فعال شدن سپرده ریالی مبتنی بر ارز | نحوه محاسبه سود

Submitted on جمعه, 01/25/2019 - 18:05

فعال شدن سپرده ریالی مبتنی بر ارز | نحوه محاسبه سود
ارایه سپرده ریالی مبتنی بر ارز در حالی به زودی در نظام بانکی کشور اجرایی می‌شود که بر اساس آن، مردم سپرده‌های ریالی خود را بر اساس نرخ ارز در روز گشایش، معادل ارز خریداری‌شده به ثبت می‌رسانند.

دلار - ارز

مهر نوشت: سپرده ریالی مبتنی بر ارز، به زودی با ابلاغ دستورالعمل مرتبط با آن از سوی بانک مرکزی، در نظام بانکی اجرایی خواهد شد. سپرده‌ای که یک فرد برای گشایش آن اگرچه ریال به باجه بانک تحویل می‌دهد، اما معادل نرخ ارزی که در آن روز وجود دارد، تعداد ارز خریداری شده را برای خود در گواهی سپرده به ثبت خواهد رساند.

ماجرای سپرده ریالی مبتنی بر ارز در نظام بانکی

پیش از این البته بانک مرکزی سپرده ارزی را هم اجرایی و عملیاتی کرده بود. بر اساس آنچه که بانک مرکزی در سپرده‌های ارزی به مردم سود می‌داد، نرخ سود سپرده‌گذاری سالانه برای یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد از سوی بانک مرکزی تعیین شده بود؛ اما اکنون طرح جدیدی روی میز بانک مرکزی قرار گرفته است که بر مبنای آن، قرار است که افراد، سپرده ریالی ارزپایه را هم در نظام بانکی ایران تجربه کنند.

در این میان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش گفته بود که حساب سپرده های ریالی مبتنی بر ارزدر مرحله تصویب بوده و هنوز اجرایی نشده است.

وی گفته بود مردم با اجرای این طرح می‌توانند به جای خرید اسکناس ارز، یک حساب ریالی مبتنی بر ارز افتتاح کنند؛ اما باید توجه داشته باشند که ریسک سود و زیان این سپرده با خود مردم است. به این معنا که اگر نرخ ارز بالا رود، آنها سود خواهند کرد، اما اگر نرخ ارز پایین بیاید، آنها نیز باید در ضرر آن شریک باشند و ریسک آن را متحمل شوند.

سپرده ارزی چه شرایطی دارد؟

بر اساس آنچه که در بخشنامه بانک مرکزی آمده است و قرار است بزودی ابلاغ شود:

۱- بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.

۲‌- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌گردد.

۳‌- دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.

۴‌- نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد می باشد.

۵‌- کارمزد عاملیت آن بانک ۰.۳ درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می گردد.

۶‌- در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست ۲) به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.

۷‌- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود.

تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

۸‌- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

نکات مهمی که باید در سپرده گذاری ارزی به آن دقت کنید

۱- سپرده‌های ارزی پس‌از گذشت یک‌ماه مشمول سود می‌شوند.

۲- حداقل مبلغ لازم برای افتتاح سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه ارزی (شامل یک‌ماهه، دوماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، نُه‌ماهه و یک‌ساله) به یورو ۸‌۰‌۰ واحد، پوند ۶‌۰‌۰ واحد، درهم ۴هزار واحد و دلار ۱۰۰۰ واحد است.

۳- درصورت بستن تمام یا بخشی از یک سپرده‌ مدت‌دار ارزی پیش‌از پایان دوره‌ سپرده‌گذاری، سود این بخش از سپرده، با نرخ سود سپرده‌ متناظر و کاهش‌ ۰/‌۱ درصد به‌عنوان جریمه‌ فسخ قرارداد محاسبه شده و به شما پرداخت می‌شود.

۴- افتتاح سپرده­‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه به ارز دلار آمریکا، صرفاً با دریافت اسکناس دلار آمریکا امکان­‌پذیر است.

نمونه‌ای از محاسبه سود سپرده‌های ارزی

مقایسه تحولات بازار مسکن در آذر ۹۷ نسبت به یکسال قبل | افت ۶۱ درصدی معاملات در تهران
رشد قیمت مسکن و در ادامه آن کاهش قدرت خرید در یک سال گذشته موجب شده روند معاملات روزبه‌روز کمتر شود بطوری که تعداد معاملات مسکن تهران در آذر ماه ۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مسكن

به گزارش فارس، رشد قیمت مسکن که از اواخر روزهای تابستان ۹۶ آغاز شد و در زمستان و سپس در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به اوج خود رسید باعث شد تا بازار مسکن در یک رکود تورمی شدیدی فرو برود بطوریکه آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود از تحولات مسکن شهر تهران نشان داد که تعداد معاملات مسکن ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

بنا به گفته کارشناسان مسکن، رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته موجب کاهش بیش از پیش قدرت خرید مسکن شده است.

در گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی آمده است که در آذر ماه امسال، تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران به ۶ هزار و ۹۵۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات اعلام شده از سوی این نهاد رسمی در این ماه منطقه پنج با ۸۷۹ فقره (سهم ۱۴.۹ درصدی) بیشترین تعداد معاملات و منطقه ۱۹ با ۴۷ فقره (سهم ۰.۸ درصدی) کمترین تعداد معاملات از این نوع را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بیشترین کاهش تعداد معاملات در این ماه نسبت به آذر ماه سال قبل مربوط به منطقه ۲۱ به میزان ۷۲.۷ درصد کاهشی و کمترین کاهش تعداد معاملات مربوط به منطقه ۱۸ به میزان ۴۲.۶ درصد بوده است.

بر پایه این گزارش، واحدهای آپارتمانی مسکونی منطقه پنج با ۱۴.۹ درصد سهم خرید و فروش بازار بالاترین سهم کل معاملات را داشته است. واحدهای دارای عمر تا ۵ سال ساخت با ۳۸.۲ درصد و واحدهای با مساحت ۶۰ تا ۸۰ مترمربع با ۲۷.۷ درصد بالاترین سهم تعداد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین گزارش تحولات مسکن در آذر ماه پایتخت دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن یادآور می‌شود در ۹ ماه گذشته سال ۱۳۹۷ برابر ۱۰۰ هزار و ۹۶۷ فقره معامله در پایتخت انجام‌ شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز