سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنان رجب صفراُف را بی پایه و اساس خواند

Submitted on س., 08/14/2018 - 20:18

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنان رجب صفراُف را بی پایه و اساس خواند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنان رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه، را مبنی بر پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تقسیم مساوی دریای خزر بین پنج کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ایران در سال ١٩٩۶ میلادی / ١۳۷۵ خورشیدی بی پایه و اساس خواند.

خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گزارش داده است که بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، در واکنش به مصاحبه ای که رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه، یکشنبه شب گذشته، ١٢ اوت / ۲۱ مرداد درباره امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با بی بی سی فارسی انجام داد، اعلام کرده است که فردی به نام صفراُف هرگز عضو تیم مذاکره‌کننده روسیه در مورد دریای خزر نبوده و گفته های وی بی اساس و غیرقابل اعتنا است.

بهرام قاسمی همچنین گفته است که بی شک عنوان کردن چنین سخنانی در این برهه از زمان برای نیل به آنچه که او "اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص" خوانده، صورت می‌ گیرد.

رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه، که به عنوان عضو هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات قزاقستان با بی بی سی فارسی مصاحبه کرده است، اظهار داشته که برخلاف انتظار وی و دیگر کارشناسان در روسیه، ایران در نخستین جلسه مذاکرات درمورد رژیم حقوقی دریای خزر در سال ١٩٩۶ میلادی/١۳۷۵ خورشیدی، با تکیه بر عهدنامه های ١٩٢١ و ١٩۴۰ درخواست نکرد که پنجاه درصد از حق بهره برداری از دریای خزر به این کشور واگذار گردد. به گفته رجب صفراُف، جمهوری اسلامی ایران خود در همین جلسه پبشنهاد کرد که این دریا به تساوی تقسیم گردد و سهم هر یک از پنج کشور ساحلی کمتر از بیست درصد باشد.

رجب صفراُف ﺗﺄکید کرده است که در آن زمان هیچگونه قرارداری در این زمینه منعقد نشد.

ریزش پل در ایتالیا: دست کم ٣۵ نفر کشته شده‌اند + عکس

بر اثر فرو ريختن پل معلق "موراندى" در شهر "جنوا" در— ايتاليا، شمارى اتوموبيل نيز به پايين پرت شدند.
REUTERS

بر اثر فرو ريختن پل معلق "موراندى" در شهر "جنوا" در ايتاليا، شمارى اتوموبيل نيز به پايين پرت شدند. بزرگراه شماره ١٠ از روى اين پل عبور مى كند. پليس و گروه هاى امداد حاضر در محل شمار اتوموبيل هائى را كه به اين سرنوشت دچار شده اند، حداقل ده دستگاه برآورد مى كنند. ارتفاعى كه اتوموبيل ها از آن به پائين پرتاب شده اند به حداقل ٥٠ متر مى رسد.

بعد از ظهر سه‌شنبه ١۴ اوت/٢٣ مرداد، چند ساعت بعد از ریزش پل، مقامات دولت ایتالیا گفتند که دست کم ٣۵ نفر در این حادثه کشته و حداقل ١٦ تن زخمی شده‌اند. اما این رقم هم قطعی نیست. وزیر ترابری ایتالیا با اشاره به احتمال کشته شدن تعداد زیادی از سرنشینان اتوموبیل‌ها گفته است که از "وقوع یک مصیبت بزرگ" هراس دارد.

به گفتۀ مسئولان آتش نشانی ایتالیا، پل موراندی در ساعت ١٢ به وقت محلی فروریخته است. قطعات عظیم پل در نزدیکی یک کارخانه سقوط کرده اما ظاهراً به کسی آسیب نرسانده است.

جاده‌های منطقۀ "جنوا" که میان کوه و دریا واقع شده، دارای پیچ و خم، معابر دشوار و تونل و پل‌های زیاد است. پل موراندی که در سال ١٩۶٧ افتتاح شد، دارای سازۀ ترکیبی است و با بتن عادی و بتن پیش‌فشرده ساخته شده و ١١٨٢ متر طول دارد.

بلافاصله بعد از وقوع حادثه، سهام شرکت "بزرگراه‌های ایتالیا" - موسوم به "آتلانتیا" - در بازار بورس میلان ١٠درصد سقوط کرد.


بر اثر فرو ريختن پل معلق "موراندى" در شهر "جنوا" در ايتاليا، شمارى اتوموبيل نيز به پايين پرت شدند.
(Foto: Reuters)

بزرگراه شماره ١٠ ايتاليا از روى اين پل عبور مى كند.
Handout / ITALIAN POLICE / AFP

ارتفاعى كه اتوموبيل ها از آن به پائين پرتاب شده اند به حداقل ٥٠ متر مى رسد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز