شکاف نابرابری در کانادا؛ مدیران ارشد شرکت ها دویست برابر حقوق و دستمزد کارمندان معمولی پاداش دریافت می کنند

Submitted on جمعه, 01/05/2018 - 18:07

شکاف نابرابری در کانادا؛ مدیران ارشد شرکت ها دویست برابر حقوق و دستمزد کارمندان معمولی پاداش دریافت می کنند
بر اساس یک گزارش جدید منتشر شده، مدیران ارشد برخی شرکت های کانادا میزان درآمد سالانه یک کارگر ساده در سال را در یک روز کاری خود تا قبل از زمان ناهار بدست می آورند!

به نقل از مرکز سیاست های جایگزین کانادایی و گزارش تحلیلی سوفیا هریس خبرنگار سی بی سی، بر اساس گزارش تازه منتشر شده، متوسط پاداش مدیران ارشد کانادایی 10.4 میلیون دلار در سال است. اختلاف طبقاتی فاحش در سیستم مدیریتی کانادا! چنانچه میزان درآمد سالیانه یک کارمند در حدود 49 هزار دلار باشد این متوسط پاداش دریافتی توسط مدیران ارشد 200 برابر بیشتر از حقوق و دستمزد کارمندان است.

بر اساس این گزارش و آمار دریافتی از سال 2015 تا کنون این میزان هشت درصد نیز رشد داشته است در حالیکه حقوق کارمندان در شرکت های کانادا بصورت میانگین تنها نیم درصد افزایش یافته است!

دیوید مکدونالد، نویسنده و اقتصاددان ارشد که مسئولیت یک موسسه پژوهشی درباره نابرابری اقتصادی را بر عهده دارد در این باره می گوید: مدیران اجرایی سال ها به این روند ادامه داده اند و خواهند داد که باعث خواهد شد شکاف میان آنها و کارگران هر روز بیشتر از قبل افزایش یابد.

وی تصریح کرد که نابرابری اقتصادی در سطح مدیریت در شرکت های کانادا تا آنجا پیش رفته است که پرداخت های چند سال شما را یک مدیر اجرایی رده بالا به طور متوسط قبل از خوردن صبحانه می تواند به راحتی کسب کند.

به گفته او حقوق پایه فقط 11 در صد حقوق مدیران ارشد را شامل می‌شود، بقیه مزایای این مدیران از کمکهای بلاعوض (33 درصد) پاداش(26 درصد) و سهام (15 درصد) می باشد که راههای فرار مالیاتی را نیز برای آنها باز میکند.

طبق گزارش او اولین رتبه متعلق به پاداش83 میلیون دلاری جوزف پاپا مدیرعامل شرکت دارویی وال نت در سال 2016 است که که 56 میلیون دلار آن فقط از سهم او از کمک های بلاعوض بدست آمده است.

دانا واکر، مدیر عامل شرکت Magna، دومین رتبه را کسب کرده است و 28.6 میلیون دلار درآمد داشته است، که بیشتر آن از اهدای کمک و پاداش بدست آمده است.

مکدونالد می گوید : “یکی از راه های کمک به کاهش شکاف نابرابری این است که دولت فدرال برای پرداخت مالیات نرخ بالاتری را برای درآمدهای بالا تعیین کند.” او همچنین می خواهد اتاوا در مورد کسر مالیات از خرید سهام با نرخ پایین تر تصمیم جدی بگیرد، چرا که بیشتر مدیران ارشد از این طریق ثروت کلانی را تصاحب می کنند. او اضافه میکند که برای مردم این موضوع اصلا مطرح نیست که مدیران ارشد بیشتر از کارمندان عادی حقوق دارند! “طبیعی است که آنها حقوق بیشتری خواهند داشت ولی موضوع اصلی این است که روز به زورشکاف نابرابری افزایش می یابد، این چیزی است که کانادایی ها از آن عصبانی و ناراحتند!”

نظرات مخالف!

در عین حال کسانی هم هستند که مخالف این مقایسه هستند، مثلا لی پروفسور دانشگاه کارلتون معتقد است که این پاداش ها قابل توجیح است و نباید با حقوق کارمندان عادی مقایسه شود. او می گوید: “در هر صنعتی از ورزش گرفته تا سرگرمی افراد با استعدادی هستند که کارهای خارق العاده انجام میدهند. مقایسه آنها با کارمندان معمولی عین مقایسه سیب با میوه کامکوات است. او اشاره میکند به حقوق منصفانه 19 میلیون دلاری هانتر هریسون مدیر عامل راه آهن اقیانوس آرام کانادا، هریسون قبلا به عنوان مدیر ارشد شرکت ملی راه آهن کانادا خدمت کرده بود و از طریق اقدامات کاهش هزینه مانند اخراج کارکنان، سود زیادی را برای هر دو شرکت به دست آورد.”

لی گفت: “مردم عادی هر چی می خواهند روی تاکتیک های حرفه ای هریسون فکر کنند، هیچ شکی نیست که او سرنوشت هر دو شرکت را عوض کرد. حقوق و دستمزدی که به او پرداخت می شد، خیلی کمتر از بازده و سودی بود که او برای شرکت به ارمغان آورده بود.”

نابرابری جنسیتی

در کنار نابرابری درآمد، مک دونالد از وجود شکاف جنسیتی در مطالعه خود ابراز نگرانی کرده است! چرا که در لیست درآمدهای بالای سال 2016 ، بین 100 مدیر اجرایی، تنها سه زن وجود دارد که شامل :

شماره 12: خانم لیندا هاسن فرتز از کمپانی لینامار با پاداش دریافتی 14.6 میلیون دلار

شماره 66: خانم داون فارل از کمپانی ترن سالتا با پاداش 7.4 میلیون دلار

شماره 94: خانم نانسی سوترن از کمپانی اتکو با پاداش 5.4 میلیون دلار

در سال 2015 دراین لیست فقط دو زن وجود داشت! طبق نظر مکدونالد نفوذ به این لیست برای خانمها کار بسیار سخت و طاقت فرسایی به نظر می‌رسد! مکدونالد ابراز امیدواری می کند که حرکتهای مثبت بیشتری در زمینه افزایش حقوق شاهد باشیم، همانطور که حداقل حقوق دریافتی ساعتی به 15 دلار در آلبرتا افزایش می یابد و سال بعد هم در آنتاریو!

طبق گزارش او پایین ترین دستمزد ساعتی ثروتمند ترین مدیر ارشد، 2,489,62 دلار در سال 2016 بوده است!

پروژه هوش مصنوعی برای بررسی علائم هشدار دهنده اجتماعی در سراسر کانادا کلید خورد!
یکی از شرکت های فعال زیر نظر دولت فدرال یک پروژه آزمایشی هوش مصنوعی را طراحی کرده که هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی به دنبال علائم هشدار دهنده اجتماعی مانند خودشکی، اعتصابات و… مورد استفاده قرار میدهد.

در مرحله نخست این طرح دولت کانادا با شرکت هوش مصنوعی Advanced Symbolics همکاری می‌کند تا خطر افزایش خودکشی را در پست‌های شبکه‌های اجتماعی رصد کند.

این شرکت پست‌های ۱۶۰ هزار حساب کاربر رسانه اجتماعی را در سطح محلی برای وجود نشانگرهای خودکشی تحلیل و بررسی می‌کند.

البته کانادا تنها کشوری نیست که از فناوری برای رصد روند خودکشی یا جلوگیری از آن استفاده می‌کند. در ماه نوامبر شبکه اجتماعی فیس بوک ابزار هوش مصنوعی برای جلوگیری از خودکشی را به طور جهانی عرضه کرد. هدف از این اقدام کمک به کاربرانی بود که در پست‌هایشان نشانی از تمایل به خودکشی وجود دارد.

اینستاگرام نیز سال گذشته ابزار مشابهی را عرضه کرد که ویدئوهای زنده حاوی افکار مربوط به خودکشی را گزارش می‌کرد.

درهر حال پروژه دولت کانادا در ماه جاری آغاز و در ژوئن پایان می‌یابد. در این بازه زمانی شرکت Advanced Symbolics در یک برنامه پایلوت حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی را رصد می‌کند.

پس از آن دولت کانادا درباره ادامه پروژه به مدت ۵ سال تصمیم می‌گیرد. هزینه اجرای برنامه در بازه زمانی پایلوت کمتر از ۲۵ هزار دلار است و اگر به طور کامل ادامه یابد برای دولت ۴۰۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

گفتنی است که انتظار میرود این پروژه از ماه فوریه آغاز شود.

امور خارجه کانادا: باوجود اتفاقات پیش آمده کانادا به دنبال پایان دادن مذاکرات برای از سر گیری روابط دیپلماتیک با ایران نیست!
کانادا به نقل از خبرگزاری سی تیوی نیوز، سخنگوی وزیر امور خارجه کانادا در سخنانی بیان کرد که کانادا به دنبال پایان دادن به مذاکرات در جهت از سرگیری روابط دیپلماتیک نیست گرچه تعدادی از مردم در جریان این درگیری ها بازداشت شده اند.

آدام اوستن سخنگوی وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه ای گفت: کانادا همچنان با شرایطی که ما تعیین می کنیم با ایران ارتباط برقرار می کند؛ زیرا این ابزار موثر برای نگهداری ایران، تبلیغ حقوق بشر و پیشبرد منافع کنسولی ما است.

گفتنی است در جریان اعتراضات روزهای گذشته در ایران گفتگو درباره وعده مبارزات انتخاباتی نخست وزیر ترودو در جهت از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران مهمترین چالش پیش رو بوده.

اوستین تصریح کرد که کانادا عمیقا از مرگ مردم و یا بازداشت برخی در ایران رنج می برد و ما از مقامات ایرانی خواهان حمایت و احترام به حقوق دموکراتیک و حقوق بشر هستیم.

اوستین در ادامه گفت: کسانیکه بطور شجاعانه از حق اساسی خود برای اعتراض مسالمت آمیز استفاده می کنند مورد تایید کانادا هستند. کانادا همچنان به حمایت از حقوق اساسی خود یعنی آزادی بیان ادامه خواهد داد و از این افراد حمایت می کند.

اوستین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که دولت کانادا معتقد است که گفتگوی آزاد و صادقانه راهی برای پیشبرد پرونده روابط دیپلماتیک دو کشور است.

لازم به ذکر است که محمد کشاورزاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در حاشیه نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران در 18 دسامبر درباره آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا گفته بود: تاکنون پنج دور مذاکرات در سطح کارشناسی میان طرفین انجام شده و هیات کارشناسی ایران بعد از تعطیلات سال نو میلادی به کانادا می‌رود.

در چند روز گذشته واکنش های مختلفی از سوی دولت کانادا درباره وقایع ایران بیان شده است که از جمله آن بیانیه روز 30 دسامبر کانادا است که در آن گفته شده بود که: اینکه ایرانیان در حال استفاده از حق بنیادین خود برای اعتراض صلح‌آمیز هستند، مایه دلگرمی کانادا است. کانادا به حمایت از حقوق بنیادین ایرانیان از جمله حق آزادی بیان ادامه می‌دهد.

سپس در روز دوم ژانوبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به بیانیه وزارت امور بین‌الملل کانادا آن را مداخله‌جویانه خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران مواضع مداخله‌جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی آن کشور و فاقد هر گونه وجاهت می‌داند.

قاسمی دولت کانادا را به نادیده‌گرفتن «مطالبات و درخواست‌های به حق ایرانیان مقیم کانادا به منظور برخورداری از حقوق اولیه کنسولی و اقامتی به رغم پیگیری‌های مستمر ایرانیان» متهم کرد و گفت:

این‌گونه مواضع دولت کانادا با اظهارات مقامات عالی رتبه آن کشور در خصوص تعامل و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هم‌خوانی ندارد. متاسفانه این ادبیات دولت کانادا تکرار ادبیات غلط، غیرمنطقی و ناکار آمد دولت‌های قبلی کانادا علیه مردم ایران بوده و مردود است.

دلار کانادا نخرید! ارزان می شود – سرنوشت نرخ دلار کانادا به نسبت ریال ایران به کجا میرسد؟ – تحلیل اقتصادی
چند روزی است که ایران شاهد نا آرامی هایی بوده است که این نا آرامی ها بی تاثیر بر نرخ ارز نیز نبوده است، جهش دلار کانادا و آمریکا با اهرم تقاضای بدون عرضه اتفاقی بود که در این روزها رخ داد. در این گزارش تلاش داریم تا تحلیلی از وضعیت پیش روی نرخ ارز به این بخش از خوانندگان تحلیل اقتصادی رسانه هدهد کانادا ارایه دهیم.

سال خوبی برای کانادا آغاز شد، هرچند که در گزارش های اخیر GDP کانادا ضعیف تر از پیش بینی ها بوده، اما رشد اقتصادی این کشور ادامه دارد. رشد مخارج مصرف کنندگان هم مثبت ارزیابی شده است و بازار نیز وضعیت خوبی دارد. در سال 2017 بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را دوبار افزایش داد و احتمالا در سال 2018 نیز این اتفاق رخ دهد. بر اساس یک نظر سنجی صورت گرفته و طبق قراردادهای آتی از نظر سرمایه گذاران شانس افزایش نرخ بهره در ماه مارس 72 درصد پیش بینی شده است. پیش بینی می شود که عملکرد خوب اقتصاد کانادا و عبور تورم سالانه به بالای دو درصد موجب سرعت در افزایش نرخ بهره باشد. همچنین چشم انداز مثبت رشد اقتصاد جهانی هم بر قیمت نفت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و افزایش قیمت نفت خبر خوبی برای دلار کانادا خواهد بود. بزرگترین ریسک پیش روی دلار کانادا مذاکرات نفتا است اما چیزیکه در سال 2017 شاهد بودیم، ثبات اقتصاد کانادا دربرابر چنین ریسک های سیاسی بود و در روزهای آینده سرمایه گذاران تنها منتظر نتیجه شاخص Ivey PMI هستند. (یک شاخص پیشرو در تعیین وضعیت اقتصادی است، زیرا بنگاه های اقتصادی به سرعت نسبت به شرایط اقتصادی واکنش نشان می دهند و پرسش از مدیران خرید این بنگاه ها بهترین راه برای آگاهی از دیدگاه آنها راجع به آینده وضعیت اقتصادی است.)

تمامی موارد فوق به خوبی نشان میدهد که هیچ اتفاق مهمی در روند جهانی قیمت دلار آمریکا و کانادا رخ نداده است و امروز 4 ژانویه با ریت 1.25 دلار کانادا به نسبت دلار آمریکا خرید و فروش می شد.

اما موضوع در ایران کاملا دگرگون شد، دلالان و سواستفاده گران بازارساز با استفاده از فرصت پیش آمده از نا آرامی ها وارد بازار ارز ایران شدند. در حقیقت رشد شاخص ارزی که در ایران رخداده است به دلیل ورود افراد زیادی برای اولین بار به این بازار بوده و حباب شاخص ارز در ایران تا آنجا پیش رفته است که بدون هیچ معامله خاصی قیمت ها بصورت کاملا حبابی افزایش یافته است که اینگونه بازارها بعنوان بازارهای پر رسیک ناشی از هیجانات شناخته می شود و یکی از عللی که موجب این اتفاق گردیده است اقدام عده زیادی از مردم ایران در روزهای گذشته است که تمامی سپرده های خود را از بانک ها خارج کرده و نسبت به خریداری دلار اقدام کرده اند و همزمان بازارسازان نیز از فروش دلار در ایران اجتناب کردند به نوعی که کسری ارز در بازار و افزایش تقاضا موجب ایجاد حباب قیمتی گردیده است. افزایش تقاضایی که برای آن عرضه ای وجود ندارد!

دلار کانادا در روزهای گذشته تا مرز 3920 تومان به قیمت صرافی و 3970 تومان در بازار “دستی دلالان” خرید و فروش شد که همزمان با فروکش کردن اعتراضات روند کاهشی خود را طی کرد و امروز 4 ژانویه به قیمت 3825 تومان رسید و پیش بینی می شود که با ادامه این روند و ثبات بازار قیمت دلار کانادا روند کاهشی خود را ادامه دهد.

حباب دلار کانادا و آمریکا در ایران به دلیل تقاضای بدون عرضه تا آنجا پیش رفت که در بازار جهانی نرخ دلار استرالیا در مقایسه با دلار کانادا تنها دوصدم (0.98) با یکدیگر اختلاف قیمت دارند و این در حالی است که امروز در بازار ایران دلار استرالیا با مقداری افزایش به قیمت 3430 تومان به فروش رفت که به خوبی گویای حباب بالای قیمت در مقایسه نرخ ریال با دلار کانادا دارد.

نکته جالب توجه و البته قابل بحث در عملکرد برخی صراف های ایرانی در کانادا و در این وضعیت نابسامان ارزی نیز بود که خود جای تامل دارد!

توصیه جدی به تمامی ایرانیان، چنانچه دلار کانادا یا آمریکا و یا یورو دارید بدون غفلت نسبت به تبدیل آن به ریال اقدام کنید و اگر خریدار دلار کانادا هستید، چند روزی صبر کنید! چراکه با برگشت آرامش و ثبات در بازار این حباب به یکباره از بین خواهد رفت و چنانچه در این روزها ریال خود را به دلار تبدیل کرده باشید ضرر بزرگی در پیش روی شما قرار دارد.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز