیح داد: "نامه سفیر نباید تهدید تلقی شود، بلکه پیام روشن سیاست آمریکا است".

برنامه احداث خط لوله 1200 کیلومتری معروف به "نورداستریم 2 " که قرار است گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل کند، مدتی است آغاز شده. چند شرکت آلمانی نیز در این پروژه عظیم شرکت دارند.

با بهره برداری از این خط لوله نه تنها آمریکا بخشی از بازار گاز خود در اروپا را از دست می دهد، بلکه چند متحد این کشور در اروپای شرقی از جمله اوکراین و لهستان درآمد ترانزیت ناشی از عبور خط لوله گاز فعلی روسیه به اروپا را از دست خواهند داد.

به این دلایل دونالد ترامپ با به ثمر رسیدن طرح نورد استریم 2 به شدت مخالف است و بارها این مخالفت را به گوش متحدان اروپائی خود رسانده است. اوکراین و لهستان نیز از این موضع ترامپ پشتیبانی می کنند.

"نورد استریم 2" به لحاظ رسمی تنها به گازپروم روسیه تعلق دارد، اما این کنسرن با کنسرن های آلمانی وینترزهال و اونیچر، شل هلند و بریتانیا و "او ام وی اتریش" توافقنامه های مالی متعددی بسته که خشم آمریکا را برانگیخته است.

با افزایش شمار معترضان در تظاهرت شنبه، جلیقه زردها قاطعیت خود را برای ادامه جنبش اعلام کردند
در فردای نهمین شنبه تظاهرات اعتراضی جلیقه زردها که با افزایش چشم گیر تعداد معترضان به سیاست‌های امانوئل ماکرون و همچنین اعلام قاطعیت آنان برای ادامه جنبش همراه بود، ابتکار عمل دوباره در اختیارحکومت فرانسه قرار می گیرد. فردا، دوشنبه نامه امانوئل ماکرون برای همه شهروندان فرانسه منتشر می شود. رئیس جمهوری فرانسه با ترغیب فرانسویان برای شرکت در یک بحث ملی که قرار است در سطح وسیع و گسترده ای از روز سه شنبه آینده آغاز شود، تلاش می کند تا خشم جلیقه زردها را کاهش دهد.


راهپیمایی آرام روز شنبه جلیقه زردها در پاریس
AFP/Ludovic Marin

جلیقه زردها، دیروز با شرکت گسترده در تظاهرت اعتراضی، قاطعیت خود را یکبار دیگر به نمایش گذاشتند.

براساس برآورد وزارت کشور فرانسه، روز شنبه حدود ۸۴ هزار معترض در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند که این تعداد ۵۰ هزار تن بیش از شرکت کنندگان در اعتراضات هفته گذشته بود؛ اما به رکورد ۲۸۲ هزار ۱۷ نوامبر که اولین روز از آغاز اعتراضات بود، نرسید. این وزارتخانه، شمار معترضان در پاریس را ۸۰۰۰ تن برآورد کرد که بیش از شنبه های دو هفته گذشته است.

بر اساس اعلام پلیس فرانسه، در مجموع ۲۴۴ معترض بازداشت شدند که هنوز ۲۰۱ تن از آنان آزاد نشدند. در همین حال، ۱۵۶ معترض جلیقه زرد در پاریس به اتهام حمل اشیایی با کاربرد دوگانه که قابلیت تبدیل به سلاح را داشتند، بازداشت شدند. در جریان اعتراضات این هفته اعمالی همچون غارت یا سوزاندن خودروها، و مغازه ها مانند هفته‌های گذشته، مشاهده نشد. بر اساس شاهدان عینی، تظاهرات دیروز جلیقه زردها در پاریس پر سر و صدا بود، اما جلیقه زردها تلاش کرده بودند که نشان دهند آنها مخرب نیستند و حرکت آنان به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می شود. با این حال، گزارش ها از درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان در چند شهر فرانسه از جمله پاریس و بوردو حکایت دارند. در پاریس، در پایان روز، گروه کوچکی از معترضان از مسیر اصلی جدا شدند و بطری و سایر اشیاء به سمت پلیس پرتاب کردند.

افزون بر این، هزاران معترض جلیقه زرد، در شهرهای "بوردو" و "تولون" در جنوب فرانسه و همچنین "استراسبورگ" در شرق و شهر "بورژ" در مرکز فرانسه به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقام‌های بورژ،‌ حدود ۵۰۰۰ جلیقه زرد فقط در همان محدوده تعیین ‌شده تجمع کردند. مرکز این شهر تاریخی به روی معترضان بسته بود، اما حدود ۵۰۰ معترض وارد آنجا شدند که در نهایت به زد و خورد با پلیس و سوزاندن سطل‌های زباله کشانده شد.

پلیس پاریس دیروز، تلاش کرد معترضان جلیقه زردی را که در جوار آرامگاه سرباز گمنام در میدان معروف " اِتوال" تجمع کرده‌ بودند، متفرق کند .به گفته شاهدان، پلیس ضد شورش فرانسه در این محل از آب پر فشار و گاز اشک‌آور علیه معترضانی که اقدام به پرتاب سنگ و ریختن رنگ می‌کردند، استفاده کرد. گروهی از معترضان هم در داخل و خیابان های اطراف شانزه لیزه تجمع کردند و بسیاری از آنها خواستار استعفای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شدند.

در همین حال، دهمین تحقیق سالانۀ مرکز تحقیقات سیاسی وابسته به مدرسۀ عالی علوم سیاسی پاریس و مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، که یکروز پیش از نهمین شنبۀ تظاهرات جلیقه زردها انتشار یافت، نشان می‌دهد که مردم این کشور نسبت به نهادها و رهبران سیاسی کشور بکلی بی اعتماد شده‌اند. بر پایۀ این پژوهش، میزان اعتماد به أحزاب تنها ٩ درصد است و نسبت به رهبران سیاسی از ١٢ درصد تجاوز نمی‌کند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز