صندوق پول کانادا؛ احتمال صد در صد افزایش دوباره نرخ بهره

Submitted on ش., 03/24/2018 - 20:55

احتمال صد در صد افزایش نرخ بهره! سرپرست صندوق پول کانادا جروم پاول در سخنان 22 مارس خود از تمامی شک و تردید ها در زمینه میزان نرخ بهره در سال جاری و سالهای آتی رفع ابهام کرد.

زمستان طولانی و مسائل مربوط به NAFTA و افزایش نرخ بهره عواملی هستند که منجر به ایجاد عدم اطمینان برای اقتصاد کانادا شده اند، به گونه ای که به شدت به تجارت و املاک و مستغلات نیز تاثیر گذاشته است!

بنا بر گزارش رسانه هدهد کانادا به نقل از سی بی سی پائول در اولین دیدار خود با خبرنگاران، اعلام کرد که افزایش نرخ بهره در آینده حتمی است او معتقد است که اقتصاد ایالات متحده در افزایش نرخ بهره تاثیر گذار بوده است.

این به این معنی است که کاندایی هایی که بیش از حد قرض گرفته اند باید انتظار داشته باشند که نرخ های بهره در حال افزایش است.

احتمال حتمی تغییرات عمده توسط بانک مرکزی در نرخهای سال 2019 و 2020 از اکنون مشخص است چرا که کاهش مالیات بر ارزش افزوده ایالات متحده و کاهش هزینه های مالی اتفاق افتاده است اما امید است که یک اقتصاد قوی که توسط تجارت آمریکای شمالی هدایت شود، قادر باشد به کانادا کمک کند تا از پس افزایش تدریجی نرخ های بهره بر بیاید.

پائول اعلام کرد او و مشاورانش موافقت کرده اند که نرخ بهره تا پایان سال جاری به میزان 2.25 درصد حفظ شود چرا که به همین میزان کافی به نظر می رسد. اما نرخ بهره بیشتر از آنچه که پیش بینی شده انتظار می رود افزایش یابد، احتمالا تا سال 2020 به 3.4 درصد برسد.

اگر گفته پائول درست باشد و نرخ بهره افزایش پیدا کند، کانادایی های مقروض باید فکر کنند که چطور می خواهند از پس افزایش نرخ بهره بر بیایند.

اما همانطور که پاول روز گذشته به رسانه ها گفت افزایش نرخ های بالاتر بهره قابل جبران است .

پائول گفت: درست است که نرخ ها بالاتر از ده سال گذشته بوده اند. از سوی دیگر، اقتصاد کنونی ما سالمتر ازسالهای قبل بحران مالی بوده است. بنابراین، اقتصاد سالمتر از ده سال گذشته است.

به کانال رسانه هدهد کانادا در تلگرام بپیوندید

سرنوشت دلار کانادا

خبر ها حاکی از این هست که مذاکرات ایالات متحده، مکزیک و کانادا در جهت حل مجدد اختلافات و مذاکرات مجدد در زمینه توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی هست، که به طور موثری مانع افزایش ارزش دلار آمریکا می شود.

دلار کانادا در واقع روز گذشته افزایش پیدا کرد و بر خلاف انتظار همه حدود یک سنت در برابر دلار آمریکا صعود داشت.

نگرانی های تجاری از زمانی که ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، تصمیم به چالش کشیدن چین گرفته است،همچنان پابرجاست اما لونی دیروز به خبر “از سرگیری مذاکرات نفتا” پاسخ مثبت داد.

تأثیر جنگ تجاری

این دقیقا همان چیزی است که پاول به پرسش های مکرر خبرنگاران در مورد تاثیر یک جنگ تجاری بالقوه ایالات متحده با چین اشاره کرد که بعضی از آنها به تورم قیمت ها منجر شده است.

او گفت که بانک مرکزی هیچ خط مشی تجاری هنوز اتخاذ نکرده است وی گفت اما اعضای کمیته های مختلف به نگرانی های مطرح شده در مورد کسب و کارها و در مورد تاثیر بالقوه یک جنگ تجاری، تصریح کرده اند.

از گفته های پاول استنباط می شود که او به محدودیت های خود اعتراف کرد. او خاطر نشان کرد که پیش بینی برای سه سال آینده به شدت غیرقابل اعتماد است.

پاول براساس سالهای متمادی از تجربه خود به خبرنگاران یادآوری کرد که استفاده از نرخ های پایین بهره برای تحریک سرمایه گذاری در شرایط فعلی معقولانه است – که یکی از قواعد اصلی سیاست بانک مرکزی است – با اینحال هیچ تضمینی نیست که بیزینس ها پول را قرض بگیرند و در سرمایه گذاری موفق شوند!

پائول گفت: هزینه سرمایه یکی از عواملی است که در نظر گرفته می شود. این تنها عامل نیست و یا عامل اصلی نیست.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز