ضعف قوانین کانادا در مواجه با پولشویی به پناهگاهی امن برای پول شویان مبدل شده

Submitted on پ., 05/09/2019 - 23:10

بنا بر گزارش جدید موسسه C.D. Howe، ضعف قوانین کانادا در مواجه با پولشویی، به از دست رفتن 99.9 درصد از این پول ها و عدم دستگیری پولشویان منجر گشته است.

Kevin Comeau، وکیل بازنشسته و عضو هیئت کار گروه شفاف سازی بین المللی کانادا در رابطه با شفاف سازی مالکیت سودمند، اظهار داشته است که کانادا در میان دموکراسی های لیبرال غربی، جزء ضعیف ترین کشورها به شمار رفته و به پناهگاهی امن برای پول شویان مبدل گشته و چنانچه این روند ادامه یابد و دولت های استانی و فدرال از قوانین مصوبه کشورهای اروپایی در مقابله با پولشویی پیروی ننمایند، این کشور با ریسک جذب جنایتکاران بیش تر مواجه خواهد گشت.

طبق گزارش صندوق مالی بین المللی، دو تا پنج درصد تولید انبوه داخلی جهان، مربوط به پولشویی بوده، که بر اساس آمار مذکور کانادا در سال 2018، بین 100 تا 130 میلیارد دلار در سال، صرف پولشویی در این کشور می گردد.

بنا بر تجزیه و تحلیل آمار وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال 2005، همانند کانادا، در 99.9 درصد مواقع، مجریان قانون، موفق به بازداشت پول شویان نبوده، چرا که به گفته Comeau، پولشویی، جرمی نامرئی بوده که توسط افراد ناشناس اداره می گردد و طبق قوانین کنونی کانادا، در حال حاضر ساخت شرکت یا سازمان و پنهان نمودن هویت واقعی مالک برای تمامی افراد امکان پذیر می باشد.

بریتیش کلمبیا پس از آشکار گشتن این واقعیت که میلیاردها دلار از این پولشویی ها از طریق کازینوهای استان ممکن گشته، اولین قانون رجیستری عمومی مالکیت زمین کانادا را تصویب نموده و در حال حاضر در حال تحقیق بر روی میزان پولشویی در صنعت املاک و مستغلات می باشد.

با این حال Comeau معتقد است این قانون می بایست در سراسر کانادا گسترش یافته و تمامی شرکت ها و سازمان ها را پوشش دهد. وی همچنین خواستار ایجاد قانون رجیستری عمومی در رابطه با مالکیت سودمند شرکت ها، سازمان ها و املاک و مستغلات، همانند قانون مصوبه انگلستان در سال 2016 گشته است.

اخیرا دولت فدرال، قانون شرکت های تجاری کانادا را اصلاح و اطلاعات مالکیتی این شرکت ها را جمع آوری و ثبت نموده است، گرچه بنا به گفته Comeau، این اطلاعات توسط مردم عادی و سازمان های اجرای قانون نظیر آژانس FINTRAC (سازمان اطلاعات مالی کانادا در رابطه با پولشویی) و اداره دارایی کانادا، قابل دسترسی نمی باشند.

شایان ذکر است که به عقیده Carole James، وزیر دارایی، این قانون رجیستری در بریتیش کلمبیا، پولشویی را به سایر حوزه های قضایی نظیر بازار املاک و مستغلات تورنتو، سوق خواهد داد.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز